تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
جالب است ۰
بر اساس تحقیقات جدید موسسه بیکر و دانشگاه سوینبرن، نانوذرات مملو از رنگ که گرما را بر اثر تابش مادون قرمز نزدیک آزاد می‌کنند، می‌توانند کلید درمان هدفمندتری برای لخته‌های خون باشند.
درمان هدفمند فتوترمال برای لخته های خون امیدوار کننده است
به گزارش مردم فردا،انسداد حاد رگ‌ها توسط لخته‌های خون، علت اصلی حملات قلبی و سکته مغزی و یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در سراسر جهان است، با درمان‌های دارویی فعلی که با عوارض جانبی عمده از جمله خونریزی بالقوه کشنده همراه است.
 در این مطالعه پیش بالینی، محققان فوتوترمال درمانی را آزمایش کردند که انرژی نور را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند تا لخته‌های خون را با دقت و ایمن‌تر هدف قرار دهد. این رویکرد قبلاً به عنوان یک مرز تحقیقاتی جدید در درمان سرطان مورد توجه قرار گرفته است.مکانیسم تحویل دارو از طریق لیپوزوم‌های هدف‌گیری لخته بود که در حال بررسی برای توانایی آنها در رساندن محموله‌های دارو به طور خاص به پلاکت‌های فعال شده است که برای تشکیل لخته‌های خونی خوشه‌ای می‌شوند.

A/Prof Xiaowei Wang و همکارانش در مقاله خود در Advanced Functional Materials، رنگ مادون قرمز نزدیک را در لیپوزوم وارد کردند که پتانسیل ترومبولیز سریعتر و قوی تر را تحت تابش مادون قرمز-قرمز فراهم می کند.
با ادغام تخصص مهندسی زیستی محققان دانشگاه Swinburne با قابلیت‌های فناوری دانشمندان موسسه بیکر، آنها توانستند نانوذراتی بسازند که لخته‌های خون را در خود جای دهند. مکانیسم هدف‌گیری محموله‌های دارو به این معنی است که فقط دوز پایین مورد نیاز است، بنابراین استفاده از آنها از عوارض احتمالی خونریزی جلوگیری می‌کند. آنها دریافتند که این رویکرد باعث کاهش قابل توجهی در ناحیه لخته در مقایسه با نواحی تحت درمان با لیپوزوم های غیر هدفمند می شود که ممکن است راه را برای درمان یک دوز با عوارض جانبی کمتر هموار کند.

آنها امیدوارند با استفاده از این نتایج، یک رویکرد درمانی جدید قابل دوام برای درمان استاندارد طلایی فعلی برای از بین بردن لخته که شامل فعال کننده های پلاسمینوژن است، ارائه دهند، که با محدودیت هایی مانند نفوذ ضعیف لخته، نیاز به تزریق طولانی مدت و خطر خونریزی سیستمیک کشنده همراه است.
https://mardomefarda.ir/vdcjmyev.uqeiozsffu.html
منبع : سینا پرس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما