تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۱
جالب است ۰
یک دیپلمات در گفت‌و‌گو با شبکه «المیادین» با بیان اینکه فشار بین‌المللی زیادی علیه صنعاء برای اجازه ازسرگیری صادرات نفت یمن وجود دارد، گفت با تداوم توقف عملیات‌‌‌های نظامی فرامرزی یمن، ائتلاف سعودی بر کارشکنی‌هایش اصرار می‌ورزد.
جزئیاتی جدید از مذاکرات آتش‌بس در یمن
به گزارش مردم فردا،یک دیپلمات، شامگاه امروز (چهارشنبه)، در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» از جزئیات جدیدی از مذاکرات میانجی عمانی و مقامات صنعاء خبر داد.
منابع یمنی، روز گذشته، خبر داده بودند که هیأت عمانی به عنوان میانجی مذاکرات آتش‌بس میان ائتلاف سعودی و صنعاء وارد صنعاء شده است.
این دیپلمات در گفت‌و‌گوها با المیادین درباره این مذاکرات خبر داد: «فشار بین‌المللی زیادی علیه صنعاء برای اجازه ازسرگیری صادرات نفت یمن وجود دارد. سفر هیأت عمانی برای بار دوم در کمتر از دو هفته گذشته برای میانجیگری به منظور متوقف کردن حملات صنعاء به بندرهای نفتی صورت گرفته است.»
ارتش یمن پیشتر به منظور جلوگیری از سرقت نفت این کشور توسط ائتلاف سعودی با حمله‌ای موشکی به نزدیکی یک نفتکش خارجی، به ائتلاف سعودی درباره تداوم سرقت منابع این کشور هشدار داده بود.
دیپلمات مذکور که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، افزود: «صنعاء بر شروط خود در مورد پرداخت حقوق تمام کارمندان، رفع محاصره و ممنوعیت هوایی به ازای اجازه ازسرگیری تولید نفت پافشاری دارد. میانجی عمانی پیوسته در تلاش است تا دیدگاه‌ها را در زمینه مسائل انسانی نزدیک کند.»
او همچنین خبر داد: «تلاش‌ها بر تمدید آتش‌بس متمرکز است و صحبت فرستاده سازمان ملل از تلاش برای حل‌وفصل سیاسی عجیب است. فرستاده سازمان ملل با صحبت از حقایقی بی‌اساس در گفت‌و‌گوها به یمنی‌ها توهم می‌فروشد و برای این توهمات بازارگرمی می‌کند.»
این دیپلمات که المیادین آن را ویژه خوانده، ادامه داد: «پرداخت حقوق، آزادی سفر و وورد فرآوردهای نفتی [به کشور یمن] حقوقی عادی است و جلوگیری یا منع این حقوق و محدود کردن آن‌ها جنایت جنگی به شمار می‌آید. ائتلاف سعودی با قطع حقوق، محاصره، ممنوعیت پرواز برگ چانه‌زنی و بده‌بستان در مسائل نظامی ساخته است.»
او همچنین گفت: «گفت‌وگوهای جاری درباره مسائل انسانی است؛ اما با سرسخت شدن ائتلاف سعودی در امتیازدهی [دستیابی به راه‌حل] پیرامون این مسئله در نوسان است. تداوم توقف عملیات‌‌ نظامی فرامرزی یمن در شرایط پایان آتش‌بس باعث شده که ائتلاف سعودی [بر کارشکنی خود] اصرار بورزد.»
عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.
این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.
https://mardomefarda.ir/vdcir3az.t1awr2bcct.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین