تاریخ انتشار :شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۷
جالب است ۰
سه اتفاق مهم در عملیات بازار باز منتهی به 11 بهمن ماه حاکی از احتمال تغییر در سیاست های بانک مرکزی را دارد.
سه سیگنال مهم از تغییر سیاست‌های بانک مرکزی!
به گزارش مردم فردا،باوجود آن که در این معاملات، تزریق پول در بانک ها به سطح بی سابقه رسیده بود، اکنون سطح موافقت بانک مرکزی با تزریق پول در کف دوماه ایستاده و علامتی از سیاست انقباضی این نهاد را در بر دارد.

آمارهای بانک مرکزی در بازار باز و بازار شبانه در هفته های اخیر رکوردهای مهمی را ثبت کرده که به باور بسیاری می تواند سویی تورمی را برای جامعه به همراه داشته باشد.
 
در این بانک ها تقاضای پول از سوی بانک ها به بی سابقه ترین سطح خود رسیده و سیاست های بانک مرکزی نیز همه در راستای التیام نیاز بانک ها از مسیر تزریق پول است. با این حال هفته منتهی به 11 بهمن ماه حاکی از سه اتفاق مهم در بازار باز بوده است.

اتفاق نخست: تداوم تزریق بالای صد همت در بازار باز
در هفته منتهی به 11 بهمن ماه چهل و هفتمین مرحله از حراج بازار باز برگزار شده و طی آن 105 همت پول در بانک های متقاضی تزریق شد. تقریبا از میانه آذر ماه تا کنون سطح تزریق پول در نظام بانکی به بالاتر از مرز 100 هزار میلیارد تومان رسیده و اقدامی بی سابقه را در سال های برگزاری این معاملات رقم زده است. با این وجود این شاخص از هفته قبل خود 5 درصد پایین تر آمده و کمترین سطح را در یک ماه اخیر داشت است. در ادامه آمارها نشان می دهند نرخ پذیرش اوراق از سوی بانک مرکزی نیز در این هفته پایین تر آمده است.
    
اتفاق دوم: افت سهم پذیرش اوراق از سوی بانک مرکزی
 
داد و ستد در بازار باز به این طریق است که ابتدا بانک ها اوراق به بانک مرکزی عرضه کرده و این نهاد نیز براساس نیاز بانک ها و سیاست های پولی خود آن میزان را که صلاح بداند از بانک ها خریداری می کند. در ادامه بانک ها باید در تاریخ سررسید معلوم و با نرخ سود بانک مرکزی دوباره اوراق را از این نهاد خریداری کرده و معادل با آن وام قرض گرفته شده را بازپس دهند.
 
در همین رابطه داده های بانک مرکزی نشان می دهد رقم اوراق پیشنهادی بانک ها که به نوعی نیاز نهادهای مالی در این بازار تلقی می شود تا مرز 130 همت بالار فته است.

نیازی که البته در سال های اخیر بی سابقه بوده است. این در حالی است که البته بانک مرکزی سطح موافقت خود و پذیرش اوراق را پایین آورده است. برای مثال در این هفته بانک مرکزی تنها با 79.7 درصد اوراق پیشنهادی بانک ها موافقت کرده است. یعنی تقریبا کمترین سطح در دو ماه اخیر.

در کنار این اتفاق، نرخ سود موزون مداخلات بانک مرکزی در بازار بین بانکی روندی صعودی را رقم زده است.

اتفاق سوم: رشد نرخ سود موزون مداخله بانک مرکزی
در کنار بازار باز که معاملات در آن با نرخ سود 21 درصدی انجام می شود در بازار شبانه نیز بانک مرکزی می تواند نیاز بانک ها را به پول تامین کند. نرخ سود اعتبارات قاعده مند در بازار شبانه معادل با 22 درصد بوده و بیشترین نرخ سود در این معاملات محسوب می شود. در همین رابطه داده های بانک مرکزی در خصوص معاملات بازار شبانه در این تاریخ نشان می دهد سطح تزریق پول دربازار شبانه برابر با 19 همت بوده که تقریبا در دو ماه اخیر بیشترین سطح تزریق پول به شمار می آید. این تزریق طبق قواعد با نرخ سود 22 درصدی انجام می پذیرد.

سکوت سه هفته ای بانک مرکزی شکست
این موضوع به نوعی به معنای آن است که بخشی از نقدینگی در این بازارها را بانک مرکزی از مسیر کوتاه مدت تر و پرهزینه تر برای بانک ها تامین کرده است.

در نتیجه آمارهای این هفته نشان می دهد نرخ سودموزون عملبات بانک مرکزی در دوبازار باز و بازار شبانه برابر با 21.15 درصد بوده که در دو ماه گذشته بیشترین بوده است. در نتیجه کنار هم قرار گرفتن سه اتفاق مهم می تواند نشانه ای را در برداشته باشد. نشانه ای از تغییر جهت سیاست ها در بانک مرکزی.
  
طبق این رویدادها یعنی اولا پایین تر آمدن تزریق پول از هفته پیش، کف دوماهه سهم پذیرش اوراق از سوی بانک مرکزی و در نهایت رکوردزنی نرخ سود موزون در تزریق پول می توان گفت سیاست بانک مرکزی در جهت انقباضی قرار گرفته اما هنوز حجم معاملات آن قدر ها پایین نیامده و در نتیجه نمی توان این ادعا را محکم دانست.
https://mardomefarda.ir/vdcbsab8.rhb00piuur.html
منبع : اقتصاد نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین