تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۰۰
جالب است ۰
رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی نسبت به بروز کمبودهای دارویی در تیر و خرداد ماه امسال به‌دلیل مشکلات تأمین مواد اولیه دارو هشدار داد.
خطر بروز "کمبودهای دارویی" در خردادماه
به گزارش مردم فردا،محمد عبده‌زاده امروز در نشست خبری در سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با ابراز اینکه "در حوزه تخصیص ارز به صنعت دارو با یک بلاتکلیفی و دیرکرد مواجه هستیم"، اظهار کرد: کمبود نقدینگی، بلاتکلیفی وضعیت تخصیص ارز و افزایش بهای تمام‌شده داروها و سخت‌گیری در قیمت‌گذاری داروها و دستوری بودن این قیمت‌گذاری در سازمان غذا و دارو، منجر به بروز مشکلاتی در صنعت دارو شده است.

عبده‌زاده ادامه داد: الآن ما باید از دولت خواهش کنیم که ارز صنعت دارو تأمین شود تا بتوانیم دارو را تأمین کنیم و کشور با کمبود دارو مواجه نشود در حالی که سیاست‌گذاران باید سراغ صنعت بیایند تا بتوانند مشکلات کمبود دارو را رفع کنند.

وی افزود: شرکت‌ها از بهمن‌ ماه سال گذشته تاکنون ارز دریافت نکرده‌اند و به همین دلیل در تیر و خرداد ماه افزایش تصاعدی کمبودهای دارویی را خواهیم داشت زیرا موجودی مواد اولیه دارویی برای تأمین دارو، کاهش یافته است.


رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به مشکل قیمت‌گذاری دستوری داروها تصریح کرد: شعار امسال، مهار تورم و رشد تولید است. برای تحقق رشد تولید، باید توجه داشت که تولید وقتی رونق می‌یابد که صنعت دارو سودآور باشد و در صورتی تولید دارو برای صنعت سودآور خواهد بود که صادرات آن آزاد شود و در حوزه دارو، سرمایه‌گذاری شود در حالی که الآن نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته است.

وی گفت: در صنعت تولید دارو، همه عوامل مؤثر بر تولید دارو از جمله مواد جانبی و بسته‌بندی مورد نیاز برای تولید دارو، مشمول قیمت‌گذاری دستوری نیستند اما قیمت نهایی دارو مشمول قیمت‌گذاری دستوری است که این امر باعث افزایش قیمت تمام‌شده برای تولید دارو و در نتیجه سودآور نبودن تولید می‌شود که این امر منتج به کمبود دارو در کشور می‌شود.
https://mardomefarda.ir/vdcdxx0f.yt0jf6a22y.html
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما