تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۰۰
جالب است ۰
یک متخصص قلب و عروق و فلوشیپ اکوکاردیوگرافی در همدان با اشاره به عوامل مهم پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی گفت: اگر در هفته ۳ بار و هر بار به مدت ۷۵ دقیقه یا ۵ مرتبه و هر بار به مدت ۲۵ دقیقه ورزش کنیم سلامتی را به قلب هدیه می‌دهیم.
سلامت قلب را چگونه تضمین کنیم؟
به گزارش مردم فردا،دکتر سیده نکیسا خوانساری با اشاره به عوامل بروز سکته قلبی اظهار کرد: شایع‌ترین علامت سکته قلبی یا آنفارکتوس، درد در قفسه سینه است که گاهی مانند درد معده است و در برخی موارد، تهوع و درد در دست چپ نیز همراه است.

وی تصریح کرد: سکته قلبی یا آنفارکتوس هنگامی اتفاق می‌افتد که جریان خون در بخشی از قلب کاهش یافته یا متوقف شود و باعث آسیب به عضله قلب شود بنابراین در مواجهه با کسی که سکته قلبی کرده نخست باید با ۱۱۵ تماس بگیریم و بعد احیا را بر قفسه سینه آغاز کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان در خصوص ارثی بودن بیماری‌ها و سکته قلبی گفت: یکی از عوامل بروز سکته‌های قلبی حاد، عامل ارثی در پدر و مادر فرد است که اگر در سنین زیر ۵۰ سال دچار سکته قلبی شده باشند احتمال بروز آن در فرزندان نیز وجود دارد، اگرچه بروز سکته پدر و مادر در سنین ۸۰ – ۹۰ سال ملاک به ارث رسیدن به فرزندان نیست.

وی با بیان اینکه بیماری‌هایی مثل دیابت، فشارخون و… می‌توانند بر بروز یا تشدید بیماری قلبی و سکته اثرگذار باشند، تصریح کرد: کسانی که عوامل زمینه‌ای در بروز بیماری‌های قلبی دارند از سن ۴۰ سالگی به بعد باید به صورت دوره‌ای سلامت قلب خود را چک کنند.
دکتر خوانساری همچنین به موضوع افتادگی دریچه میترال اشاره و بیان کرد: افتادگی دریچه میترال در بین خانمها بیش از آقایان شایع است، میزان نارسایی که این که عارضه ایجاد می‌کند در کاردیوگرافی مشخص می شود و اگر کم باشد درمان خاصی ندارد اما اگر بیشتر باشد درمان دارویی در پیش گرفته می‌شود.

وی افزود: مهمترین اقدام در کسانی که دچار درد حاد قلبی شده‌اند، مراجعه بهنگام و اقدام سریع درمانی است که لازم است در این راستا افراد با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرند و اگر ناراحتی در ثانیه‌های نخست نباشد علائم با بررسی‌های اولیه پرسنل اورژانس نیز قابل تشخیص خواهد بود.
این متخصص قلب و عروق بیان کرد: سکته قلبی در سنین پایین افزایش یافته است و در تشخیص آن اقدامات متعددی صورت می‌گیرد از دکتر خوانساری جمله گرفتن نوار قلبی در بدو مراجعه به اورژانس است و گاه باید به صورت سریالی و متعدد گرفته شود تا اطمینان از اثربخشی اقدامات درمانی و رفع خطر صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط اورژانس، بررسی زمینه‌ها و عارضه‌های قلبی نیز به تشخیص سکته کمک می‌کند، گفت: اکوکاردیوگرافی در تشخیص و درمان بیماران سکته حاد قلبی به کار گرفته می‌شود و در صورت لزوم پس از اقدامات تشخیصی، فنرگذاشتن، تعبیه بالون در رگ‌های گرفته شده یا در نهایت، جراحی باز قلب انجام می شود.
دکتر خوانساری با بیان اینکه آنژیوگرافی (کد۴۷) که در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و تمام روزهای هفته امکان انجام آن در بیمارستان‌های همدان وجود دارد، خاطرنشان کرد: سکته (لخته خونی در عروق قلبی) با آنژیوگرافی اورژانسی تخلیه می‌شود و بعد از آن فنر یا بالون گذاشتن انجام می‌شود، و اگر درمان نشد باید عمل قلب باز انجام شود و لازم است پس از آن درمان دارویی را تا یک سال دنبال کند و در مواردی اگر لازم باشد بعد از یک سال نیز مصرف دارو تداوم خواهد یافت.

وی در ادامه تأکید کرد: سبک زندگی در داشتن قلب سالم بسیار مناسب است و اثرات پیشگیری کننده آن اثبات شده است در این راستا لازم است دخانیات از زندگی افراد حذف شود، ریزفاکتورهای قلبی باید شناخته و پیشگیری شوند مثلا افراد دیابتی باید با کنترل این بیماری از بروز بیماری قلبی نیز جلوگیری کنند.
این فلوشیپ اکوکاردیوگرافی در پایان گفت:مدیریت استرس، رژیم غذایی مناسب، مصرف میوه و سبزیجات، مصرف مواد غذایی که حاوی امگا۳ باشند، ۳ بار ورزش کردن در هفته طی ۷۵ دقیقه و پس از این موارد مهم، مصرف کافئین بدون شکر، چای سبز، لبنیات و حبوبات نیز در سلامت قلب مؤثر است.
https://mardomefarda.ir/vdcgxx9q.ak9nu4prra.html
منبع : سینا پرس
مطالب مرتبط
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما