تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۲
جالب است ۰
خبرگزاری اسپوتنیک بامداد یکشنبه به نقل از منابع خود اعلام کرد که تونس با جدیت در تلاش است که به سازمان همکاری شانگهای بپیوندد.
خیز تونس برای پیوستن به سازمان همکاریهای شانگهای
به گزارش مردم فردا،این تلاش در حالیست که مذاکره تونس با صندوق بین الملی پول به بن‌بست رسیده است.

«محمود بن مبروک» سخنگوی حزب «جنبش ۲۵ ژوئن» وابسته به ریاست جمهوری تونس به اسپوتنیک گفت: اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد تونس با جدیت در حال بررسی پیوستن به سازمان همکاری شانگهای است.


پیش از تونس، کابینه عربستان ۲۸ مارس، با پیوستن به سازمان همکاری شانگهای که روسیه و چین در آن حضور دارند، موافقت کرد.

عربستان تنها کشور حاشیه خلیج فارس نیست که به این سازمان می‌پیوندد زیرا در سپتامبر گذشته قطر یادداشتی برای پیوستن به سازمان شانگهای بعنوان شریک گفت وگو، امضا کرد.

جمهوری اسلامی ایران نیمه دوم سال گذشته بطور رسمی به عضویت این سازمان در آمد.

سازمان همکاری‌ شانگهای (SCO) سازمانی بین‌دولتی و با هدف همکاری‌های امنیتی، انرژی، سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی تاسیس شده‌است.

این سازمان در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط رهبران کشور های چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، جمهوری تاجیسکتان تشکیل شد. شانگهای ۵ سازمانی است که در سال ۱۹۹۶ میلادی تاسیس شد. و پس از عضویت ازبکستان تغییر نام داد و به سازمان همکاری‌های شانگهای مشهور شد.

زبان رسمی‌کاری سازمان همکاری‌های شانگهای چینی و روسی است. افغانستان، نماینده آ سه‌ آن، اتحادیه کشورهای جنوب‌شرق آسیا و نماینده CIS کشورهای مستقل مشترک‌المنافع به عنوان مهمان در نشست‌های سازمان همکاری‌های شانگهای شرکت می‌کنند.

این در حالی است که با توجه به کاهش نقش آمریکا و رشد منافع مشترک بین پکن و مسکو از یک سو و کشورهای حاشیه خلیج فارس از سوی دیگر، چین و روسیه شروع به توسعه قدرت خود در منطقه عربی به ویژه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در همه سطوح اعم از اقتصادی، سیاسی یا نظامی کردند.

چین و روسیه پیش از توسعه قراردادهای نظامی با برخی از کشورهای خلیج‌فارس که منجر به تقویت روابط سیاسی می‌شود، در سایه فرصت‌های گرانبهای سرمایه‌گذاری و تجاری که هر دو طرف می‌توانند از آن بهره‌مند شوند، از دروازه اقتصادی وارد منطقه شدند.

اعضای سازمان همکاری شانگهای نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و آن را به بزرگترین ائتلاف سیاسی منطقه‌ای در جهان تبدیل می‌کنند و اغلب در غرب از سازمان همکاری شانگهای به عنوان «ائتلاف شرقی» نام برده می‌شود.
https://mardomefarda.ir/vdcayan6.49n0615kk4.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین