تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۰
جالب است ۰
یک متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه دود سیگار بیش از ۴۰ نوع ترکیب سرطان زا دارد، گفت: سیگار مهمترین عامل بروز سرطان ریه است.
دود سیگار بیش از ۴۰ نوع ترکیب سرطان زا دارد
به گزارش مردم فردا،دکتر سید جلیل موسوی با بیان اینکه دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی است،گفت: دود تنباکو و سیگار بیش از ۳۰۰ مواد محرک یا سمی و سرطان زا دارد. 
موسوی با بیان اینکه علت بیش از ۸۰ درصد از مرگ های ناشی از سرطان ریه استعمال دخانیات است،افزود: بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به سرطان حفره دهان از تنباکو به صورت کشیدن یا جویدنی استفاده کردند. 
وی با بیان اینکه دخانیات شامل توتون، تنباکو، سیگار، قلیان و سیگار برگ می شود، افزود: استعمال دخانیات مهمترین عامل مرگ های قابل پیشگیری است. 
دکتر موسوی عوامل فردی، عوامل بین فردی و محیطی را از علل کشیدن سیگار عنوان کرد و افزود: اعتیاد به سیگار در واقع وابستگی به نیکوتین است که به سرعت حاصل میشود، با اثر بر دستگاه اعصاب مرکزی، نیکوتین در سیگار و تنباکو به سرعت جذب جریان خون می‌شود و ظرف ۳۰ ثانیه به مغز می‌رسد و روی سلولهای عصبی اثر می گذارد. تقریباً ۸۵ درصد از افرادی که فقط یک بار سیگار کشیدن به مصرف آن ادامه می دهند. 
وی افزود: نیکوتین سبب مسمومیت خفیف و بروز حالت سرخوشی کوتاه میشود سیگار عامل بروز و تشدید بیش از ۵۰ نوع بیماری است. 
این متخصص بیماریهای عفونی با بیان اینکه افراد سیگاری دو برابر بیشتر بینایی خود را از دست می‌دهند، گفت: ۷۵ تا ۹۰ درصد افراد مبتلا به اسکیزوفرنی سیگاری هستند، عدم کنترل کارهای ظریف، سردرد و تحریکات عصبی،عقب افتادگی رشد و نمو و کاهش قدرت در سنین رشد، به خطر انداختن از سلامت خود و دیگران از اثرات مصرف سیگار بر دستگاه عصبی است. 
دکتر موسوی مشکلات تنفسی از قبیل خس خس سینه، سرفه، برونشیت مزمن، بوی بد دهان، افزایش تعداد تنفس، اخلال در سینوس ها و کاهش قدرت انجام فعالیت و تمرینات ورزشی و ضخیم شدن مخاط لوله های تنفسی، ترشح خلط، انسداد مجاری هوا، انقباض عضلات مجاری تنفسی را ناشی از مصرف سیگار دانست.
وی بااشاره به اثرات مصرف دخانیات بر دستگاه گوارشی اظهار کرد: سرطان های دهانی با قابلیت زخم معده، برگشت اسید معده یا ریفلاکس، افزایش خطر سرطان روده، کاهش وزن، کاهش اشتها، افزایش یبوست، نفخ، سرطان  و گلو در اثر مصرف دخانیات ایجاد می شود. 
دکتر موسوی با بیان اینکه تنها راه ارتقای سلامتی و زندگی طولانی و جلوگیری از ابتلا به بیماری های فوق الذکر ترک سیگار و دخانیات است، گفت: در موارد خفیف و  متوسط ترک یکباره امکان‌پذیر است سیگاری های قهار نیز به تدریج باید ترک کنند. 
این متخصص بیماریهای عفونی گفت: تقریباً تمام عوارض و اثرات سیگار بعد از ترک آن قابل برگشت و یا حداقل متوقف می‌شود ۲۴ ساعت پس از ترک خطر حمله قلبی کاهش می یابد بیشتر این اثرات روی دستگاه تنفسی و روزها و هفته ها حرف می شود،۱۰ سال بعد از ترک سیگار ریه های فرد غیرسیگاری خواهد شد. 
https://mardomefarda.ir/vdcaamn6.49ni615kk4.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما