تاریخ انتشار :يکشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۰
جالب است ۰
رئیس انجمن فروشندگان کاغذ و مقوای تهران سیاست‌های اخیر دولت در حوزه واردات کاغذ را شوک بزرگی برای این بازار دانست و گفت: در نتیجه این شوک قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفته است.
کاهش قیمت کاغذ تحریر در بازار
به گزارش مردم فردا،بازار ظهیرالاسلام که از ابتدای سال قیمت‌های افزایشی داشته، یک هفته‌ای است که روند کاهشی به خود گرفته است،‌ بر این اساس هر بند کاغذ چاپ و تحریر 70 گرم 70 در 100 که به بندی یک میلیون و 550 هزار تومان رسیده بود،‌ با کاهش 150 هزار تومانی مواجه شده و به بندی یک میلیون و 400 هزار تومان رسیده است.
هم‌چنین کاغذ A4 و کاغذ تحریر 60 گرمی نیز با کاهش قیمت مواجه شده‌اند‌، بر این اساس هر بند کاغذ تحریر 60 گرم 60 در 90 به یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده است.
حمید نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم علت اصلی روند کاهشی قیمت در بازار کاغذ را حمایت دولت عنوان کرد و گفت:‌ در ماه‌های گذشته در نامه‌های متعددی به وزرات صمت و وزارت ارشاد خواستار حمایت از واردکنندگان کاغذ شدیم به هر حال کاغذ کالایی استراتژیک و اساسی است که در همه جنبه‌های اقتصادی‌، سیاسی و فرهنگی کاربرد دارد.
وی ادامه داد:‌ در این راستا در ماه‌های گذشته اختصاص ارز برای واردات کاغذ از سر گرفته شد و تجار توانستند برای واردات ارز دریافت کنند‌، از سوی دیگر انتقال کاغذ از گروه کالایی 2 به گروه کالایی 1 نیز شوک دیگری به بازار وارد کرد و در نتیجه این حمایت‌های دولت کاغذ تحریر با کاهش 200 هزار تومانی در قیمت‌ها مواجه شد.
نیکدل تصریح کرد: بر این اساس هر بند کاغذ تحریر 70 گرم،‌  150 هزار تومان و هر برند کاغذ 60 گرم 100 هزار تومان کاهش قیمت داشتند‌، کاغذ A4 نیز با کاهش 10 درصدی قیمت‌ها روبرو شد.
رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا با اشاره به اختصاص ارز 28 هزار و 500 تومانی برای واردات کاغذ گفت:  با دریافت این ارز و واردات کاغذ با این نرخ قطعاً باز هم کاهش قیمت بیشتری خواهیم داشت و پیش بینی ما این است که تا هفته‌های دیگر باز هم کاهش 100 هزار تومانی خواهیم داشت.

وی بازار فعلی را بازاری بدون رکود دانست و گفت:‌  تجربه نشان داده هر زمان عرضه سرعت بیشتری به خود بگیرد،‌ کاهش قیمت‌ها نیز بیشتر خود را نشان می‌دهند.
بررسی عملکرد دولت از ابتدای فعالیت تاکنون نشان می‌دهد که موضع دولت در حوزه کاغذ چه حمایت از واردات تا سرحد نیاز و چه تولید موضعی جدی بوده است،‌ در این زمینه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از نمایشگاه کتاب تهران از اختصاص ارز 28 هزار و 500 تومانی برای واردات کاغذ تحریر و پیگیری مطالبات کارخانه‌های داخلی برای تولید خبر داده بود.

یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز درباره تاثیر سیاست‌های اخیر دولت بر بازار کاغذ گفته بود: دولت برای اینکه کاغذ مسئله اصلی ناشران نباشد و هزینه منطقی‌ای در فرایند تولید داشته باشد، اهتمام دارد،  در این زمینه اقداماتی مثل تغییر گروه کالایی کاغذ وارداتی و خمیر کاغذ از دو به یک به معنای این است که کاغذ و خمیر کاغذ از ارز نیمایی 28 هزار و 500 تومانی برخوردار می‌شوند. این دو کالا، برای تأمین ارز نیمایی در بانک مرکزی اولویت تخصیص و تأمین ارز خواهند داشت. این موضوع حدود 30 درصد قیمت کاغذ وارداتی را کاهش خواهد داد،کاهش قیمت کاغذ وارداتی اتفاق مبارکی برای ناشران و بازار است، بعد از انتشار این دو خبر ازسوی دولت، طلیعه و آثار آن را شاهد بودیم به‌طوری که بهای کاغذ روند کاهشی دارد.
https://mardomefarda.ir/vdchwqnz.23n6xdftt2.html
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین