تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
جالب است ۰
پریودنتیت، یک بیماری لثه است که می تواند منجر به مشکلات متعدد دندانی از جمله بوی بد دهان، خونریزی و حتی از دست دادن دندان ها شود. محققان دانشگاه هیروشیما، در مطالعه اخیر خود دریافته ‌اند، این عفونت ممکن است با مشکلات شدیدتری در سایر نقاط بدن، مثل قلب، مرتبط باشد.
عفونت لثه، یک عامل خطر جدید برای آریتمی قلبی
به گزارش مردم فردا،تیم تحقیقاتی ارتباط معنی داری بین پریودنتیت و فیبریلاسیون دهلیزی، شایع ترین نوع آریتمی قلبی، یافتند. قلب، از ۴ حفره تشکیل شده است، دو حفره‌‌ بالایی دهلیز و دو حفره‌ پایین بطن‌ نام دارند. در حالت طبیعی، دهلیزها زودتر از بطن ‌ها منقبض می ‌شوند تا خون را در کل بدن به گردش دربیاورند.
اما در فیبریلاسیون دهلیزی، دهلیزها از قاعده خاصی پیروی نمی کنند و هماهنگی خود را با بطن ‌ها از دست می ‌دهند. در نتیجه این ناهماهنگی، ضربان قلب سریع و نامنظم شده و خون به ‌درستی در بدن گردش نمی یابد.
محققان گفته اند: پریودنتیت، با یک التهاب طولانی مدت همراه است و التهاب، نقش کلیدی در پیشرفت فیبروز و فیبریلاسیون دهلیزی دارد.
پژوهشگران پس از بررسی ها نتیجه گیری کردند که هر چه پریودنتیت شدیدتر باشد، شدت فیبریلاسیون دهلیزی نیز بیشتر است و این موضوع، نشان می دهد که التهاب لثه، ممکن است التهاب و بیماری قلبی را تشدید کند.
دانشمندان اضافه کرده اند: ما اکنون شواهد اساسی در دست داریم که نشان می دهند پریودنتیت می تواند فیبروز و التهاب را تشدید کند و یک عامل خطر جدید و قابل کنترل برای بیماری فیبریلاسیون دهلیزی باشد.
یافته های تحقیقاتی این مطالعه در مجله JACC: Clinical Electrophysiology منتشر شده اند.
https://mardomefarda.ir/vdcgqw9q.ak9334prra.html
منبع : سینا پرس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما