تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۰
جالب است ۰
متخصصان در یک مطالعه جدید دریافتند که از طریق بررسی تغییرات در میکروبیوم روده و با استفاده از یک آزمایش خونِ سریع، می‌توان علائم اولیه مربوط به عوارض خطرناک بارداری را شناسایی کرد.
روشی برای تشخیص عوارض خطرناک بارداری
به گزارش مردم فردا،با استفاده از آزمایش جدیدِ متخصصان دانشگاه "نینگبو" در چین، اکنون می‌توان علائم اولیه بیماری‌های شایعی مانند مسمومیت بارداری (پره اکلامپسی)، دیابت بارداری و همچنین یک بیماری کبدی به نام "کلستاز داخل کبدی" را تشخیص داد.
به دلایلی که هنوز مشخص نیست، بارداری روی میکروبیوم روده تاثیر می‌گذارد و دانشمندان از این واقعیت برای کمک به شناسایی هر یک از این سه عارضه جدی و تهدیدکننده در دوران بارداری استفاده کرده‌اند.
مسمومیت بارداری تا ۷ درصد از حاملگی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار جنین را در سراسر جهان می‌کشد. این بیماری با فشار خون بالا مشخص می‌شود.
همچنین حدود ۱۰ درصد از زنان باردار تحت تاثیر دیابت حاملگی قرار می‌گیرند و این عارضه، نوزادان را در معرض خطر دیابت نوع ۲ قرار می‌دهد.
بیماری "کلستاز داخل کبدی" نیز تقریبا ۷ درصد افزایش موارد مرگ جنین یا نوزاد قبل یا هنگام زایمان را به همراه دارد.
اگرچه علت بروز این عوارض خطرناک در دوران بارداری هنوز به طور کامل شناخته نشده اما تشخیص و درمان به‌ موقع هر سه مورد برای جلوگیری از پیامدهای دائمی یا حتی خطر مرگ مادر یا کودک بسیار حائز اهمیت است.
دکتر رونگرونگ شوان، نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: ما سطح اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه را در طول بارداری طبیعی و در طول سه نوع خاص بارداری پیچیده با دیابت بارداری، مسمومیت بارداری و کلستاز داخل کبدی، تجزیه و تحلیل و مقایسه کردیم.
دکتر شوان توضیح داد که اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاهی که تجزیه و تحلیل شدند، فرآورده های ناشی از سوخت‌وساز باکتری‌های طبیعی در روده‌ هستند و می‌توانند به عنوان نشانگرهای احتمالیِ پیامدهای بارداری استفاده شوند.
وی افزود: این اولین مطالعه است که ارتباط اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه را با خطرات سه نوع از عوارض جدی بارداری نشان می دهد و در آینده می تواند اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با بارداری باشد.
متخصصان در این مطالعه ۱۱۲ زن را انتخاب کردند تا دریابند که آیا تغییرات در سطح اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه معروف به متابولیت‌ها، می‌تواند نشانه‌ای از عوارض بارداری باشد یا نه.
این زنان به چهار دسته تقسیم شد؛ آن‌هایی که حاملگی سالم داشتند و آن‌هایی که مبتلا به مسمومیت بارداری، دیابت بارداری یا کلستاز داخل کبدی تشخیص داده شدند.
متخصصان در این مطالعه سابقه پزشکی هر یک از شرکت کنندگان را بررسی کرده و نمونه خون این زنان را از نظر میزان اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه نظیر استیک، پروپیونیک، بوتیریک، ایزوبوتیریک، ایزووالریک و اسید هگزانوییک تجزیه و تحلیل کردند.
در هر سه گروه از زنانی که این عوارض را داشتند، در میان اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه موجود به ویژه اسید ایزوبوتیریک، چندین نشانگر زیستی قوی مشاهده شد. همچنین در نمونه خونِ زنان باردار مبتلا به دیابت حاملگی و مسمومیت بارداری میزان بالایی از اسید ایزووالریک، استیک و پروپیونیک مشاهده شد. در عین حال در نمونه خون زنانی که مبتلا به کلستاز داخل کبدی تشخیص داده شدند، سطوح بسیار کمتری از هر اسید چرب دارای زنجیره کوتاه شناسایی شد. سطح اسید هگزانوییک نیز در خون آنان به‌وضوح با بیماری آن‌ها همخوانی داشت.
به گزارش ایندیپندنت، متخصصان به این نتیجه رسیدند که سطوح پایین اسیدهای چرب دارای زنجیره کوتاه در نمونه خون زنان باردار مبتلا به کلستاز داخل کبدی می‌تواند به دلیل کمبود ترکیب میکروبی روده باشد و همچنین سطح "اسید هگزانوییک" که یکی از نشانگرهای عوارض بارداریست می تواند با التهاب روده مرتبط باشد.
https://mardomefarda.ir/vdchkxnz.23n-kdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما