تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۴
جالب است ۰
تاکنون ۹ تیم صعود خود را به جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر قطعی کرده‌اند.
ایران نزدیک‌ترین تیم آسیایی به میزبان جام جهانی/ با مسافران قطر آشنا شوید
جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار خواهد شد. این اولین دوره جام جهانی است که در خاورمیانه و یک کشور عربی برگزار می‌شود. همچنین این برای دومین بار است که کشوری از آسیا میزبانی این مسابقات را بر عهده دارد. بار اول در سال ۲۰۰۲ ژاپن و کره جنوبی میزبان این رقابت‌ها بودند. این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، قرار است این رقابت‌ها با ۴۸ تیم برگزار شود.
به دلیل شرایط جغرافیایی کشور قطر و با توجه به اینکه ماه‌های معمول برگزاری مسابقات، مصادف با شروع تابستان در این کشور است و دمای این منطقه در این موقع از سال دست کم به ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، بازی‌های این دوره از جام جهانی برای نخستین بار در فصل پاییز برگزار می‌شود. قطر پیش از این در هیچ دوره‌ای از مسابقات جام جهانی فوتبال حضور نداشته است. تاکنون ۲۱ جام جهانی برگزار شده است و تنها ۸ کشور موفق به فتح این مسابقات شده اند که برزیل با ۵ قهرمانی، پرافتخارترین تیم این رقابت هاست. همچنین برزیلی‌ها تنها تیم در دنیا هستند که در تمام ۲۰ دوره رقابت‌ها حضور داشته اند. آلمان و ایتالیا با چهار قهرمانی، دومین تیم‌های پرافتخار دنیا هستند، آرژانتین، اروگوئه و فرانسه با ۲ قهرمانی و کشور‌های انگلیس و اسپانیا کشور‌های دیگری هستند که تجربه کسب عنوان قهرمانی را دارند.
در حال حاضر مرحله انتخابی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره‌های مختلف در حال برگزاری است. تا زمان برگزاری قرعه‌کشی جام جهانی، ۳۰ تیم حاضر در این مسابقات مشخص شده و برنده دو بازی پلی‌آف بین قاره‌ای راه یافته به جام، پس از مراسم قرعه‌کشی مشخص می‌شود. مرحله انتخابی در قاره اروپا تقریبا به پایان راه نزدیک شده و تکلیف چند تیم صعود کننده نیز مشخص است. دانمارک، آلمان، بلژیک، فرانسه، کرواسی، اسپانیا و صربستان تیم‌هایی هستند که در قاره اروپا بلیت قطر را رزرو کرده اند.
زهردار مثل مدافع عنوان قهرمانی

زهردار مثل مدافع عنوان قهرمانی

در هفته نهم و ماقبل پایانی مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره اروپا، فرانسه شنبه شب میزبان قزاقستان بود و با نتیجه ۸ بر صفر پیروز شد. کیلیان امباپه در دقایق ۶، ۱۲، ۳۲ و ۸۷، کریم بنزما در دقایق ۵۵ و ۵۹، آدرین رابیو در دقیقه ۷۵ و آنتوان گریزمان در دقیقه ۸۴ از روی نقطه پنالتی برای خروس‌ها گلزنی کردند تا مدافع عنوان قهرمانی با قدرت جواز حضور در جام جهانی را کسب کند. فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۸ با نتیجه ۴ بر ۲ کرواسی را در بازی نهایی شکست داد و قهرمان جهان شد. فرانسه در دور گروهی ۴ برد داشت و ۳ بار هم با حریفان مساوی کرد. هر چند فنلاند، اوکراین، بوسنی و قزاقستان حریفان قدرتمندی برای مقابله با فرانسه نبودند، اما نمی‌توان قهرمان جهان را دست کم گرفت.

بلژیک به دنبال تحقق رویا

در گروه E هم بلژیک با نتیجه ۳ بر یک بر استونی غلبه کرد. کریستین بنتکه، یانیک کاراسکو و تورگان هازارد گل‌های شاگردان روبرتو مارتینز را به ثمر رساندند. بلژیک با این پیروزی ۱۹ امتیازی شد و صدرنشینی خود را در این گروه قطعی کرد. بلژیک که در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ در رده سوم قرار گرفت، قصد دارد به ناکامی‌های خود در تورنمنت‌های بزرگ پایان دهد و بالاخره با نسل طلایی خود یک عنوان بزرگ ملی را کسب کند. در بازی دیگر این گروه نیز ولز با نتیجه ۵ بر یک مقابل بلاروس پیروز شد و در فاصله یک مسابقه تا پایان دور مقدماتی، جایگاه دوم جدول گروه را به خود اختصاص داد. بلژیک در این گروه با ۱۹ امتیاز صعود کرد. شاگردان روبرتو مارتینز با ۶ برد و یک تساوی به طور مستقیم راهی قطر شدند.
هلند هم می‌توانست صعود خود را قطعی کند، اما در شرایط عجیبی نتوانست بازی ۲ بر صفر برده مقابل مونته‌نگرو را به نفع خود تمام کند. هلند در شبی که میهمان مونته‌نگرو بود، با تساوی ۲-۲ متوقف شد. ممفیس دپای در دقیقه ۲۵ (از روی نقطه پنالتی) و ۵۴ برای لاله‌های نارنجی گلزنی کرد و هلند را در آستانه صعود زودهنگام قرار داد، اما گل‌های ایلیا ووکوتیچ و نیکولا ووینویچ، مونته‌نگرو را از شکست نجات داد.
دانمارک را جدی بگیرید

دانمارک بی رقیب

دانمارک هم دیگر اروپایی محسوب می‌شود که صعود خود را به جام جهانی ۲۰۲۲ قطعی کرده است. انگار دنیا برای دانمارکی‌ها پس از اتفاقی که برای اریکسن در جام ملت‌های اروپا رخ داد، تغییر کرد و این تیم نتایج فوق العاده‌ای را به دست آورد. در همان تورنمنت دانمارک تا مرحله نیمه نهایی هم پیش رفت، اما در نهایت نتیجه را به انگلیس واگذار کرد. دانمارک در دور گروهی تمام ۹ دیدار خود را با برد پشت سر گذاشته و با ۲۷ امتیاز قاطعانه از گروه خود صعود کرده است. کسپر اشمایکل و دانمارکی‌ها شب‌های آرامی را در این مرحله پشت سر گذاشتند، زیرا دانمارک تنها یک گل در دور گروهی دریافت کرد و با ۸ کلین شیت بهترین آمار را ثبت کرده است.

کرواسی راه صعود روسیه را سد کرد

بازی‌های گروه H بسیار حساس دنبال شد، به نحویکه تقابل کرواسی و روسیه تیم صدرنشین و صعود کننده به جام جهانی را مشخص می‌کرد. کرواسی در نهایت موفق شد با یک گل حریف خود را شکست دهد و به طور مستقیم به جام جهانی صعود کند. گل به خودی کودریاشوف در دقیقه ۸۱ حکم به صعود کرواسی داد. کرواسی در مرحله گروهی ۲۱ گل زد و ۴ گل دریافت کرد، بنابراین یاران لوکا مودریچ، هم از نظر دفاعی و هم از نظر هجومی بهترین تیم گروه بودند.
صعود راحت پرافتخارترین تیم جهان

صعود راحت پرافتخارترین تیم جهان

در آمریکای جنوبی هم تا به این لحظه صعود برزیل به قطر قطعی شده است. برزیلی‌ها که پرافتخارترین تیم جهان محسوب می‌شوند، بامداد جمعه با تک گل پاکتا از سد کلمبیا گذشتند تا ۳۴ امتیازی شوند. آن‌ها ضمن اینکه جایگاه خود را در صدر جدول مستحکم کردند، به عنوان اولین تیم از آمریکای جنوبی مسافر جام جهانی شدند. سلسائو با ۱۱ برد و یک مساوی با قدرت هرچه تمام‌تر در صدر جدول قرار دارد. برزیلی‌ها همچنین با ۲۷ گل زده و ۴ گل خورده بهترین عملکرد را در آمریکای جنوبی داشته اند. پس از برزیل، آرژانتین با ۲۸ امتیاز در جایگاه دوم قرار دارد با فاصله زیادی با جام جهانی قطر ندارد.

قابل پیش بینی مثل آلمان و اسپانیا و دردسر یاران رونالدو

آلمان دیگر تیمی بود که قبل از هفته آخر صعود خود را به جام جهانی قطعی کرد. آلمانی‌ها که به نظر می‌رسد با هدایت هانسی فلیک دوباره حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، به راحتی در گروهی که تیم بزرگی نداشت، صدرنشین شدند. البته آلمان یک لغزش در این مرحله داشت، اما شکست مقابل مقدونیه هم نتوانست مانع از صعود قهرمان جام جهانی ۲۰۱۴ به جام جهانی ۲۰۲۲ شود‌. آلمانی‌ها که معمولا یکی از بهترین خطوط حمله مرحله مقدماتی را در اختیار دارند در دور گروهی نیز ۳۶ بار گلزنی کردند. مانشافت شب گذشته در آخرین بازی خود که جنبه تدارکاتی داشت با حساب ۴ بر یک، ارمنستان را مغلوب کرد.
صعود صربستان شگفتی‌ساز به جام جهانی
شب گذشته هم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی پیگیری شد و در گروه A تیم ملی پرتغال در مصاف خانگی با نزدیک‌ترین رقیبش تیم ملی صربستان در حالی که تنها چند دقیقه تا صعود فاصله داشت، با نتیجه ۲ بر یک تن به شکست داد. این نتیجه سبب شد پرتغال در حساس‌ترین هفته مسابقات صدر جدول گروه A را از دست بدهد. صربستان با ۲۰ امتیاز به طور مستقیم راهی جام جهانی شد و پرتغال قهرمان یورو ۲۰۱۶ راهی مرحله پلی‌آف شد تا بزرگ ترین شگفتی را در این گروه شاهد باشیم.
دیشب چهره یک تیم صعود کننده دیگر هم مشخص شد و تیم اسپانیا، قهرمان جام جهانی ۲۰۱۰ هم از قافله مدعیان جا نماند. ماتادورها تحت هدایت لوئیس انریکه که برای قطعی کردن صعودشان فقط به یک تساوی خانگی برابر سوئد نیاز داشتند، میهمان خود را با تک گل دقیقه ۸۶ آلوارو موراتا شکست دادند. با این نتیجه اسپانیا ضمن کسب ششمین پیروزی خود، ۱۹ امتیازی شد و به‌عنوان تیم اول گروه B به صورت مستقیم به جام جهانی راه یافت. اسپانیا که با هدایت انریکه دوباره جان تازه گرفته، چند هفته قبل در رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا تا فینال هم پیش رفت اما نتوانست به قهرمانی برسد. ماتادورها که بازی رفت مقابل سوئد را واگذار کرده بودند، با پیروزی در دور برگشت، یاران زلاتان ابراهیموویچ را راهی مرحله پلی‌آف کردند‌.
ایران نزدیک‌ترین تیم آسیایی به قطر

ایران نزدیک ترین تیم آسیایی به قطر

در آسیا با توجه به اینکه رقابت‌های دور برگشت این هفته آغاز می‌شود، هنوز شاهد مسجل شدن صعود تیمی نبودیم و تنها تا این لحظه صعود قطر به عنوان میزبان جام جهانی قطعی شده است. بر خلاف گروه B که شرایط عجیبی دارد و رقابت سختی را بین عربستان، استرالیا و ژاپن شاهد هستیم، به نظر می‌رسد در گروه A باید تیم ملی فوتبال ایران را مسافر قطر بدانیم. ضمن اینکه قرار اتفاق خاصی رخ ندهد شاگردان اسکوچیچ می‌توانند به عنوان تیم اول و خیلی زودتر از هفته پایانی بلیت خود را برای قطر رزرو کنند.
https://mardomefarda.ir/vdcht-nzd23nq.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما