تاریخ انتشار :جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
جالب است ۰
مشاور رسانه‌ای نخست وزیر عراق اعلام کرد که تفاهم میان دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان اجازه می‌دهد که درآمدهای نفتی اقلیم کردستان در یک حساب مشخص و با نظارت دولت باشد.
درآمدهای نفتی اقلیم کردستان عراق با نظارت دولت بغداد در یک حساب مشخص واریز می‌شود
به گزارش مردم فردا، به نقل از الحره، هشام الرکابی، مشاور رسانه‌ای نخست وزیر عراق اعلام کرد که تفاهم بالا و اهتمام دولت فدرال و دولت اقلیم کردستان منجر به آنچه شد که در بودجه فدرال آمده است.
وی افزود: برای نخستین بار از سال ۲۰۰۳ درآمدهای نفتی اقلیم کردستان در یک حساب معلوم و تحت نظارت دولت فدرال است و در سایه آن، تمامی حساب‌های دیگر بسته شده است.
بر اساس قانون اساسی عراق، دولت اقلیم کردستان حق دارد بخشی از بودجه ملی را کسب کند؛ اما این سیستم در سال ۲۰۱۴ زمانی فروپاشید که کردها میدان‌های اصلی نفت در شمال عراق در کرکوک را از نیروهای داعش گرفته و شروع به فروش نفت خام از آنجا به صورت مستقل کردند.
در سال ۲۰۱۸، نیروهای عراقی مناطق مورد مناقشه از جمله شهر نفتی کرکوک را پس گرفتند. در سال گذشته، اختلافات میان اربیل و بغداد شدت گرفت، چراکه دادگاه فدرال در فوریه گذشته اعلام کرد که اصول قانونی بخش نفت و گاز در اقلیم کردستان، مغایر با قانون اساسی است.
رویترز اعلام کرده بود که توافق بر سر پرداخت‌های منظم از بودجه بغداد به مقامات دولت اقلیم کردستان کمک می‌کند تا بحران تاخیر پرداخت‌ها به شرکت‌های نفتی بین‌المللی در منطقه را حل کنند و همچنین انباشت حقوق کارکنان اقلیم کردستان را کاهش دهد.
https://mardomefarda.ir/vdciupaz.t1ayv2bcct.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین