تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۷
جالب است ۰
نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان به خبرگزاری "تاس" گفت فعالیت سرکنسولگری روسیه در مزار شریف از سر گرفته شده است.
سرکنسولگری روسیه در مزار شریف فعالیت خود را از سرگرفت
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری طلوع نیوز، ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان گفت: «سرکنسولگری روسیه در مزارشریف در حال حاضر فعال است.» الکسی پرورزف به عنوان سرکنسول روسیه در شهر مزارشریف گماشته شده است.

وزارت امور طالبان اعلام کرد گروه‌های فنی کنسولگری روسیه با هدف ارائه خدمات کنسولی چند ماه پیش به افغانستان آمدند. اما این وزارتخانه درباره بازگشایی سرکنسولگری روسیه در مزارشریف به شکل مشخص اظهارنظری نکرده است.


ضیا احمد تکل معاون سخنگوی وزارت خارجه گفت: «براساس اطلاعات ما چندین ماه پیش تیم‌های تکنیکی این کنسولگری به افغانستان آمدند تا بتوانند دوباره زمینه خدمات کنسولی را مهیا کنند و کارهای تکنیکی باقی مانده را پیش ببرند.»

شماری از دیپلمات‌های پیشین، بازگشایی سرکنسولگری روسیه در مزارشریف را در بهبود روابط کابل با مسکو مهم می‌دانند.

مهدی منادی دیپلمات پیشین، به طلوع‌نیوز گفت: «این موضوع می‌تواند نشانگر بهبود روابط دیپلماتیک طالبان با روس‌ها باشد.»

طارق فرهادی کارشناس مسائل سیاسی نیز خاطرنشان کرد: «در کابل بعد از حمله‌ای که به سفارت روسیه شد، کنسولگری روسیه تعطیل است، اما روابط تجاری خوب با روسیه ادامه دارد. در مزار شریف کنسولگری برای صدور روادید و بعضی از مسائل حمل و نقل و سایر مسائل مشابه باز شده است.»

ضمیر کابلوف در ژوئیه سال ۲۰۲۱ میلادی به خبرگزاری تاس گفته بود که سرکنسولگری روسیه در مزارشریف کار خود را در نتیجه‌ افزایش تنش‌ها در شمال افغانستان به حالت تعلیق درآورده و دیپلمات‌های روسی از این شهر خارج شدند.
https://mardomefarda.ir/vdcae0n6.49n0e15kk4.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین