تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۷
جالب است ۰
اظهارات جنجالی رئیس جمهور فرانسه در زمینه بازنگری در نحوه تعامل اروپا با ایالات متحده که به شدت مورد انتقاد برخی رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است، با پاسخ کج‌دار و مریز امانوئل مکرون ادامه دارد.
روابط فرانسه و آمریکا بر لبه تیغ؛ "مکرون" از اظهاراتش پا پس کشید؟
به گزارش مردم فردا، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه‌ای که با روزنامه اقتصادی ل‌ِزکو (Les Echos) داشته و روز یکشنبه هفته جاری پس از سفر سه روزه‌اش به چین منتشر شد، هشدار داده بود که اروپا نباید به فراسرزمینی بودن دلار وابسته شود و بدون استقلال راهبردی، اروپا در خطر حذف از تاریخ است.
وی تاکید داشت که چالش اروپا این است که وقتی می‌تواند موقعیت راهبردی خود را روشن کند، گرفتار یک آشفتگی در جهان و بحران‌هایی می‌شود که متعلق به ما [اروپا] نیستند. بدترین چیز این است که فکر کنیم ما اروپایی‌ها باید در موضوع تایوان پیروی کنیم و با ریتم آمریکایی و واکنش بیش از حد چینی‌ها سازگار شویم. ما اروپایی‌ها باید بیدار شویم. اولویت ما هماهنگی با دستور کار دیگران نیست.
این اظهارات که بازتاب گسترده‌ای در میان سیاستمداران، تحلیلگران و روزنامه‌نگاران فرانسه و جهان داشت، به شکل گسترده‌ای مورد انتقاد رسانه‌های آمریکایی و حتی برخی تحلیلگران فرانسوی قرار گرفت.


برای نمونه روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با انتشار مقاله‌ای آتشین، رئیس جمهور فرانسه را به "تضعیف حمایت آمریکا از اروپا" و "تضعیف قدرت بازدارندگی در برابر تجاوز چین" متهم کرد.
در همین ارتباط شبکه تلویزیونی فاکس نیوز نیز سخنان مکرون را ناسپاسی تعبیر و آن را به شدت محکوم کرد.
تاد پیرو (Todd Piro) مجری این شبکه آمریکایی در واکنش به مصاحبه مکرون با عصبانیت اظهار اعلام کرد: ما یک قرن است که با کوچکترین مشکلی به کمک فرانسه و اروپا دویده‌ایم و اینگونه از ما تشکر می‌کنند؟

حتی کار به جایی کشید که مایک پمپئو وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با انتقاد از سخنان اخیر رئیس جمهوری فرانسه در سفر به چین گفت که مکرون نماینده اروپا نیست و همیشه از آمریکا متنفر بوده است.
و حال به نظر می‌رسد که رئیس جمهور فرانسه در واکنش به روند فزاینده انتقادها به این اظهارات جنجالی، با اندکی نرمش، پا پس کشیده و اعلام کرده است که «هرگز از اروپا نخواسته است که از ایالات متحده و چین "فاصله مساوی" داشته باشد».

مکرون صبح امروز سه‌شنبه در مصاحبه ای که پیش از سفر دولتی خود به هلند داشت، اضافه کرد: «ایالات متحده متحد ما است و ما ارزش‌های مشترکی داریم».

این در حالی است که رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه روز یکشنبه خود با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا پاسخ سریع و قابل توجهی به قانون کاهش تورم (IRA) ایالات متحده (که پیشتر نیز آن را تهاجمی و به ضرر کشورهای اروپایی ارزیابی کرده بود) داشت، گفت: «پیش از هر چیز، کلید وابستگی کمتر به آمریکایی‌ها در تقویت صنعت دفاعی ما و توافق بر سر استانداردهای مشترک است».
مکرون در این مصاحبه جنجالی تاکید داشت: «استقلال راهبردی بدین معنا است که فرض کنیم دیدگاه‌های مشابهی با ایالات متحده داریم، اما چه در مورد اوکراین، چه رابطه با چین یا تحریم‌ها، ما یک راهبرد اروپایی داریم. ما نمی‌خواهیم وارد منطق بلوک به بلوک (آمریکا و چین) شویم. برعکس، ما باید مدل خود را "ریسک‌زدایی" کنیم، نه اینکه به دیگران وابسته باشیم».

مکرون اضافه کرد: «پارداوکس این است که وقتی ما عناصر یک استقلال راهبردی واقعی اروپایی را به کار گرفتیم، با نوعی واکنش غیرارادی وحشت، شروع به پیروی از سیاست آمریکا کردیم».
حال به نظر می‌رسد که سفر دو روزه و دولتی مکرون به هلند که ظهر امروز با تمرکز بر مسائل اروپا آغاز شده و نخستین سفر یک رئیس جمهور فرانسه به این کشور در ۲۳ سال گذشته است، زیر فشار رسانه‌ها و تحلیلگران غربی باشد.

تارنمای شبکه خبری فرانس ۲۴ با اشاره به این واقعیت، نوشت: این سفر باید فرصتی برای شفاف‌سازی سخنان جنجالی مکرون در سفر به چین باشد.
https://mardomefarda.ir/vdcb8wb8.rhbzspiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین