تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۰
جالب است ۰
معاون آموزشی وزارت علوم از حذف از برنامه این وزارت خانه برای غربالگری دو هزار کد رشته دانشگاهی خبر داد و گفت: بر اساس حدود ۸۰۰ کد رشته محل پس از تصمیم سازی، از دفترچه کنکور امسال حذف خواهند شد.
حذف حدود ۸۰۰ کد رشته از دفترچه کنکور ۱۴۰۲
به گزارش مردم فردا،دکتر قاسم عمو عابدینی در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه ما به دنبال تحول در آموزش عالی هستیم و این برنامه را در قالب مصوبه تصویب کردیم، گفت: این برنامه بخش مهم کار وزیر علوم نیز می باشد در این راستا نیز باید بسیاری از  برنامه ها تغییر در وضعیت موجود یا ریل گذاری برای ایجاد تغییر است. تلاش های بسیار خوبی محققان، اساتید و دانشجویان داشتند که نتیجه آن را در رتبه بندی های بین المللی دانشگاه ها دیدیم به طوریکه رتبه های ۱۵، ۱۶ و ۱۷ را در دوره های مختلف بدست آوردیم و این وضعیت برای حوزه های فناوری و نانو تکنولوژی اتفاق افتاده است. 

وی در ادامه تصریح کرد: موفقیت های دانشگاه های ما در فضایی شکل گرفت که آنها با مشکلات زیادی مواجه بودند.بنابراین در وزارت علوم باید جهش وار حرکت کنیم تا بتوانیم قله های دانش را فتح نماییم، ضمن اینکه رهبری نیز بر ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید دارند و برای این امر باید در وضعیت موجود وزارت علوم تحولاتی ایجاد کنیم تا گام دوم انقلاب اسلامی محقق شود.


معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه اولین دانشگاه جهان در ایران دانشگاه جندی شاپور است، اظهار کرد: خوشبختانه فرهنگ علمی، مدیریت دانشگاه و توسعه علم در ایران اسلامی شکل گرفته است و ایرانیان تمدن ایجاد کردند بنابراین در آینده هم می توانند تمدن را ایجاد کنند چرا که علم دوستی، دانش و پژوهش در ذات ایرانیان است.
عمو عابدینی تاکید کرد: ما در تاریخ منشاء دانشگاه تمدن ساز بودیم و در طی تاریخ نیز مکتب خانه و حکمت خانه هایی را داشتیم، بنابراین اگر قرار است تمدن ساز باشیم باید دانشگاه خاص تمدنی شکل بگیرد و دانشگاه حکمت بنیان را شکل بدهیم. بر این اساس دانشگاه های ما باید به این سمت بروند تا دانشجویان ما بعد از تحصیل بیکار نباشند و شغل ایجاد شود.

وی  ادامه داد: باید دید دانشگاه های ما شرایط علم نافع را دارند یا خیر؟ برای این کار باید ۴ چالش مرتبط با حکمرانی در دانشگاه،  آموزش هدف مند، مباحث فرهنگی و دیپلماسی علمی را رفع کنیم که وزیر علوم برنامه  ۵ محوری را در این زمینه تدوین کرده است تا شاگرد پروری شکل بگیرد. 

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: ما در معاونت آموزشی سعی کردیم اقداماتی را بکار بگیریم تا ۴ چالش فوق حل شود و ابلاغیه هایی را در این زمینه اعلام کردیم در این راستا آیین نامه ای تحت عنوان سرآمد آموزشی را تدوین کردیم و هفته معلم برای ما دهه سرآمدی شد و تمام دانشگاه ها معلمین و استادان را تشویق کردند.

وی ادامه داد: برای اولین بار این برنامه کشوری شکل گرفته که در قالب ابن برنامه معلمان و حکیمان را معرفی میکنیم و چند روز آینده در قالب جشنواره سرآمدان آموزشی را معرفی خواهیم کرد . ۲۰ نفر از اساتید به عنوان استاد و مربی در استان ها از بین ۱۳۰ نفر ، برگزیده شدند. 

معاون آموزشی وزارت علوم یادآور شد: ما در حوزه آموزش هدفمند نیز ورود کردیم و شوراهای برنامه ریزی، گسترش و هدایت استعدادهای درخشان فعال تر شدند و برنامه هایی را مصوب کردیم. یکی از بحث های مهم دانشجویان بودند و اینکه آموزش آنها هدفمند شود تا برای ورود به عرصه اشتغال مشکلی نداشته باشند. بر همین مبنا دانشجویان در کنار آموزش های کلاسیک آموزش های مهارتی نیز خواهند داشت .

وی افزود: ما محتوای رشته های دانشگاهی را غربالگری خواهیم کرد تا در حوزه ها مختلف انسانی، فناوری و غیره دانشجویان را هدفمند تربیت کنیم و شیوه نامه های آن را اعلام کردیم . در این راستا مقرر شد در دانشگاه یزد  بورس صنعت داشته باشیم که با این درخواست موافقت شد و واحدهای مرتبط با آن را جایگزین کردیم. در صنعت خودرو نیز دانشگاه می تواند ۲۵ واحد را در این حوزه بگذراند و ۱۵ واحد اختیاری را نیز در صنعت حضور داشته باشد.

عمو عابدینی خاطر نشان کرد: در حال حاضر دانشجویان زیر رتبه های ۱۰۰۰ وارد رشته هایی شده اند که بورس صنعت داشتند، در حالی که قبلا رتبه های ۴۰۰۰ وارد این رشته ها می‌شدند.

وی ادامه داد: به طور کلی ما برنامه‌های خود را در قالب مصوبه به دانشگاه ها اعلام کردیم و حدود ۱۲۰۰ نفر از استادان و دانشیاران ما در شبکه تخصصی عضو هستند و برنامه‌ های آنها در حوزه ارزیابی محتوای آموزشی پس از بررسی در شورای گسترش و آموزش بررسی و در نهایت اعلام می‌شود.

وی گفت: طرح آمایش آموزش عالی ۹ ماده دارد که ۸ ماده آن به وزارت علوم، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت مرتبط است؛ باید این برنامه اجرایی شود. ما معتقد هستیم رشته های ما باید نیاز محور شوند زیرا هدف گذاری های ما در آموزش عالی روشن است هدف ما این است بتوانیم نیروی ماهر، فرهنگی و محقق داشته باشیم.

معاون آموزشی وزارت علوم تاکید کرد: بررسی های ما نشان داد یک سری از کد رشته ها از نظر شغلی اشباع شده‌اند باید روی این کد رشته محل ها در سطح استان ها، منطقه و شهرستان فکر و چاره اندیشی کنیم. مطالعات نشان می دهد بسیاری از کد رشته ها باید مورد آمایش شغل و رشته قرار بگیرند و این امر در وزارت علوم از یکسال پیش شروع شده‌ است.

به گفته وی، امسال بسیاری از کد رشته های دفترچه ها نیاز محور بودند و رشته هایی داریم که صد درصد اصلا دانشجو این کد رشته محل را انتخاب نکردند و مجدد برای این کد رشته ها فراخوان دادیم که نه متقاضی داشت و نه شغل، ما مصوب کردیم رشته هایی که بالای ۶۰ درصد شغل و متقاضی ندارند برای ۱۴۰۲ پذیرش نداشته باشند.

عمو عابدینی خاطرنشان کرد: برخی از کد رشته های دانشگاهی اصلا در طرح آمایش قرار نگرفتند و علوم پایه، علوم اجتماعی و غیره در مرحله غربالگری نیامدند؛ چرا که ما برای سال ۱۴۰۳ به این رشته ها نیاز داریم و بعد از انجام کار گروهی در استان در زمینه رشته ها تصمیم گیری خواهند شد.

عمو عابدینی، از غربالگری رشته‌های دانشگاهی در کشور خبر داد و گفت: در حال حاضر ما ۲۰ هزار کد رشته در دوره کارشناسی داریم که ۲۰۰۰ عدد از این کد رشته ها  برای سال جاری غربالگری خواهند شد و در نهایت حدود ۸۰۰ کد رشته پس از بررسی های لازم از نظر اشتغال و نیاز محوری از دفترچه کنکور ۱۴۰۲ حذف خواهند شد.

عمو عابدینی خاطر نشان کرد: برخی رشته ها اصلا در طرح  آمایش قرار نگرفتند و علوم پایه، علوم اجتماعی و غیره در مرحله غربالگری نیامدند چرا که ما به این کد رشته ها نیاز داریم و از سال ۱۴۰۳ کار گروهی در استان ها تشکیل خواهیم داد تا در زمینه کد رشته های مربوط به خود تصمیم گیری شوند.

وی افزود: کد رشته‌هایی که از دفترچه حذف می‌شود و مورد نیاز جامعه نباشد، استاد آن کد رشته می تواند در رشته های موازی تدریس کنند. ضمن اینکه بر اساس مصوبه وزارت علوم رشته های نیاز محور در صورت معرفی به این وزارت خانه، این رشته ها ظرف سه ماه تصویب خواهند شد.

عمو عابدینی استاد محوری را یکی از برنامه های مهم وزارت علوم در سال جاری دانست و گفت: بر اساس این طرح که از بین دانشحویان استعداد درخشان انتخاب می شوند، دانشجو با نامه یک استاد معرفی می شوند و می توانند فعالیت خود را شروع کنند. البته ما برای دانشجویان غیر استعداد درخشان نیز برنامه ای به منظور استاد محوری داریم که بر این اساس استاد با توجه به طرح دانشجو او را به سازمان سنجش معرفی می‌کند و پس از بررسی وضعیت دانشجو، فرد برگزیده به استاد معرفی می شوند.
https://mardomefarda.ir/vdcivpaz.t1av32bcct.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما