تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۲
جالب است ۰
ساعاتی قبل از اجرایی شدن توافق آتش‌بس یک هفته‌ای میان طرفین درگیر در سودان، درگیری‌ها در برخی مناطق ادامه و شمار کشته‌ها نیز افزایش یافت.
سودان در آستانه آغاز آتش‌بس جدید؛ افزایش کشته‌ها و ادامه درگیری‌ها
به گزارش مردم فردا،منابع خبری در سودان امروز دوشنبه از افزایش قربانیان بحران اخیر در این کشور خبر دادند و گفتند، شمار کسانی که جان خود را در درگیری‌های نظامی اخیر از دست داده‌اند به هزار نفر نزدیک می‌شود. 

امروز دوشنبه «کانون پزشکان سودان» در بیانیه‌ای که در صفحه فیسبوک خود منتشر کرد، خبر داد که شمار کشته شدگان به عدد ۸۶۳ نفر رسیده و شمار کسانی که در زمره مجروحان ثبت شده‌اند، بالغ بر ۳.۵۳۱ نفر شده است. 


کانون پزشکان سودان آمار درگیری اخیر در این کشور را روزانه اعلام می‌کند.

سودان از روز پانزدهم آوریل (۲۰۲۳) شاهد درگیری خونینی بین ارتش سودان و نیروهای موسوم به «پشتیبانی سریع» است که علاوه بر نظامیان، جان بسیاری از غیرنظامیان را نیز گرفته است چرا که این درگیری در مرکز شهرهای این کشور از جمله در خارطوم (پایخت) رخ داده است. 

به گفته این مرکز پزشکی در سودان، آمار اعلام شده، آمار واقعی نیست زیرا بسیاری از کسانی که کشته یا مجروح شده‌اند نامشان در این آمار وارد نشده، زیرا جمع‌آوری آمار درست در سایه ناامنی و دشواری تردد، سخت شده است. 

با گذشت بیش از یک ماه از آغاز درگیری نظامی در سودان، عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا، از توافق جدیدی برای آتش‌بس به مدت یک هفته خبر دادند. این دو کشور اعلام کردند که نمایندگان ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع، توافق آتش‌بس را شنبه در شهر ساحلی جده در غرب عربستان امضا کرده‌اند.

قرار است اجرای توافق آتش‌بس یک هفتگی، امشب ساعت ۲۱:۴۵ به وقت محلی و ۲۳:۴۵ دقیقه به وقت گرینویچ آغاز شود. 

با وجود حصول توافق آتس بس، منابع خبری از جمله شبکه الجزیره قطر، امروز خبر داد که درگیری‌ها در برخی نقاط سودان همچنان ادامه دارد. به گزارش خبرنگار الجزیره، صدای سلسله انفجارهایی در مرکز پایتخت و برخی محلات خارطوم و همچنین در جنوب آن از جلمه در شهر ام درمان شنیده شده است. 

همچنین محله‌های «المهندسین»، «المنصوره» و «البستان» در جنوب ام درمان در شب گذشته ناآرام بودند و درگیری‌های سختی میان ارتش و نیروهای موسوم به «الدعم السریع» (پشتیبان سریع) در جریان بود که صدای سلاح‌های سنگین نیز از آن شنیده شده است. با این حال شهر نیالا در منطقه دارفور در غرب سودان پس از چند ساعت درگیری سخت که دست کم هجده کشته بر جای گذاشت، شاهد آرامشی شکننده بود. 

طبق این گزارش، ارتش سودان اعلام کرده که سه منطقه در مرکز پایتخت را از کنترل نیروهای پشتیبانی سریع خارج کرده که یکی از آن سه منطقه، جنوب کاخ‌های ریاست جمهوری است.

قرار است توافق آتش بس که طرفین درگیر آن را در جده عربستان سعودی امضا کردند امشب و زیر نظر ناظران بین‌المللی و همچنین نظارت عربستان سعودی و آمریکا اجرایی شود.
https://mardomefarda.ir/vdcirqaz.t1avr2bcct.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین