تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۰۰
جالب است ۰
عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه خطر اُمیکرون جدی است و می‌تواند ظرف ۱۷ روز کشور را درگیر کند، گفت: علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نکته مهم تزریق واکسن دز بوستر است برای افرادی بالای ۱۸ سال است و باید حتما در این زمینه اقدام کنند؛ زیرا ممکن است دو تا سه هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم که با امیکرون خواهد بود.
طبرسی: برای مقابله با «اُمیکرون» ۱۷ روز وقت داریم
به گزارش مردم فردا،دکتر پیام طبرسی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، درباره میزان نگرانی از ورود سویه امیکرون به کشور، گفت: وضعیت کشورهای دنیا را می‌بینیم که روزبروز تعداد کشورهایی که امیکرون در آن‌ها شناسایی می‌شود، افزایش پیدا می‌کند. در کشور ما هم دور از ذهن نیست که وارد شده باشد؛ زیرا بالاخره جلوی مرزها را نمی‌شود گرفت و هر روزه تعداد زیادی مسافر داریم که از کشورهای مختلف وارد کشورمان می‌شوند.

وی افزود: چیزی که درباره امیکرون وجود دارد، این است که اگر امیکرون وارد شود، طی ۱۷ روز تبدیل به سوش غالب می‌شود که این سرعت درباره دلتا ۱۰۰ روز بوده است. اگر امروز یک مورد امیکرون در کشور تشخیص دهیم، ممکن است تا ۱۷ روز دیگر کشور درگیر امیکرون شود و نقشه آبی کشور ممکن است بلافاصله به یک نقشه قرمز تبدیل شود.

طبرسی گفت: بنابراین چیزی که اکنون مهم است، این است که حتما نکات بهداشتی و موارد مهم رعایت شود. در عین حال ما اکنون در آستانه شب یلدا هستیم که از هموطنان می‌خواهم حتما در حضور در اماکن سربسته خودداری کنند. امروز ما نگران شدیم از اینکه در بسیاری جاها کنسرت‌ها دارد باز می‌شود. در کنسرت فضا بسته است و ممکن است افراد ماسک‌شان را بردارند و اینها به شدت می‌تواند منجر به انتقال بیماری شود.

وی گفت: نکته مهم دیگر هم تزریق واکسن دز بوستر است که افراد بالای ۱۸ سال که سه ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته است، حتما برای تزریق دز بوستر اقدام کنند. زیرا ممکن است فرصت دیگری نداشته باشیم و ممکن است تا دو تا سه هفته دیگر درگیر موج جدیدی شویم که با امیکرون خواهد بود، بنابراین هرچه سیستم ایمنی افراد بالاتر رود و ایمنی جمعی بالاتر رود، ان‌شاءالله که بتوانیم موفق‌ باشیم. باید توجه کرد که خطر درباره امیکرون جدی است؛ زیرا همه جای دنیا گرفتار شده و ما هم مستثنی نیستیم.

طبرسی گفت: از آنجایی که طول مدت زمان آن هم خیلی کم است و طی دو  سه روز تکثیر می‌یابد، حتما باید نکات بهداشتی را رعایت کرد.

وی درباره وضعیت مدارس و رعایت پروتکل ها در مدارس گفت: مدارس بحثی بسیار جدی است. امروز قرار شد نامه‌ای از کمیته علمی به ستاد ملی کرونا ارسال کنیم و توصیه کنیم که یکسری محدودیت‌های جدی را ایجاد کنیم. یکسری کشورهای اروپایی که در مقابل محدودیت ها مقاومت کردند، مجددا محدودیت‌ها را برگرداندند. اکنون هلند در آستانه کریسمس وارد لاک‌داون شد. بسیاری از هموطنانمان برای ایام ژانویه بلیت اروپا گرفتند یا افرادی می‌خواهند به ایران بیایند.

طبرسی گفت: توصیه من این است که نه افرادی که در ایران هستند، به اروپا سفر کنند و افرادی هم که قصد آمدن به ایران را دارند، با این شرایط نیایند. به هر حال این نگرانی جدی است. حداقل برای افراد خانواده خودمان احترام قائل شویم تا بیمار نشوند. طی چند روز اخیر با مواردی مواجهیم که افرادی از خارج از کشور به ایران آمدند، حال در ایران بیماری کنترل شده اما آمدند و مادر یا پدرشان را بیمار کردند.

وی گفت: باید بر یک نکته تاکید کنیم، اگر می‌خواهیم برای مقابله با امیکرون کاری کنیم، الان وقتش است. الان که ما در حال کنترل نسبی هستیم باید اقدام کنیم، اما زمانیکه وارد پیک شدیم، دیگر بستن یا باز کردن مجامع فایده‌ای ندارد. ما همه این موارد را به ستاد هم اعلام می‌کنیم. بحث امروز این بود که باید با جدیت بیشتری روی محدودیت‌ها اقدام کنیم و الان موقع اقدام است.

طبرسی گفت: برای اُمیکرون فرصت ۱۰۰ روزه دلتا را هم نداریم، بلکه ۱۷ روز وقت داریم. اگر امروز شناسایی شد ۱۷ روز دیگر با موج امیکرون مواجه خواهیم شد. اگر قرار است مرزی را ببندیم، محدودیت می‌خواهیم ایجاد کنیم و... الان وقتش است. این کمک به سلامت مردم است، اگر امیکرون شکل بگیرد با موجی که ایجاد خواهد کرد، مجددا سیستم درمانی و مردم درگیر شده  و مجبوریم بسیاری از کسب‌وکارها را ببیندیم.

آنفلوآنزا یا اومیکرون؟
نکته دیگر شباهت زیاد نشانه‌های ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا و اومیکرون است و این تصور را ایجاد کرده که تمام موارد آنفلوآنزا، همان اومیکرون است.

طلعت مختاری‌آزاد رئیس آزمایشگاه ملی آنفلوآنزا و عضو کمیته ملی واکسن کووید-۱۹ به همشهری گفته است: «آنفلوآنزا و کرونا ۲ویروس جدا از هم‌ هستند و تجهیزات تشخیص این دو بیماری در آزمایشگاه‌های کشور وجود دارد. بر این اساس نمی‌توان ادعا کرد که فرد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا به کرونای تشخیص داده‌نشده مبتلاست؛ چراکه در آزمایش‌ها از هم تفکیک می‌شوند.»

به‌گفته این مسئول سویه اومیکرون قابل تشخیص است: «مهم نیست فرد به کدام سویه کرونا مبتلا شده، بلکه تشخیص بیماری و درمان آن در زمان مناسب اهمیت دارد. کرونا و آنفلوآنزا هر دو بیماری ویروسی‌اند اما هر کدام باید روند درمانی خودشان را طی کنند. البته هر دو بیماری تنفسی هستند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکسان ازجمله استفاده از ماسک و حفظ فاصله فیزیکی با هدف جلوگیری از انتقال آلودگی به دیگران توصیه می‌شود.»
https://mardomefarda.ir/vdcd.90f2yt09na26y.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما