تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۰
جالب است ۰
برگزیدگان هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن معرفی شدند.
دست خالی ستاره‌ها از جوایز کن 2023
به گزارش مردم فردا،مراسم اختتامیه هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن بامداد یک شنبه به وقت ایران برگزار و جوایز این رویداد به برندگان اعطا شد. این دوره از جشنواره فیلم کن در حالی که مملو از فیلم‌های مشهور و پرستاره بود، اما به شکلی بسیار کم‌ستاره به پایان رسید، تا جایی که مشهورترین چهره‌های حاضر در مراسم اختتامیه، دو بازیگر هالیوودی حاضر در هیئت داوران و کوئنتین تارانتینو فیلم ساز شاخص سینمای آمریکا بودند که وی به عنوان اهداکننده یکی از جوایز، روی صحنه آمد. در ادامه درباره برگزیدگان جشنواره فیلم کن 2023 می‌خوانید؛ فیلم‌هایی که احتمالاً مهم ترین عناوین غیرهالیوودی سال خواهند بود.
نخل طلا 
جایزه بهترین فیلم این دوره از کن، به فیلمی فرانسوی به نام «آناتومی یک سقوط» رسید که قصه‌ای را درباره یک زن نویسنده متهم به قتل همسرش روایت می‌کند. این فیلم را ژاستین تریه فیلم ساز 44 ساله فرانسوی کارگردانی کرده است که پیش از این تنها یک بار دیگر به عنوان کارگردان، به رقابت اصلی این جشنواره راه یافته بود. او سومین فیلم ساز زنی است که در تاریخ جشنواره فیلم کن، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم می‌شود و جالب این که دو مرتبه از این 3 مورد، در 3 سال اخیر اتفاق افتاده است و فقط یک مورد (جین کمپیون) در 73 دوره قبل! جولیا دوکورنو نیز که آخرین زن دریافت‌کننده این جایزه در سال 2021 بود، امسال در هیئت داوران عضویت داشت. ژاستین تریه برنده نخل طلا البته یک موضوع حاشیه‌ای جالب هم ساخت. او روی صحنه اختتامیه، از ماکرون و فرمان اخیرش برای بالا بردن سن بازنشستگی انتقاد کرد؛ انتقادی که ساعتی بعد، با پاسخ توییتری ملایم از سوی ریما عبدالمالک وزیر فرهنگ فرانسه مواجه شد.
تنها فیلم آمریکایی برنده جایزه
«جایزه بزرگ» که دومین جایزه مهم جشنواره کن محسوب می‌شود، به فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر محصول مشترک آمریکا، انگلیس و لهستان اعطا شد. این تنها جایزه رسمی جشنواره فیلم کن در این دوره است و به فیلمی رسید که شرکت‌های آمریکایی در تولید آن مشارکت داشتند. بقیه فیلم‌های آمریکایی جشنواره مثل «شهر سیارکی» ساخته وس اندرسن، «می دسامبر» اثر تاد هینس و «مگس‌های سیاه» به کارگردانی ژان استفان ساور که ستاره‌های پرشماری را به بندر کوچک کن در جنوب فرانسه کشاندند، هیچ‌یک نتوانستند به جایزه‌ای دست یابند. البته «منطقه مورد علاقه» جایزه فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان) را نیز گرفت که بسیار مهم است، اما جزو جوایز رسمی جشنواره به شمار نمی‌آید و نه توسط جشنواره، بلکه توسط منتقدان اهدا می‌شود. این فیلم با نمره فوق‌العاده 98 که از منتقدان متاکریتیک دریافت کرده، احتمالاً برای رقابت اسکار اهمیتی دوچندان خواهد یافت.
4 جایزه برای شرق آسیایی‌ها
در حضور ستاره‌های مشهوری چون تام هنکس، شان پن، برایان کرانستون، تیموتی شالامه و... جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن 2023، به یک بازیگر کهنه‌کار اهل ژاپن اعطا شد که در سینمای کشورش نامی شناخته‌شده است. کوجی یاکوشو که در فیلم‌های شناخته‌شده‌ای چون «خاطرات یک گیشا» و «بابل» حضور داشته، در 67 سالگی برای حضور در فیلم «روزهای عالی» ساخته ویم وندرس فیلم ساز شناخته‌شده آلمانی، این جایزه را گرفت. البته او تنها ژاپنی برنده جایزه در این دوره جشنواره فیلم کن نبود و هموطنش ساکاموتو یوجی فیلم نامه‌نویس فیلم «هیولا» (به کارگردانی هیروکازو کورئیدا) نیز دیگر ژاپنی بود که برای دریافت جایزه روی صحنه رفت. جالب این که علاوه بر این دو ژاپنی، دو ویتنامی هم در اختتامیه کن جایزه گرفتند. جایزه «دوربین طلایی» ویژه بهترین فیلم اول این جشنواره به «داخل پیله زرد» ساخته فام تین آن رسید و تران آن هونگ کارگردان ویتنامی-فرانسوی برای «شیفتگی دودین بوفان» جایزه بهترین کارگردانی را گرفت تا جمع آسیایی‌های تقدیرشده جشنواره فیلم کن 2023 کامل‌تر شود.
جایزه‌ای برای کوریسماکی
از جمله معدود چهره‌های شناخته‌شده برای ایرانیان که در این دوره جشنواره فیلم کن به جایزه دست یافت، می‌توان به مروه دیزدار هنرپیشه 36 ساله اهل ترکیه اشاره کرد که در فیلم «درباره علف‌های خشک» ساخته جدید نوری بیلگه جیلان کارگردان شاخص ترک بازی کرده بود. او که جایزه بهترین بازیگر زن کن 2023 را دریافت کرد، پیش از این برای حضور به عنوان یکی از بازیگران اصلی در سریال «آپارتمان بی‌گناهان» محصول شبکه تی‌آرتی، برای برخی از هموطنان آشناست؛ سریالی که در پلتفرم‌های وی‌اودی داخلی نیز پخش شده است. آخرین جایزه مهم این دوره جشنواره فیلم کن، جایزه هیئت داوران است که به فیلم «برگ‌های افتاده» ساخته آکی کوریسماکی فیلم ساز فنلاندی اهدا شد. در این دوره از جشنواره فیلم کن نیز مطابق روال معمول، جوایز تقسیم شد تا هیچ فیلمی از بخش اصلی دو جایزه نگرفته باشد!
 
https://mardomefarda.ir/vdcbgzb8.rhbw0piuur.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما