تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۵
جالب است ۰
نخست‌وزیر گرجستان گفت: کی‌یف سودای بی‌ثباتی تفلیس را در سر می‌پروراند.
گرجستان: کی‌یف سودای بی‌ثباتی تفلیس را در سر می‌پروراند
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری تاس، نخست‌وزیر گرجستان یکشنبه شب در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ایمدی» افزود: میخائیل ساکاشویلی نخست‌وزیر سابق این کشور توسط اوکراین و برای بی‌ثبات کردن اوضاع به گرجستان فرستاده شد.

غاریباشویلی گفت: کی‌یف سودای بی‌ثبات کردن تفلیس را در سر می‌پروراند و قصد داشت با این کار، گرجستان را در ورطه درگیری‌های نظامی بیفکند.

نخست‌وزیر گرجستان خاطرنشان کرد: با اطلاعاتی که از طریق همکاران و شرکای‌مان به ما می‌رسید، از حوالی نوامبر (۲۰۲۱) و حداکثر در سامبر پیش‌بینی می‌کردیم که جنگ در اوکراین به وقوع خواهد پیوست.

غاریباشویلی اظهار کرد: امروز در این خصوص تردید نداریم که درست در بحبوحه‌ای که می‌شد وقوع جنگ در اوکراین را پیش‌بینی کرد، ساکاشویلی روز اول اکتبر با یک برنامه از پیش تعیین‌شده و با هدف ترتیب دادن کودتا و کشاندن گرجستان به جنگ به اینجا آورده شد.

نخست‌وزیر گرجستان افزود: اوکراین قصد داشت با معطوف کردن توجه روسیه به سوی گرجستان، برای خودش زمان بخرد و مدت بیشتری در آرامش بماند.

وی خاطرنشان کرد: اگر حزب اپوزیسیون جنبش ملی که متحد ساکاشویلی است در گرجستان قدرت را در دست می‌گرفت، این کشور به «میدان تیر» تبدیل می‌شد و اوکراین برای خودش زمان می‌خرید.

به نوشته خبرگزاری تاس، ساکاشویلی که یک روز قبل از انتخابات شهرداری در اکتبر ۲۰۲۱ مخفیانه وارد گرجستان شده بود، دستگیر و در زندانی در شهر روستاوی محبوس شد.

ساکاشویلی با بیان اینکه زندانی سیاسی است دست به اعتصاب غذا زد و با وخامت حالش به بیمارستان زندان و در ادامه به بیمارستان نظامی منتقل شد.

در دسامبر ۲۰۲۱، وی دوباره به زندان منتقل شد اما در ماه مه ۲۰۲۲ او را به کلینیک خصوصی «ویوامد» تفلیس منتقل کردند و تا به امروز در آنجا مانده است.

وی بارها اعلام کرده است که در حین بازداشت مبتلا به بیماری‌های شدیدی شده است اما مقامات گرجستان می‌گویند که او وانمود می‌کند که بیمار است.

در گرجستان چهار پرونده جنایی علیه ساکاشویلی تشکیل شد که در مورد دو پرونده او به ترتیب به ۳ و ۶ سال زندان محکوم شد.

ساکاشویلی در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۲ به عبور غیرقانونی از مرز گرجستان متهم شد که مجازات آن تا پنج سال حبس است.
 سرگئی لاوروف در یک برنامه تلویزیونی دولتی گفت که اتفاقات گرجستان بسیار شبیه انقلاب میدان در کی‌یف است.

براساس این گزارش، اشاره وزیر امور خارجه روسیه به انقلاب میدان در کی یف، مربوط به انقلاب سال ۲۰۱۴ در اوکراین است که به سرنگونی رئیس جمهور وقت طرفدار روسیه در این کشور منجر شد.

لاوروف گفت: به نظر من همه کشورهایی که در اطراف فدراسیون روسیه قرار دارند باید خطرات تعامل با آنچه را که در حیطه مسئولیت و منافع آمریکا قرار دارد، در نظر بگیرند.
https://mardomefarda.ir/vdcefw8z.jh8fvi9bbj.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین