تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۴
جالب است ۰
دبیرکل سازمان ملل بر گسترش شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد و همزمان هرگونه کاهش حق وتوی اعضای این شورا را رد کرد.
طرح گسترش اعضای دائمی شورای امنیت روی میز دبیرکل سازمان ملل
به گزارش مردم فردا،«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که پیشنهادات برای گسترش شورای امنیت سازمان ملل به طور جدی روی میز است  و این طرح در حال بررسی است.

 با این حال، او هشدار داد که برخی از پیشنهادات کشورهای غربی در مورد محدود کردن حق وتوی برخی از اعضای شورای امنیت -مانند روسیه- احتمالاً شکست خواهد خورد.

گوترش همچنین گفت که اگرچه ممکن است عضویت شورای امنیت افزایش یابد، اما هیچ یک از پنج عضو دائمی این شورا - آمریکا، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه - حق وتوی خود را از دست نخواهند داد، زیرا هر طرحی برای اصلاح این حق می تواند توسط هر یک از این کشورها با استفاده از همان حق وتو مسدود شود.

شورای امنیت متشکل از 15 عضو است که ده عضو آن دو سال در این شورا هستند و نمی توانند قطعنامه ها را وتو کنند. شورای امنیت که در سال 1945 تشکیل شد، می‌تواند تحریم‌ها را اجرا کند، مجوز اقدام نظامی را صادر کند و پرونده‌ها را به دادگاه کیفری بین‌المللی ارجاع دهد، اما همه این اقدامات فقط با توافق کامل و اجماع نظر همه پنج عضو دائم امکان پذیر است.

روسیه سال‌هاست که از شورای امنیت گسترده تر حمایت می‌کند و «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه نیز سال گذشته در مورد اعطای کرسی‌های بیشتر به کشورهای در حال توسعه برای شکستن تسلط نامتناسب غرب بر این شورا بحث و گفتگو کرد.

همچنین «واسیلی نبنزیا»، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز هفته گذشته به شورای امنیت اعلام کرد که تنها از طریق افزایش نمایندگی کشورهای آفریقایی، آسیایی و آمریکای لاتین می توان این شورا را دموکراتیزه کرد.

برزیل، آلمان، هند، ژاپن، کنیا، مکزیک، نیجریه و آفریقای جنوبی همگی در سال‌های اخیر برای بدست آوردن کرسی‌های دائمی در شورا ابراز علاقه کرده‌اند.
https://mardomefarda.ir/vdcezx8z.jh8nni9bbj.html
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین