تاریخ انتشار :جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۵۶
جالب است ۰
سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان این که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره توافق صورت گرفته بین این نهاد با ایران به شورای حکام گزارش داده، افزود «ما از تعهد متقابل آژانس و ایران برای ادامه همکاری حمایت می‌کنیم».
بیانیه‌ روسیه در واکنش به توافق ایران و آژانس
به گزارش مردم فردا،وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای از توافق ایران و آژانس اتمی استقبال و از آن حمایت کرد. 

در بیانیه منتشر شده به نقل از «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه که بر روی سایت این وزارتخانه به تاریخ ۱۶ دسامبر (دیروز) قرار گرفت، آمده است: در ۱۵ دسامبر، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد توافق‌های صورت گرفته با ایران در خصوص تعدادی از موضوعات اساسی مرتبط با فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران به شورای حکام آژانس گزارش داد.

وی افزود: به ویژه موضوعات شامل ادامه تعامل در زمینه پادمان‌ها از جمله تبادل اطلاعات و تماس بین کارشناسان، ارائه نمونه‌هایی از دوربین‌های مداربسته مورد استفاده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تحلیل‌های لازم به مقامات ایرانی و مهم‌تر از همه، نصب مجدد چنین دوربین‌هایی در کارخانه تولید روتورهای سانتریفیوژ در کرج است. کلیه موارد فوق در بازه زمانی توافق شده انجام خواهد شد.

این دیپلمات روس در ادامه در خصوص موضع روسیه گفت: ما از این توافقات استقبال می‌کنیم. ما از تعهد متقابل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای ادامه همکاری در چارچوب توافق جامع پادمان و بر اساس الزامات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت می‌کنیم.

او سپس در خصوص هم‌زمانی این توافق با مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت: این خبر خوب اکنون بیش از هر زمان دیگری از نظر ایجاد محرک برای مذاکرات جاری در وین که در ۲۹ نوامبر از سر گرفته شد، اهمیت دارد. امیدواریم با تلاش مشترک همه طرف‌ها و با حمایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مشکلات موجود در اجرای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ برطرف شود و تنش‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران کاهش یابد که کاملاً مطابق با منافع منع اشاعه و تقویت امنیت در سطح منطقه‌ای و جهانی است. 

پیش‌تر، «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «کمک ارزشمندی» به مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین خوانده بود. 

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه از توافق ایران و آژانس اتمی خبر داده بود. پس از آن، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن تایید توافق با ایران، اعلام کرد که در روزهای آینده دوربین‌های این نهاد در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد.

بر اساس اعلام آژانس، دوربین‌هایی که قرار است در روزهای آینده نصب شوند، جایگزین دوربین‌هایی خواهند شد که اوایل امسال از تاسیسات کرج (به دلیل آسیب بر اثر خرابکاری هسته‌ای) برداشته شده بودند. علاوه بر این، آژانس و ایران به کار بر روی موضوعات پادمانی باقی‌مانده با هدف حل و فصل آن‌ها ادامه خواهند داد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران درباره توافق با آژانس برای نصب دوربین‌ها در مجتمع تسا کرج گفت: دوربین‌ها پس از نصب عکسبرداری کرده و عکس‌ها در حافظه دوربین‌ها حفظ شده و‌ وقتی حافظه‌ها پر شود، کارت‌های حافظه استخراج و در مهر و موم مشترک ایران و آژانس قرار گرفته و آژانس به هیچ وجه به این اطلاعات دسترسی نخواهد داشت.

وی افزود: این امر بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، مصوب مجلس شورای اسلامی صورت می‌گیرد که بر مبنای آن آژانس نمی‌تواند نظارت‌های فراپادمانی داشته باشد. هر چند همه نظارت‌های فراپادمانی مدت‌ها قبل از اسفند ماه سال گذشته متوقف شده و عملاً از آن تاریخ دوربین‌های آژانس اگر در مواردی کار کرده‌اند، دسترسی آژانس به اطلاعات آن‌ها مقدور نیست.

توافق ایران و آژانس اتمی همزمان با جاری بودن مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اعلام شده است. دور جدید مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها در وین در حالی ادامه دارد که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی را در این گفت‌وگوها تشکیل می‌دهد.

در دولت «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز ۶ دور گفت‌وگو میان ایران و گروه ۱+۴ (انگلیس، روسیه، چین، فرانسه به علاوه آلمان) برگزار شد.

طرف آمریکایی هم در آن مذاکرات با نمایندگان گروه ۱+۴ بدون حضور ایران در خصوص شرایط بازگشت به برجام گفت‌وگو می‌کرد اما آن مذاکرات، به دلیل اصرار آمریکا بر عدم ضمانت درباره ماندن در برجام و یا عدم رفع تمامی تحریم‌ها به بن‌بست رسید و نتیجه‌ای دربر نداشت.

دولت سابق آمریکا با نقض تمامی تعهداتش در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از این توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تا به حال از اجرای تعهداتش برای بازگشت به این توافق خودداری کرده است.
https://mardomefarda.ir/vdca.yn6k49nmo5k14.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین