تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۷
جالب است ۰
مدیر بازار‌های مالی بورس کالای ایران درباره چگونگی خرید سکه از بورس گفت: افرادی که سهام دارند و در سامانه سجام ثبت نام کردند از طریق سیستم های آنلاین ، تماس تلفنی یا ارائه فرم سفارش خرید برای خرید سکه اقدام کنند .
جزئیاتی از نحوه عرضه و خرید سکه و طلا در بورس کالا
به گزارش مردم فردا،دکتر جواد فلاح مدیر بازار‌های مالی بورس کالای ایران در گفتگو با برنامه روزی نو شبکه رادیویی اقتصادبه موضوع عرضه سکه و طلا در بورس کالا پرداخت . این گفتگو به شرح ذیل است :
قرار شد به خاطر تعادل بخشی به قیمت‌ها در بازار سکه و طلا که الان قیمت‌های بسیار نجومی پیدا کرده است، این کالا در بورس عرضه شود مسلما آن جا کشف قیمت صورت خواهد گرفت و نقطه تعادلی پیدا خواهد کرد، الان در اقتصاد کشور با سال‌هایی که سپری کرد و رشد اقتصادی صفر بود و تورمی که بالا است عمده نگرانی که در سطح عمومی جامعه حفظ حداقل دارایی‌هایی است که دارد، این موج عمدتا فزاینده هم است هر کس ثروتمندتر است به سهم خودش و این واقعیت اقتصاد است. آقای دکتر فلاح چطور از بورس می‌شود سکه خرید؟ باید ثبت نام کرد؟ مانند خرید خودرو است؟
نه مانند خرید سهام است، کسانی که کد سهامداری  دارند و در سامانه سجام ثبت نام کردند با همان کد سهام داری و از همان سامانه‌ای که دارند سهام خرید می‌کنند از طریق سیستم‌های آنلاین یا از طریق تماس تلفنی یا ارائه فرم سفارش خرید که در سهام از آن استفاده می‌کنند یعنی از همان زیرساخت‌هابرای خرید سکه. استفاده خواهد شد .

یعنی از طریق کارگزاری‌ها عرضه خواهد شد.
از طریق کارگزاری‌ها مشتری‌ها می‌توانند سفارش خرید خود را ارسال کنند.

یعنی شهروندان باید حساب خودشان در کارگزاری شان را شارژ کنند به هر میزانی که می‌خواهند وبعد عنوان سکه هم به چه ترتیبی قیمت می‌خورد و به چه ترتیب باید پرداخت صورت بگیرد؟
معاملات مانند عرضه اولیه سهام است و ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱ بعدازظهر افراد می‌توانند سفارش‌های خریدشان را به کارگزار بدهند و براساس قیمتی که خودشان تمایل دارند تا ساعت ۱۳ حراج کشف قیمتی برگزار خواهد شد به قیمتی که مدنظر بانک مرکزی است کسانی که به آن قیمت یا بالاتر از آن قیمت سفارش خرید داده باشند به همه آن‌ها به قیمتی که مدنظر بانک مرکزی است سکه تعلق خواهد گرفت.

این کشف قیمت خیلی مهم است که بخواهند شهروندان کشف قیمت کنند این کشف قیمت باید توسط خود خریداران صورت بگیرد یا فهرست لیستی دارد؟ چون در سهام هم همین طور است عمدتا این نظام‌های الکترونیک و هوشمند به شما یک دامنه کمینه و بیشتینه می‌دهد حداقل کف قیمت این مقدار و سقف قیمت این مقدار و شما انتخاب می‌کنید، باز روی نمودار سهام قیمت لحظه‌ای هم است، این جا این طور نیست؟
دقیقا این هم شبیه همین است و دامنه قیمت تقریبا دامنه بازی است از یک میلیون تومان تا عدد بالاتری افراد می‌توانند قیمت بگذارند، دامنه قیمت توسط بانک مرکزی عملا محدود نشده البته جزو اختیارات بانک مرکزی بود که بخواهد از این استفاده کند، اما برای این که سیاست مدنظر بانک مرکزی این نبوده لذا قیمت را مشتری پیشنهاد خواهدداد، ولی بانک مرکزی قیمتی را که انتخاب خواهد کرد به همه به همان قیمت اگر کسی قیمتی را برابر یا بالاتر از قیمت مدنظر بانک مرکزی ثبت کرده باشد سکه تعلق خواهد گرفت.

سقف خرید برای شهروندان دارد؟
حداقل هر کد بورسی یکی  و حداکثر ۵ عدد می‌تواند بخرد.

این تکرار خواهد شد یا این که فقط یک نوبت است؟
نه احتمال دارد که تکرار شود، چون پانصد هزار قطعه سکه است بستگی دارد به این که چه تعداد از این سکه‌ها امروز فروخته شود و چه تعداد بماند، اگر سکه بماند  بستگی دارد به این که بانک مرکزی بیشتر از این مقدار که الان اعلام کرده در آینده تمایل داشته باشد عرضه کند.

کی تحویل می‌شود مشخص است؟
از هفته آینده یعنی ۵ روز کاری بعد از خرید می‌توانند از طریق بانک رفاه اقدام کنند برای تحویل سکه هایشان، قاعدتا، چون تعداد زیاد است ۵۰۰ هزار سکه است اگر هر نفر حداکثر ۵ تا را خرید کند ۱۰۰ هزار نفر مخاطب خواهد داشت لذا نیازمند نوبت دهی است که براساس نوبت دهی که بانک رفاه خواهد داشت افراد می‌توانند مراجعه کنند و سکه شان را تحویل بگیرند البته می‌توانند سکه را تحویل نگیرند آن را بانک رفاه تا سال ۱۴۰۳ متعهد شده که نگهداری کند و بابت هر روزی که سکه را نگهداری می‌کند صد تومان هزینه انبارداری دریافت خواهد کرد البته ۹ تومان هم ارزش افزوده دارد ۱۰۹ تومان هزینه انبارداری روزانه بانک رفاه دریافت خواهد کرد و نگهداری خواهد کرد سکه‌ها توسط بانک بیمه شده و بانک پیش اتاق پایاپای ما تضمین گذاشته و افراد می‌توانند با خیال راحت سکه هایشان را نزد بانک نگه دارند.

جملات آخر همان مخاطراتی است که نگهداری سکه و جواهرات می‌تواند در منزل داشته باشد البته به شرطی که درب بانک هم محکم و مراقبت‌ها درست باشد. سکه‌هایی که تحویل می‌شود به صورت بسته بندی و وکیوم خواهد بود؟
نه سکه‌ها باز هستند، سکه‌هایی که بانک مرکزی می‌دهد وکیوم نمی‌کند.

توصیه‌ای به مردم دارید؟
 توصیه‌ای که من دارم قیمت‌هایی که افراد می‌توانند در تابلو ثبت کنند به دلیل محدودیت سامانه تی اس‌ای تی ام سی ما هر صد ورقه یک سکه است، لذا هر فردی که می‌خواهد یک سکه بخرد باید صد تا ورقه بهادار بخرد هر صدتا ورقه بهادار معادل یک سکه است پس روی قیمت هم باید حواسمان باشد دو تا صفر را باید بیندازیم یعنی اگر مثلا بخواهیم به قیمت یک میلیون تومان سفارش خرید بگذاریم دو تا صفر یک میلیون تومان که به ریال می‌شود ده میلیون ریال، دو تا صفرش را بیندازیم می‌شود صد هزار ریال یعنی هر کسی بخواهد یک سکه بخرد صد تا تقاضای خرید باید بگذارد قیمتش را هم باید بگذارد صد هزار ریال، چون هر صد ورقه معادل یک سکه است.

این سبک فروش فقط در ایران است یا در دیگر نقاط دنیا، کشور‌های همسایه بازار‌های پولی و مالی و سکوک است؟
مدل حراجی که عرض کردم کپی شده از بورس‌های دیگر در دنیا است.
https://mardomefarda.ir/vdcgny9q.ak9nu4prra.html
منبع : صدا و سیما
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین