تاریخ انتشار :سه شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۶
جالب است ۰
با وجود ورود لبنان به تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی، عرصه سیاسی این کشور شاهد تحرکات سیاسی موثر است.
تحرکات سیاسی جدید در لبنان برای انتخاب رئیس جمهور
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این خیزش توسط جبران باسیل، رئیس جریان  آزاد ملی، رهبری می‌شود که به صورت متوالی با ولید جنبلاط، رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه و نجیب میقاتی، نخست وزیر دولت موقت لبنان دیدار کرد.

پیش از این، باسیل پس از تبریک سال نو میلادی به بشاره بطرس الراعی، اسقف مارونی‌های لبنان اعلام کرد: اکنون هیچ صحبتی وجود ندارد و تعطیلاتی هم در کار نیست بلکه ما در ایام تعطیلات تلاش خواهیم کرد تا در پایان هفته اول سال نو یک موضع یکپارچه داشته باشیم.

این شتاب سیاسی جدید در سطح داخلی لبنان سوالاتی را مبنی بر این امر مطرح می‌کند که آیا گروه‌های سیاسی می‌توانند فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری را که قرار است در سه ماهه اول سال جدید برگزار شود، به پایان برسانند، چرا که اخیرا به دلیل ناتوانی گروه های سیاسی اصلی در توافق بر سر یک نام برای بر عهده گرفتن مسئولیت ریاست جمهوری، خواسته ها در داخل لبنان این بود که بحران انتخاب رئیس جمهوری این کشور بین المللی شود.

در همین راستا، ولید الاشقر، عضو دفتر سیاسی جریان آزاد ملی گفت، طرح جدیدی پس از ایام عید شروع می شود و ایده های جدیدی دارد.

وی افزود: جریان آزاد ملی نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری توجه دارد، ما خلأ در ریاست جمهوری را نمی‌پذیریم و تنها تیم سیاسی هستیم که تلاش می کند و طرح هایی را برای دستیابی به یک راه حل یا توافق سیاسی مشخص برای انتخاب رئیس جمهوری ارائه می کند.

الاشقر گفت، جریان آزاد ملی چندین طرح ارائه کرده است و باسیل در دیدار با اسقف مارونی ها گفت که طرح جدیدی وجود دارد که پس از شب سال نو آن را آغاز می کند، طرحی که شاید دیوار سکوتی که در انتخابات ریاست جمهوری رخ داده، بشکند.

در همین رابطه، قاسم قصیر، نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: واضح است که باسیل به نام های پیشنهادی برای ریاست جمهوری به ویژه ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان و سلیمان فرنجیه، رئیس نهضت المرده اعتراض دارد.

وی افزود، باسیل مدتی است که تلاش می کند گزینه‌های جایگزینی برای پست ریاست جمهوری پیشنهاد دهد و در دیدارهایش با رهبری حزب‌الله هم دنبال همین بود و از این روی ایده برگزاری دیداری بین خود و سلیمان فرنجیه را برای انتخاب یک شخص دیگر برای نامزدی پست ریاست جمهوری مطرح کرد اما با مخالفت حزب الله روبرو شد. باسیل پس از آن تماس هایی به خصوص با قطری ها و فرانسوی ها برقرار کرد اما از آنها هم جوابی نگرفت و به همین دلیل سراغ گزینه سوم یعنی رایزنی با رهبران یا شخصیت‌های دیگر احزاب سیاسی مانند حزب سوسیالیست ترقی‌خواه رفت تا نام‌هایی مانند اسامی وزیران سابق زیاد بارود و جهاد ازعور را با عنوان انتخاب چهره ای که یک پروژه اصلاحی برای مرحله بعد دارد، مطرح کند. با این حال، واضح است که دغدغه اصلی باسیل جستجوی گزینه هایی است که او را از انتخاب ژوزف عون یا سلیمان فرنجیه خلاص کند.

همچنین اعلام شده است، قطر و فرانسه درمورد حمایت از ژوزف عون، فرمانده ارتش لبنان جهت تصدی پست ریاست جمهوری توافق نظر دارند.

سایت اطلاعاتی فرانسوی "اینتلیجنس آنلاین" اعلام کرد که فرانسه با قطر برای حمایت از این نامزد مدنظر خود جهت پر کردن خلأ ریاست جمهوری هماهنگ است.
https://mardomefarda.ir/vdcaomn6.49nm615kk4.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین