تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۰
جالب است ۰
مصوبه مولدسازی دارایی های دولت که طبق آن در مدت دو سال، یک هیئت 7 نفره با اختیارات ویژه شناسایی، تصویب مازاد بودن و تصمیم گیری درباره انواع مدل های واگذاری این دارایی ها(ی غیر منقول) را بر عهده خواهد گرفت، به تازگی خبرساز شده است.
200 هکتار املاک مازاد دولت در بهترین مناطق تهران!
به گزارش مردم فردا،در این حال رئیس سازمان خصوصی سازی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، ابعاد جدیدی از املاک مازاد دولت را بیان کرد که نشان می دهد تنها در خود تهران، دولت 200 هکتار زمین و ملک به خصوص در نواحی با قیمت زمین بسیار بالا دارد.
وزارت جهاد 30 هکتار، ولنجک 
قربانزاده با اشاره به محدوده ای در ولنجک تهران گفت: در این منطقه 3 مجموعه موسسه تحقیقات کشاورزی، سازمان حفظ نباتات و مجتمع فرهنگی، ورزشی و اقامتی وزارت جهاد با مساحتی حدود 294 هزار و 800 متر یعنی نزدیک 300 هزار متر یا 30 هکتار وجود دارد. در حالی که ارزش اقتصادی این املاک نسبت به کاری که آن جا انجام می شود، بسیار بالاتر است. البته کسی به عملکرد و حوزه فعالیت این مجموعه ها ایرادی نمی گیرد ولی این فعالیت می تواند در جای دیگری انجام شود که آن جا بسیار بهره ورتر باشد. وی افزود: (از سوی دیگر) این 294 هزار و 800 متر به این معنا نیست که ما (در فرایند مولدسازی دارایی های دولت) آن جا را بفروشیم و برج بسازیم بلکه به این معناست که وقتی این میزان زمین آزاد شود، شهرداری بخشی از آن ها را به کاربری های خدماتی تبدیل می کند یعنی مثلاً این میزان فضای سبز و خدماتی و ... در نتیجه مولدسازی این زمین ها آزاد می شود. قربانزاده گفت: چنین املاکی فقط در تهران بالای 200 هکتار و در مجموع متعلق به همه دستگاه های دولتی و بانک هاست.
دریانوردان 7400 متر، فرمانیه 
رئیس سازمان خصوصی سازی اظهار کرد: نمونه کوچک تر این موضوع، نبش کوه نور فرمانیه است. ما اداره کلی داریم به نام دریانوردان که قاعدتاً یک شبیه ساز برای آن حوزه دارد. محدوده این اداره 7400 متر است که این میزان زمین در آن منطقه بسیار ارزشمند است. این اداره کل با 40، 50 کارمند می تواند به خیابان آزادی یا کنار دریاچه چیتگر یا ... منتقل شود تا به این ترتیب از حبس دارایی دولت جلوگیری شود.
املاک تفریحی بانک ها 20 هکتار در مناطق یک تا 4 تهران 
قربانزاده با اشاره به املاک مازاد بانک ها در تهران گفت: فقط باشگاه های تفریحی بانک ها در شهر تهران حدود 196 هزار و 300 متر یعنی نزدیک به 200 هزار متر یا 20 هکتار مساحت دارند. وی تاکید کرد که این میزان نه مربوط به شعبه اضافی یا ستاد و نه اموال تملیکی که ضبط وثایق می کنند و نه در شهرهای دیگر، بلکه فقط در منطقه یک تا 4 تهران است. اسامی این بانک ها و محدوده تحت تملک آن ها به شرح زیر است:  
آجودانیه: بانک ملی، فرمانیه: بانک مسکن، صاحبقرانیه: بانک کشاورزی، کامرانیه: بانک ملت، مطهری: بانک سپه، هنگام: بانک صادرات، پاسداران: بانک مرکزی 
(85 هزار متر)!
وی تاکید کرد: همه کارکنان نهادهایی که اسم بردیم روی سرما جا دارند.اما مثلاً بانک مرکزی می تواند کوپن بدهد، بلیت بدهد برای این که کارکنان از امکانات شهر استفاده کنند. چرا مثلاً 85 هزار متر در خیابان پاسداران قفل می شود؟ بالاخره آن پستچی، مامور آب، برق، ثبت احوال و کارکنان دیگر هم باید چنین مزیت هایی به طور عادلانه در اختیارشان باشد.  
36 هکتار املاک بدون استفاده دولت در منطقه 16 تهران
رئیس سازمان خصوصی سازی با بیان این که مثال های فوق، تنها مربوط به املاکی است که استفاده می شوند، گفت: بگذارید مثالی بزنم از املاکی که استفاده نمی شوند. در منطقه 16 تهران، ما مدت ها سیلو، انبار متروکه راه آهن و کارخانه چیت سازی داشته ایم. مساحت انبار متروکه راه آهن 61 هزار متر، سیلوی قدیم تهران حدود 190 هزار متر و کارخانه چیت سازی 113 هزار متر است. مجموع این ها نیز 364 هزار متر حدود 36 هکتار است که الان هیچ استفاده ای نمی شود. این 36 هکتار می تواند نفعش هم به خود دستگاه ها برسد و هم برای به راه انداختن چرخ پروژه های نیمه تمام در کشور به کار گرفته شود.
ملاحظاتی درخصوص واگذاری دارایی های مازاد دولت
به گزارش خراسان، اعداد و ارقامی که رئیس سازمان خصوصی سازی به عنوان املاک مازاد دولت بیان می کند، تکان دهنده است و ابعاد متعددی از بی تدبیری در مدیریت دارایی های دولت در سال های گذشته را آشکار می سازد. با این حال، هم اینک درخصوص مولدسازی این دارایی ها نگرانی های زیادی وجود دارد. حتی اگر قائل به شفافیت فرایند مولدسازی باشیم، این که این دارایی های متعلق به عموم، در مسیر بهترین بازدهی برای حال و آینده دولت تغییر صورت پیدا کنند، اهمیت زیادی دارد. باید توجه داشت که مانند نفت، اگر چه فروش این دارایی ها، درآمدی را نصیب دولت می کند اما یک وجه پنهان دیگر ماجرا این است که بعد از فروش این دارایی، اساساً دولت به چنین دارایی دیگر دسترسی نخواهد داشت.
https://mardomefarda.ir/vdcezx8z.jh8pei9bbj.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین