تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۰
جالب است ۰
موضوع لاغری و کاهش وزن در تمامی جوامع به معضلی تبدیل شده که افراد برای رسیدن به اندام ایده آل از هر راه نادرستی جز ورزش و رژیم غذایی مناسب می خواهند به آن چه که در ذهن دارند برسند،بی خبر ازآنکه داروها و قرص های بی ربطی که استفاده می کنند چه خطراتی می تواند برای بدن داشته باشد
آیا متفورمین باعث کاهش وزن می‌شود؟
به گزارش مردم فردا،.یکی از داروهایی که پزشکان نیز برای لاغری به افراد توصیه می کنند، متفورمین است که برای بسیاری از افراد نام آشنایی دارد و احتمالا اگر دچار اضافه وزن باشید، یک دوره از این دارو استفاده کرده اید در حالی که این دارو برای در مان و مدیریت بیماری دیابت است.

اگر دیابت نوع ۲ را با گلوکوفاژ (متفورمین) مدیریت می‌کنید، ممکن است به‌خوبی با عوارض جانبی ناخواسته این دارو – یعنی ناراحتی معده، اسهال، دردهای عضلانی و خواب‌آلودگی آشنا باشید. این موارد می‌تواند عوارض موقتی باشند، اما ممکن است از یکی از عوارض جانبی متفورمین با آغوش باز استقبال ‌کنید و آن هم کاهش وزن است، به‌خصوص اگر اضافه وزن دارید و می‌خواهید لاغر شوید.
متفورمین دارویی است که برای کاهش وزن ساخته نشده است، اما محققان ارتباطی بین این دارو و کاهش وزن پیدا کرده‌اند. تحقیقات متعددی که در این زمینه انجام شده به این نتیجه منتهی شده‌اند که این دارو می‌تواند به عنوان درمانی برای اضافه وزن عمل کند، اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

متفورمین چیست و چگونه عمل می‌کند؟
متفورمین داروی رایج دیابت نوع 2 است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) آن را برای درمان قند خون بالا یا هیپرگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تایید کرده است.
حتی اگر متفورمین منجر به کاهش وزن شود، مقدار وزنی که از دست می‌دهید ممکن است بسیار کمتر از حد انتظار باشد. طبق تحقیقات گذشته، به طور متوسط کاهش وزن پس از یک سال مصرف دارو کمتر از ۳ کیلوگرم است.
مینیشا سود، پزشک متخصص غدد در نیویورک، می‌گوید: متفورمین به عنوان یک داروی خط اول در درمان دیابت نوع ۲ در نظر گرفته شده است و عمدتاً با کاهش میزان گلوکز آزاد شده توسط کبد عمل می‌کند. همچنین به هورمونی به نام انسولین کمک کرده تا به ماهیچه‌ها در استفاده مؤثرتر از گلوکز، بهتر کار کند. وقتی انسولین بهتر کار کند و حساسیت به انسولین بهبود یابد – سطح انسولین یک فرد به کمتر از آنچه در غیر این صورت بود، می رسد.
بر اساس تحقیقات و آزمایش‌های متعدد، هیچ درمانی برای دیابت نوع 2 وجود ندارد، اما بر اساس مطالعه‌ای که در نشریه Nutrients منتشر شده است، ترکیب مناسب دارو و سبک زندگی سالم می‌تواند سطح قند خون را تثبیت کند و در برخی موارد حتی باعث بهبود دیابت نوع 2 شود. البته این هدف نهایی هر نوع درمان دیابت است.
از آنجایی که این دارو به بدن شما کمک می‌کند تا سطح کلی قند خون شما را کاهش دهد و توانایی پاسخ به انسولین را بازیابی کند، نه تنها احساس بهتری خواهید داشت، بلکه ممکن است خطر عوارض بعدی قند خون بالا، مانند بیماری قلبی و آسیب کلیوی را کاهش دهید. کلینیک کلیولند خاطرنشان می‌کند؛ آسیب عصبی یا نوروپاتی دیابت، و آسیب چشم (از نظر بالینی رتینوپاتی نامیده می‌شود) از دیگر عوارض ناخوشایند قند خون بالا و دیابت نوع ۲ هستند.

چرا متفورمین باعث کاهش وزن می‌شود؟
رابطه بین متفورمین و کاهش وزن نامشخص است، اما چندین نظریه توضیحات احتمالی را برای نوسانات وزن ارائه می‌دهند.به عنوان مثال، متفورمین ممکن است بر علائم گرسنگی تأثیر بگذارد. در این رابطه یک آزمایش مختصر و مفید انجام شد. در این آزمایش ۱۲ زن که به دیابت نوع ۲ و چاقی مبتلا بودند، شرکت داشتند.
محققان آنها را به سه گروه تقسیم کردند و به هر یک از این گروه‌ها‌ دو سطح متفورمین – ۸۵۰ میلی گرم (میلی گرم) یا ۱۷۰۰ میلی گرم – یا دارونما سه بار در روز به مدت سه روز، داده شد. مطالعه را سه بار انجام دادند، آنها به‌طور مرتب هر دوز دارو و دارونما را دریافت کردند.به گزارش سیناپرس، شرکت‌کنندگان در هر روز آزمایش غذا دریافت کردند و سطح گرسنگی خود را قبل از غذا ارزیابی کردند. محققان دریافتند که سطح گرسنگی در گروه متفورمین به طور قابل توجهی پایین‌تر بود، به خصوص با دوز ۱۷۰۰ میلی گرمی در مقایسه با دوز کمتر متفورمین یا دارونما.

آیا متفورمین انتخاب مناسبی برای کاهش وزن در طولانی مدت است؟
حتی اگر متفورمین منجر به کاهش وزن شود، مقدار وزنی که از دست می‌دهید ممکن است بسیار کمتر از حد انتظار باشد. طبق تحقیقات گذشته، به طور متوسط کاهش وزن پس از یک سال مصرف دارو کمتر از ۳ کیلوگرم است.
در حالی که متفورمین اغلب به افرادی که سطح انسولین بالایی دارند و در کاهش وزن با مشکل مواجه‌اند، داده می‌شود، بنابراین استفاده از این دارو راه‌حل معجزه‌آسایی برای کاهش وزن نیست. به عبارت دیگر، در صورت پرخوری و عدم تحرک، انتظار تغییر چشمگیر وزن را نداشته باشید. شما باید یک برنامه کاهش وزن معقول با تغذیه سالم و فعالیت بدنی دنبال کنید تا تغییرات قابل توجهی در وزنتان را مشاهده کنید.

آیا کسانی که دیابت نوع ۲ ندارند، می‌توانند متفورمین مصرف کنند؟
شاید این پرسش پیش بیایید که آیا افراد سالم هم می‌توانند متفورمین مصرف کنند یا خیر؛ پاسخ به این پرسش مثبت است اما چرا باید دست به چنین اقدامی زد، خصوصا در شرایطی که میزان کاهش وزن با مصرف این دارو بسیار کم است؟ متحمل شدن عوارض جانبی دارو بیشتر از سختی‌های پیروی کردن رژیم‌های غذایی و انجام فعالیت فیزیکی است. ضمنا متفورمین از آن دسته داروهایی است که باید با تجویز پزشک فروخته شود.
بنابراین اگر می‌خواهید وزن کم کنید، قید مصرف دارو از جمله متفورمین را بزنید و این دستورالعمل را مد نظر قرار دهید:
از لحاظ روحی و روانی خود را برای شروع دوره کاهش وزن آماده کنید.
نوشیدنی‌های شیرین را کنار بگذارید.
قبل از خوردن غذا، آّب بنوشید تا شکمتان پر شود و غذای کمتری بخورید.
هر روز ۳۰ دقیقه فعالیت ورزشی داشته باشید.
خودتان غذای سالم و متنوع تهیه کنید.
استفاده از غذاهای فرآوری‌شده را فراموش کنید.
غذاهایی با پروتئین زیاد، کربوهیدرات پایین و چربی کم را در اولویت قرار دهید.
همیشه و در هر شرایطی حواستان به میزان غذایی که می‌خورید، باشد.      
همچنین به خاطر داشته باشید که FDA در حال حاضر متفورمین را فقط برای افراد خاص مبتلا به دیابت نوع 2 تایید کرده است، نه برای کسانی که شرایط سلامتی ندارند. اگر دارو را برای کاهش قند خون خود در مورد دیابت مصرف می‌کنید، به خاطر داشته باشید که متفورمین عوارض جانبی دارد که پیش از مصرف آن، بهتر است با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود درمورد آنها و مدیریتشان صحبت کنید.
https://mardomefarda.ir/vdcamen6.49nay15kk4.html
منبع : سینا پرس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما