تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۰۰
جالب است ۰
منواکسید کربن گازی است که هنگام سوختن بنزین و دیگر سوخت‌ها تولید می‌شود و می‌تواند باعث مسمومیت شود. علایم مسمومیت خفیف با CO مشابه علایم آنفلوآ نزا یا مسمومیت غذایی است.
پیشگیری از مسمومیت با منو اکسید کربن
به گزارش مردم فردا، هرسال با شروع فصل سرما و به کار افتادن بخاری ها، بحث اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از مسمومیت با گاز منواکسید کربن حسابی داغ می‌شود. بهتر است این گاز کشنده را بهتر بشناسید و برای جلوگیری از مسمومیت‌ها اقدامات لازم را   انجام دهید.

 منواکسید کربن چیست؟
منواکسید کربن (CO) گازی است که هنگام سوختن بنزین و دیگر سوخت‌ها تولید می‌شود. نامرئی و بی‌رنگ است. بنابراین شما نمی‌توانید آن را بو یا مزه کنید. این گاز می‌تواند به سرعت ایجاد و در سطوح بالا باعث مرگ شود.
 فرایند جذب منواکسید کربن در بدن
گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن را در سراسر بدن حمل می‌کنند. اندام‌های شما برای زندگی به اکسیژن نیاز دارند، اما گلبول‌های قرمز، منواکسید کربن را سریع‌تر از اکسیژن جذب می‌کنند. در سطوح بالا، CO باعث از‌بین‌رفتن اکسیژن در جریان خون می‌شود.
اگر بیش از حد CO تنفس می‌کنید، اندام‌هایی مانند مغز و قلب، اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. CO همچنین می‌تواند با پروتئین‌های بدن ترکیب شود و به سلول‌ها و اندام‌ها آسیب برساند. اگر مقدار زیادی CO استنشاق کنید، می‌توانید هوشیاری خود را از دست بدهید (بیهوش شوید) و در عرض چند دقیقه خفه شوید.
 خطر برای چه کسانی بیشتر است؟
همه افراد در معرض خطر مسمومیت با گاز منواکسید کربن هستند اما بیشترین خطر برای جنین‌ها و نوزادان، افراد مسن، کسانی که در ارتفاعات زندگی می‌کنند، افراد مبتلا به بیماری های  مزمن قلبی  وکم خونی و دارای مشکلات تنفسی و افراد سیگاری است.
 چه زمانی مسمومیت اتفاق می افتد؟
مسمومیت با CO زمانی اتفاق می‌افتد که افراد از سوخت بدون تهویه مناسب یا به روش‌های ناایمن دیگر استفاده کنند.
به‌عنوان مثال، اگر شما:
  خودرو را در یک گاراژ بسته ،روشن نگه دارید.
  یک وسیله نقلیه با سیستم اگزوز مسدود شده داشته باشید.
  از بخاری نفتی در داخل خانه استفاده کنید.
  علایم مسمومیت با منواکسید کربن
علایم مسمومیت خفیف با CO مشابه علایم آنفلوآنزا یا مسمومیت غذایی است.
سردرد خفیف، حالت تهوع خفیف، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرگیجه و ضعف، از ‌دست دادن هماهنگی عضلات و ناراحتی معده از جمله علایم این مسمومیت است.
 پیشگیری از مسمومیت
اگر مشکوک هستید که در معرض منواکسید کربن قرار گرفته‌اید یا علایم مسمومیت با منواکسید کربن دارید، با اورژانس تماس بگیرید. قبل از رسیدن اورژانس، فوراً از محل خارج شوید و به‌دنبال هوای تازه باشید. برای کمک به حفظ سلامتی خود می‌توانید اقدامات پیشگیرانه انجام دهید:
  در ابتدای فصل ، یک متخصص را برای بررسی وسایل گرمایشی در نظر بگیرید.
  وسایلی را انتخاب کنید که دود را به بیرون تخلیه کنند. آن ها باید به‌درستی نصب و نگهداری شوند.
  هرگز از اجاق گاز یا فر به‌عنوان منبع گرمایش استفاده نکنید.
  یک آشکارساز منواکسید کربن در خانه خود نصب و هر پنج‌سال یک بار آن را تعویض کنید. حداقل دو بار در سال، باتری‌های این دستگاه‌ها را بررسی کنید. این دستگاه قبل از رسیدن غلظت گاز به حد خطرناک، از طریق صوت یا نور، هشدار می‌دهد. آشکارساز را در مکانی قرار دهید که در صورت زنگ‌زدن، صدای آن را بشنوید.
  در داخل خانه از گریل زغالی استفاده نکنید.
  اگر شومینه دارید، آن را به‌خوبی تعمیر کنید. دودکش شومینه خود را هر سال تمیز کنید.
https://mardomefarda.ir/vdcexx8z.jh8nxi9bbj.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما