تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۷
جالب است ۰
نتایج یک نظرسنجی در ترکیه نشان می‌دهد که بیش از 53 درصد سؤال شوندگان به پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو اطمینان دارند.
اطمینان 53 درصدی مردم ترکیه به پیروزی اردوغان
به گزارش مردم فردا، طبق یک نظرسنجی صورت گرفته از سوی شرکت تحقیقات افکار عمومی Optimar بیش از نیمی از سؤال شوندگان گفته‌اند که رجب طیب اردوغان در انتخابات ۱۴ می ۲۰۲۳ (۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲) پیروز خواهد شد.

به نوشته روزنامه حریت ترکیه، نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۳.۴ درصد از سؤال شوندگان مطمئن هستند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی پیروز خواهد شد، در حالی که ۴۲.۱ درصد معتقدند که تنها نامزد اپوزیسیون، یعنی «کمال قلیچدار اوغلو»، پیروز انتخابات خواهد شد، همچنین ۸.۳ درصد شانس پیروزی را از آن «محرم اینجه»، رهبر حزب «بلد» و ۱.۷ درصد نیز از آن «سنان اوغلو» دانستند.
این نظرسنجی از تاریخ یکم تا هفتم آوریل (ماه جاری میلادی) انجام شد و شامل ۴۷۴۵ شرکت کننده از طریق مصاحبه مستقیم بود، در این نظرسنجی ۴۵.۹٪ گفتند که به اردوغان و ۴۳.۹٪ به قیلیچدار اوغلو رای می‌دهند.

این مطالعه نشان داد که دو گروه نقش مهمی در سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خواهند داشت، یکی جوانان و دیگری کسانی که هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌اند که طبق گزارش شرکت Optimar حدود ۱۵.۵ درصد هستند.
همچنین طبق این نظرسنجی، ۱۳.۶ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله آماده رای دادن به اردوغان، ۱۵.۲ درصد به قیلیچدار اوغلو، ۱۹.۵ درصد به اینجه و ۱۵.۳ درصد به اوگان هستند. اما در میان کسانی که هنوز تصمیم نهایی را نگرفته‌اند، ۴۱.۵ درصد گفته‌اند که شاید به اردوغان و ۳۱.۳ درصد نیز گفته‌اند که شاید به قیلیچدار اوغلو رای دهند.

از سوی دیگر «نجاتی اوزگان»، تحلیلگر برجسته سیاسی ترکیه نیز در تحلیلی به نتیجه مشابهی رسیده است که به گفته وی، نمایندگان به اصطلاح نسل Z بیش از ۲۰ درصد از کل رای دهندگان ۶۴ میلیونی را تشکیل می‌دهند و به احزاب و تشکیلات سیاسی قدیمی اعتمادی ندارند.
 بنابراین سیاستمدارانی که موفق به جلب همراهی آن‌ها و کسانی که هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند، شوند، شانس خود را برای پیروزی در انتخابات افزایش خواهند داد.

به نوشته روزنامه حریت، با این شرایط تحلیلگران احتمال کشیده شدن انتخابات ریاست‌جمهوری به دور دوم را رد نمی‌کنند، چرا که نتایج اکثر نظرسنجی‌های منتشر شده در ترکیه هنوز تصویر روشنی از توزیع آرا به دست نمی‌دهد. در این صورت دور دوم انتخابات در ۲۸ ماه می برگزار خواهد شد. گفتنی است که رجب طیب اردوغان در انتخابات پیشین (۲۰۱۸) به میزان ۵۲.۶ درصد آرا را به دست آورده بود.

نتایح نظرسنجی شرکت Optimar در شرایطی است که پنج حزب مخالف رجب طیب اردوغان، ائتلافی به نام «ائتلاف پنج‌گانه» تشکیل داده‌اند. «کمال قلیچدار اوغلو» رئیس حزب «جمهوری‌خواه خلق»، «علی باباجان» رئیس حزب «دموکراسی و پیشرفت»، «احمد داوود اوغلو» رئیس حزب «آینده»، «گولتکین اویصال» رئیس حزب «حزب دموکراسی» و «تمل کارامولا اوغلو» رئیس حزب «سعادت»، پنج حزبی هستند که کمال قلیچدار اوغلو را به عنوان تنها نامزد خود معرفی کرده‌اند. در این میان  حزب دموکراتیک خلق (کردها) نیز به طور ضمنی حمایت خود را از «قیچدار اوغلو» اعلام کرده‌اند که عجائب سیاست به شمار می‌رود. گفتنی است که جدایی «مرال آکشنر» رئیس حزب «خوب» از این ائتلاف در ۲۰ اسفند سال گذشته خبر خوبی برای اردوغان و ضربه شدیدی به ائتلاف بود.
https://mardomefarda.ir/vdceev8z.jh8fni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین