تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۶:۰۰
جالب است ۰
با ادامه‌ی ممنوعیت واردات تجاری آیفون ۱۴ و رجیستر نشدن آن، قیمت آیفون ۱۳ پرومکس را به حدود ۹۰ میلیون تومان رساند.
بلاتکلیفی آیفون ۱۴، قیمت آیفون ۱۳ را سرسام‌آور کرد
به گزارش مردم فردا،بخشی از فعالان بازار موبایل این افزایش قیمت را تحت تاثیر مشکلات واردات آیفون ۱۴ و رجیستری آن می‌دانند و می‌گویند افزایش قیمت دلار مکمل این ماجراست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد آخر آذر ماه، میانگین پایین‌ترین قیمت آیفون ۱۳ پرومکس ۵۶ میلیون تومان بود اما در هفته گذشته این رقم به ۸۴ میلیون تومان هم رسید و در حال حاضر ۶۹ میلیون تومان به فروش می‌رسد. دی ماه سال گذشته می‌شد این گوشی را با حدود ۳۵ تا ۳۶ میلیون تومان خرید.

علیرضا احدزاده مدیر یکی از فروشگاه‌های موبایل آیفون می‌گوید قیمت آیفون ۱۳ پرومکس یک ترابایتی در بازار به حدود ۹۰ میلیون تومان هم رسید. به گفته‌ی او با ممنوع شدن واردات و رجیستری آیفون ۱۴، خریدار سراغ آیفون ۱۳ می‌آید و همین موضوع حبابی را در بازار ایجاد می‌کند: «در حال حاضر قیمت یک آیفون ۱۳ پرومکس ۲۵۶ باید حدود ۵۶ تا ۵۸ میلیون تومان باشد در حالی که در بازار ۶۸ تا ۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.»

او به نقش شرکت‌های تامین کننده در ایجاد این گپ اشاره می‌کند که از ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ سود می‌برند و می‌توانند آیفون ۱۳ را به قیمتی بسیار بالاتر از آنچه که باید باشد بفروشند: «بخشی از این ماجرا به خاطر شایعات است. آن زمانی که گفته شد رجیستری آیفون ۱۴ تا آخر آذرماه انجام می‌شود قیمت آیفون ۱۳ به کف رسیده بود چون شرکت‌ها می‌خواستند انبارهایشان را خالی کنند. واردات گوشی موبایل اپل دست یک سری شرکت رسمی و مشخص است و ما هم به عنوان فروشنده مجبوریم از آن‌ها تهیه کنیم.»

علاوه‌براین، افزایش ساعت به ساعت قیمت دلار باعث شده است که شرکت‌های تامین‌کننده به فروشگاه‌ها جنس تحویل ندهند یا روزانه به تعداد محدود و با افزایش قیمتی بالاتر از افزایش قیمت دلار عرضه کنند: «مثلا دلار روی ۴۰ هزار تومان است، اما آن‌ها به قیمت ۵۰ هزار تومان می‌فروشند که با افزایش بعدی بتوانند دوباره جنس بخرند.» در ادامه فروشگاه هم برای سود روی آن قیمت می‌گذارد.

آیفون ۱۴ شهریور امسال به کشور وارد شد ولی مشکل رجیستری آن تا به حال حل نشده است. در مقطعی سامانه همتا در اطلاعیه‌ای خبر داد کلیه گوشی‌های آیفون ۱۴ قاچاق هستند و به واحدهای صنفی تاکید کرد تا زمان تعیین تکلیف واردات قانونی از خرید و فروش آن خودداری کنند. اما تعیین تکلیف با گذشت بیش از چهار ماه انجام نشد تا اینکه در روزهای گذشته سخنگوی وزارت صمت در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد واردات رسمی یا به عبارتی تجاری آیفون ۱۴ انجام نخواهد شد و تصمیمی هم برای رجیستر کردن این گوشی گرفته نشده است.

احسان بیات، عضو هیئت مدیره اتحادیه فناوران رایانه روز گذشته به ایلنا گفته وقتی کالا وارد نشود قیمت آن بالا خواهد ماند. به گفته او قیمت آیفون ۱۳ پرومکس در بازارهای جهانی ۱۲۰۰ دلار است و قیمت واقعی آن باید حدود ۵۳ تا ۵۵ میلیون تومان باشد.

به گفته‌ی او صنف امیدوار است با اقداماتی که در دستور کار قرار داده و تصمیماتی در وزارت صمت مجوز برای واردات آیفون داده شود تا قیمت این برند مثل سابق شود. در آن صورت در نهایت قیمت این مدل آیفون ۵۶ تا ۶۰ میلیون تومان می‌شود. اما در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که نرخ آیفون مانند گذشته نباشد. این رقم البته از پیش‌بینی احدزاده به عنوان فروشنده پایین‌تر است.

احدزاده می‌گوید اگر واردات آیفون ۱۴ آزاد شود قاعدتا انبارها باید تخلیه شوند تا سرمایه‌ها به سمت آیفون ۱۴ برود. این موضوع در کنار قیمت دلار به عنوان مکمل، قیمت آیفون ۱۳ را بالا و پایین می‌برد.
https://mardomefarda.ir/vdcizqaz.t1awq2bcct.html
منبع : زومیت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما