تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۶
جالب است ۰
دولت‌های فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای از توافق رهبران دو کشور برای ساخت موشک های کروز جدید تا سال 2030 خبر دادند.
توافق فرانسه و انگلیس برای تولید مشترک موشک‌های کروز جدید
به گزارش مردم فردا،بر اساس بیانیه‌ای که در پی برگزاری نشست رسمی «امانوئل ماکرون»، رئیس جمهور فرانسه و «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس در شهر پاریس منتشر شد، دو کشور بر سر برنامه ساخت مشترک یک موشک کروز نسل جدید و یک موشک ضد کشتی  تا سال ۲۰۳۰ توافق کرده‌اند.

در متن این بیانیه آمده است: «فرانسه و انگلیس در راستای همکاری در حوزه تسلیحات پروژه‌های برجسته‌ای را برای تولید سامانه‌های تسلیحاتی پیچیده آینده خود به پیش خواهند برد. آنها متعهد شده‌اند گامهای مشخصی برای پیشبرد هر چه بیشتر برنامه موشکی مشترکشان موسوم به "سلاح ضد کشتی و کروز آینده" (FCAS/W) با هدف جلوگیری از بروز شکاف‌ در توانمندی اتخاذ کنند.»

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در سال ۲۰۱۱ انگلیس و فرانسه فاز اولیه مطالعاتی برنامه توسعه مشترک موشک کروز مافوق صوت رادارگریزی تحت عنوان "پرسیوس"‌را اعلام کردند.

روز جمعه ریشی سوناک و امانوئل ماکرون در سی‌وششمین نشست رسمی رهبران فرانسه و انگلیس به دیدار یکدیگر در شهر پاریس رفتند. آخرین نشست رسمی رهبران دو کشور در سال ۲۰۱۸ برگزار شد. از جمله موضوعات اصلی مذاکرات ماکرون و سوناک وضعیت اوکراین، مساله مهاجرت و همکاری اقتصادی و نظامی دو کشور بود.

رهبران فرانسه و انگلیس علاوه بر توافق بر سر پیشبرد توسعه موشک کروز نسل جدید و موشک ضد کشتی، همچنین خواستار همکاری در حوزه توانمندی پدافند هوایی اروپایی شدند.

دو کشور همچنین بر سر هماهنگی استقرار ناوهای هواپیمابر توافق کردند.

بر اساس گزارش شبکه سی.ان.بی.سی، سوناک و ماکرون همچنین در حوزه های دیگر شامل انرژی، چالش‌های امنیتی، فن‌آوریهای‌ پهپادی و تجسسی، ساخت بازداشتگاهی در شمال فرانسه، آموزش نیروی دریایی اوکراین و هماهنگی عملیاتی نظامیان خود توافق منعقد کردند.

این نخستین دیدار رهبران فرانسه و انگلیس از آغاز همه‌گیری کرونا و آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین بود.
https://mardomefarda.ir/vdccmiqs.2bqme8laa2.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین