تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۹
جالب است ۰
تاکنون ۱۷ هزار داوطلب از طرف پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق، حرکت ملی، نیک (خوب) و حزب دموکراتیک خلق‌ها برای کسب ۶۰۰ کرسی انتخابات پارلمانی ترکیه ثبت نام کردند.
۱۷ هزار داوطلب تاکنون برای انتخابات پارلمانی ترکیه ثبت نام کردند
به گزارش مردم فردا،به نقل از تارنمای خبری استار، بر اساس اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه، در بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی، ۳۶ حزب فعال و قانونی این کشور رقابت می‌کنند و حق معرفی نامزد دارند ولی نامزدهای این پنج حزب، به علت حضور در مجلس از طرف حزب متبوع خود به عنوان نامزد معرفی شده‌اند.

بنا به اعلام این رسانه، بقیه احزاب نیز باید فهرست نامزدهای خود را برای انتخابات ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) تا تاریخ ۹ آوریل(۲۰ فرودین ماه ۱۴۰۲) به شورای عالی انتخابات معرفی کنند.


به نوشته تارنمای استار، در انتخابات پیش رو، حزب اتحاد عدالت، حزب عدالت، حزب عدالت و توسعه، حزب میهن (وطن)، حزب ترکیه مستقل، حزب اتحاد بزرگ، حزب ترکیه بزرگ، حزب جمهوری خواه خلق، حزب دموکراسی و جهش، حزب چپ دموکراتیک، حزب دموکرات، حزب کارگر، حزب آینده، حزب جوانان، حزب اتحاد قدرت، حزب حقوق و آزادی‌ها و حزب آزادی خلق از جمله احزاب مجاز و قانونی حاضر در رقابت هستند.

این تارنما افزود که حزب دموکراتیک خلق‌ها، حزب آزادی، حزب نیک (خوب)، حزب کشور، حزب ملت، حزب جنبش ملی، حزب راه ملی، حزب سعادت، حزب چپ، حزب تغییر ترکیه، حزب کارگران ترکیه، جنبش کمونیست ترکیه، حزب کمونیست ترکیه، حزب وطن، حزب دوباره رفاه، حزب نوآوری، حزب ترکیه نوین، حزب سبزها، حزب آینده چپ و حزب پیروزی نیز از جمله دیگر احزاب حاضر در انتخابات پیش روی ترکیه اعلام شده است.

به گزارش ایرنا، انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی در روز ۱۴ ماه می ۲۰۲۳(۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد و روند اخذ آرای مردم نیز از ساعت ۰۸:۰۰ آغاز و در ساعت ۱۷:۰۰ همان روز به پایان می رسد.

فهرست نامزدهای انتخابات پارلمانی پس از بررسی اعتراضات، در تاریخ ۶ تا ۱۰ آوریل ۲۰۲۳(۱۷ تا ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۲) نهایی خواهد شد و با اعلام فهرست نهایی، دوره تبلیغات آنها آغاز می‌شود.

بر اساس قوانین، همه فرایند برگزاری انتخابات ترکیه توسط شورای عالی انتخابات این کشور مدیریت می‌شود و بر این اساس، ۶۴ میلیون واجد شرایط رای دادن در ترکیه، برای انتخاب سیزدهمین رئیس جمهور و ۶۰۰ نماینده بیست و هشتمین دوره پارلمان این کشور، پای صندوق‌های رای می‌روند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://mardomefarda.ir/vdcai0n6.49n0w15kk4.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین