تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۷
جالب است ۰
یک عضو برجسته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق در واکنش به موضعگیری جدید نخست وزیر این کشور که تاکید کرد عراق هم‌چنان به همکاری با آمریکا در مبارزه با داعش نیاز دارد، اظهار کرد که تفاوت‌هایی میان رویکردهای نخست وزیر و برخی از سران ائتلاف درباره مساله حضور نظامی آمریکا در عراق وجود دارد.
موضع‌گیری‌های متفاوت سودانی و سران عراق درباره ادامه حضور آمریکا
به گزارش مردم فردا،به نقل از سایت العربی الجدید، عراق برای دومین هفته پیاپی شاهد کشمکش سیاسی بر سر مساله حضور نظامیان خارجی در خاک این کشور است و سران چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، ائتلاف سیاسی حاکم در این کشور و در راس آنها هادی العامری و قیس الخزعلی دوباره از کابینه عراق خواستند نیروهای آمریکایی را به شکل کامل از عراق اخراج کند.

عائد الهلالی، عضو برجسته چارچوب هماهنگی شیعیان عراق به سایت العربی الجدید گفت: تفاوتی میان موضعگیری‌های محمد شیاع السودانی (نخست وزیر عراق) و برخی از طرف‌ها در چاچوب در مورد مساله حضور نظامیان آمریکایی در این کشور وجود دارد، به این شکل که طرف‌هایی در داخل ائتلاف بر اخراج کامل این نیروها در دوره السودانی تاکید دارند اما السودانی به همراه برخی طرف‌های دیگر خواستار حضور این نیروها بوده و در حال رایزنی با آمریکایی‌ها درباره تعداد و مناطق استقرار و فعالیت‌شان هستند.

الهلالی در ادامه اظهار کرد: نگرانی سیاسی از سوی برخی طرف‌های چارچوب و نیز السودانی در مورد اقدام برای اخراج آمریکایی‌ها در مرحله فعلی وجود دارد و آنها نگران هستند که این اقدام موجب مشکلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی برای عراق شود و السودانی نمی‌خواهد شرایط عراق بحرانی شود بلکه برای حل هرگونه اختلاف‌نظری در چارچوب دیپلماسی و سیاسی تلاش می‌کند.

این عضو برجسته چارچوب هماهنگی افزود: گروه‌های سیاسی عربی اهل تسنن و کُرد موافق ماندن آمریکایی‌ها هستند و این دلیل اختلاف‌نظرها میان گروه‌های عضو چارچوب است، این مساله هنوز موضوع گفتگوها و مذاکرات مستمر برای رسیدن به توافقی مورد حمایت اکثر گروه‌های سیاسی تشکیل دهنده ائتلاف و حامی کابینه السودانی است.

در همین رابطه یکی از رهبران برجسته جنبش "حقوق"، شاخه سیاسی گروه گردان‌های حزب‌الله در گفتگوی کوتاهی با العربی الجدید، السودانی را متهم کرد که بر خلاف تعهداتش در مورد مساله اشغالگری آمریکا در عراق عمل کرده است.

این رهبر جنبش حقوق افزود: السودانی در حال حاضر از تعیین ماموریت‌ها و محدود کردن حضور آنها صحبت می‌کند، هر چند که این کار غیرممکن است و هر دولت عراقی که این مساله را اعلام کرد، شکست خورد چرا که آمریکایی‌ها مخالفت می‌کنند و این مساله بر هیچ کسی پوشیده نیست.

این منبع در پایان گفت: چارچوب هماهنگی به زودی با السودانی برای بررسی اظهارات اخیرش در این مورد نشستی خواهد داشت و گروه‌های مقاومت اسلامی موضعی دارند که آن را اعلام خواهند کرد.

السودانی اخیرا در مصاحبه‌ای با روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" از حضور نیروهای آمریکایی در کشورش دفاع کرد و بدون تعیین جدول زمانی برای خروج آنها گفت که "ما به نیروهای خارجی نیاز داریم".

السودانی با اشاره به اینکه نیروهای آمریکایی و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به یگان‌های عراق برای مقابله با داعش آموزش و کمک می‌دهند، گفت: نابودی داعش به زمان بیشتری نیاز دارد.

نخست وزیر عراق در ادامه این مصاحبه فاش کرد که قصد دارد ماه آتی یک هیئت عالی رتبه را برای انجام مذاکراتی با مسؤولان آمریکایی به واشنگتن اعزام کند: "عراق به دنبال برقراری روابط با آمریکا مشابه روابط با عربستان و دیگر کشورهای صادرکننده نفت و گاز در حوزه خلیج (فارس) با آمریکا است."

او دو روز قبل در مصاحبه دیگری با شبکه دویچه وله آلمان گفته بود که کابینه‌اش موافق ماندن نیروهای آمریکایی در عراق است و این مساله از سوی برخی احزاب سیاسی حمایت می‌شود اما این حضور با تعیین ماموریت‌های این نیروها و نقاط حضور و استقرار آنها و نیز تعدادشان همراه است.

نزار حیدر، تحلیلگر سیاسی در گفتگو با العربی الجدید اظهار کرد: مساله حضور آمریکا مورد اختلاف السودانی و گروه‌های سیاسی در چارچوب هماهنگی و نیز گروه‌های مسلح است، السودانی از خطر اقدام واقعی برای اخراج این نیروها از عراق به خوبی آگاه است و به همین دلیل موافق آن نیست.

حیدر گفت: احتمال دارد اختلاف‌نظر میان السودانی و برخی طرف‌ها در چارچوب و گروه‌های مسلح درباره حضور آمریکا در مرحله آتی تشدید شود و کار به تنش رسانه‌ای و حتی در سطح مردمی برسد و برای تحت فشار قرار دادن السودانی، اعتراضاتی شکل بگیرند و فعالیت‌های نظامی علیه اهداف آمریکایی به شدت از سرگرفته شوند به ویژه که این گروه‌ها متوجه شده‌اند که کابینه فعلی عراق هیچ جدیتی برای اخراج نیروهای آمریکایی ندارد.

عراق ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ به صورت رسمی اعلام کرد که ماموریت نیروهای آمریکایی در این کشور به مستشاری تغییر کرد، بر اساس توافق امضا شده میان دو کشور نیروهای آمریکایی که تعدادشان از ۲۰۰۰ تن فراتر نمی‌رود، در سه پایگاه اصلی در عراق مستقر هستند، یکی پایگاه عین الاسد واقع در ۱۳۰ کیلومتری شهر الرمادی، مرکز استان الانبار، دومی پایگاه حریر در شمال اربیل در اقلیم کردستان عراق و سومی پایگاه ویکتوریا واقع در مجاورت فرودگاه بغداد که در آن یگان تحلیل داده مستقر بوده و سفارت آمریکا قرار دارد.

مهند عبد الکریم، تحلیلگر عراق در گفتگو با سایت الحره تاکید کرد: اظهارات السودانی برای بسیاری از طرف‌ها در داخل و خارج عراق غافلگیرکننده بود.

عبد الکریم گفت: به نظر می‌رسد اظهارات السودانی ادامه اظهارات قبلی و خارج از چارچوبی است که احزاب چارچوب هماهنگی دنبال می‌کنند.

عبد الزهره الکنانی، تحلیلگر و چهره آکادمیک نیز اظهار کرد: موضوع خروج نیروهای آمریکایی با توجه به اینکه چارچوب هماهنگی این کابینه را تشکیل داده، مساله‌ای اساسی است و اظهارات السودانی ممکن است موجب بحرانی در داخل چارچوب شود.

الکنانی در ادامه گفت: مساله ماندن نیروهای آمریکایی در عراق از یک بحث سیاسی و نظامی به پاسخ به ترور (شهید) سلیمانی و ابومهندس تبدیل شده و اخراج نیروهای آمریکایی باید واکنش عراق به این حمله باشد.

همچنین الکنانی تاکید کرد: پارلمان عراق زمانی که السودانی نماینده آن بود، با خروج نیروهای آمریکایی موافقت کرد، به همین دلیل دولت به اجرای این قرارداد متعهد است.

احمد السهیل، تحلیلگر سیاسی گفت: السودانی در حال حاضر با بحران‌های متعددی مواجه بوده و بیشتر از قبل به حمایت از فراکسیونش در پارلمان نیاز دارد.

السهیل افزود: رویکرد کنونی السودانی درباره بحران‌هایی مانند نرخ ارز و مبارزه با فساد ممکن است مساله نیروهای آمریکایی را به موضوعی برای چارچوب بدل کند که با آن السودانی را جایگزین کند، البته این احتمال در آینده نزدیک بعید است اما تردیدهایی در مورد ماندن السودانی در طول این دوره انتخاباتی در پستش وجود دارد.
https://mardomefarda.ir/vdcb5gb8.rhb0fpiuur.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین