تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۰۰
جالب است ۰
داور والنسیایی دربی کاتالونیا بعد از قضاوت جنجالی در یک‌چهارم نهایی جام جهانی، بار دیگر عملکردی پر بحث داشت.
رکوردشکنی تاریخی جنجالی‌ترین داور سال
به گزارش مردم فردا،آنتونیو متئو لاهوز همیشه یک داور ویژه بوده است. این قاضی 45 ساله اهل والنسیا از فصل 08-2007 مسابقات لالیگا را سوت می‌زند و علاوه بر این، از ابتدای سال 2011 نیز داور فیفا بوده است. حرفه ای طولانی که تقریباً 25 سال پیش از لیگ دسته سوم آغاز شد و او را به امروز رسانده است.
متئو همیشه به دلایل مختلفی از جمله رابطه‌ی برجسته با بازیکنان متفاوت بود (همیشه در گفتگو با آنها قبل، حین و بعد از بازی ها) و همچنین نحوه داوری او که به دور از سخت گیری در برخی برخوردها همراه است. چیزی که در اصطلاح فوتبال بازیکنان به آن می‌گویند، "بی‌خیال، بگذار بازی کنیم". با این حال، در مقطع اخیر همه چیز تغییر کرده است.
اگر نگاهی به دو بازی رسمی اخیری که لاهوز، داور مسابقه ایران و امریکا، قضاوت کرده است بیندازید، دهانتان باز می ماند. در بازی هلند و آرژانتین در یک چهارم نهایی جام جهانی گذشته در قطر، متئو در مجموع 17 کارت زرد و یک کارت قرمز (نتیجه دو کارت زرد) نشان داد. عملکردی که او را به شکستن رکورد تاریخی جام جهانی رساند، چرا که تا به حال چنین تعداد کارتی در یک مسابقه به نمایش گذاشته نشده بود.
به همین دلیل، لئو مسی، کاپیتان آرژانتین، پس از پایان بازی به سختی به متئو تاخت: "من نمی‌خواهم در مورد داور صحبت کنم، زیرا شما نمی‌توانید صادق باشید. اگر صحبت کنید، شما را محروم می‌کنند. فیفا باید در مورد آن فکر کند، نمی‌تواند چنین داوری را برای این موارد تعیین کند." او اضافه کرد: "شما نمی توانید داوری را انتخاب کنید که در حد بازی نباشد. ما قبل از بازی می ترسیدیم زیرا می دانستیم که او چگونه است. شواهد زیادی در زمین وجود دارد که بر اساس آن می دانید آنها می خواهند شما را منحرف کنند."
* فلش‌بک به جام جهانی
ماجرای متئو لاهوز تقریباً آرژانتین و هلند را خشمگین کرد، اما حقیقت این است که او قبلاً با نقشی ویژه در توذیع کارت در جام جهانی به آن بازی می رسید. او فقط دو دیدار را داوری کرده بود و در مجموع 10 کارت زرد نشان داده بود که دومین تعداد از لحاظ میزان کارت زرد در کل مسابقات بود. به این نکته باید اضافه کنیم که او در بازی قطر و سنگال در دقیقه 20 اولین کارت را نشان داد و در بازی ایران و آمریکا در دقیقه 43. موضوعی که باعث شد هر دو رقابت از سریعترین مسابقات جام جهانی باشد.
پس از این تورنمنت جنجالی و علیرغم اینکه فیفا در تصمیم گیری های فنی (پنالتی، خطا...) عملکرد او را به شدت تایید کرد، متئو لاهوز پس از یک حضور دیگر در یک تورنمنت بزرگ به خانه رفت. چند روز استراحت کرد تا دیروز که دوباره در مسابقه ای ظاهر شد که از قبل به خاطر نفس دربی کاتالونیا حساس بود و در نهایت همه را ناراحت کرد.
نتیجه‌ی مساوی‌ای که متئو لاهوز با دمیدن در سوت خود به نشانه پایان بلزی بارسلونا - اسپانیول آن را اعلام کرد در این شرایط رقم خورد: 17 کارت زرد، دو کارت قرمز (هر دو نتیجه دو کارت زرد دوباره) و یک اخراج دیگر که توسط VAR اصلاح شد. آماری که می تواند یک رکورد در تاریخ فوتبال اسپانیا و دومین رکورد برای او در تنها 21 روز باشد.
* شخصیت و رفتار او با بازیکنان
لاهوز نه تنها در زمین، بلکه در خارج از آن نیز یک داور اهل گفتگو بوده است. در واقع، دیدن او در مصاحبه‌ها و حتی در برخی از برنامه‌های تلویزیونی معروف (مثلاً ال هورمیگوئرو) که در آن دیدگاه خاص خود را از اینکه داوری در فوتبال چیست و باید باشد، عادی است.
در مصاحبه ای در روزنامه لاس پروینسیاس، متئو در مورد میل قطعی برای برجسته بودن که بسیاری او را به خاطر آن سرزنش می کنند، در مقام پاسخ برآمد. "این چیزی است که من آن را کنترل نمی کنم. کسانی که شما را نقش اصلی معرفی می کنند، کسانی هستند که خودشان این موضوع را برداشت کرده‌اند. این یک مفهوم سورئال است: من هیچ نقش اصلی ندارم، من عاشق فوتبال هستم، آن را تجربه می کنم. می توانم آن را بو کنم، بشنوم، احساسش کنم، در مورد نحوه زندگی حرفه ای که علاقه من است چیزی را تغییر نمی دهم."
او همچنین یک سال پیش در گفتگو با رادیو مارکا در مورد برخورد خود با بازیکنان صحبت کرد و اعتراف کرد که دوست دارد آنها را با نام کوچکشان صدا بزند (او گفت که اگر نیمار را با روحیه خوب ببیند او را "نی" صدا می کند. ) و اینکه او همیشه سعی می کند در هنگام قضاوت وارد جلد بازیکن شود، زیرا او در ابتدا یک فوتبالیست بود.
https://mardomefarda.ir/vdcevp8z.jh8nni9bbj.html
منبع : ورزش3
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما