تاریخ انتشار :پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۷
جالب است ۰
کارشناسان احتمال می‌دهند با افزایش خطرات حمله ترکیه به سوریه تروریست‌های داعش نیز احتمالا به این کشور بازگردند.
احتمال بازگشت داعش به سوریه همزمان با قوت گرفتن حمله ترکیه به آن
به گزارش مردم فردا،از ۲۰ نوامبر، کرد‌های شمال شرق سوریه زیر آتش بمب‌های (جنگنده‌های) ترکیه قرار دارند. این حمله هوایی که پس از حمله تروریستی ۱۳ نوامبر در استانبول آغاز شد، می‌تواند با اعزام نیرو‌ها به میدان گسترش پیدا کند.

به گفته فابریش بالانش، مدرس جغرافیا در دانشگاه لومیر لیون ۲، عملیات (ارتش ترکیه) در حالی می‌تواند شمال سوریه را بی ثبات کند که گروه (تکفیری تروریستی) داعش مشغول استخدام نسل‌های جدیدی از شبه نظامیان در این منطقه هستند.

به گفته خبرگزاری فرانسه، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در پی حمله‌ای (تروریستی) که در ۱۳ نوامبر در استانبول صورت گرفت و به کشته شدن شش نفر و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر منجر شد، در اقدامی تلافی جویانه، با بیان این که " زمان آن رسیده است " تا به شمال شرق سوریه حمله شود، دستور حمله زمینی به این منطقه را صادر کرد.

این حمله تروریستی که آنکارا آن را به کرد‌های سوریه و حزب کارگران کردستان عراق موسوم به پ ک ک نسبت می‌دهد، مسیر را برای عملیات هوایی " پنجه شمشیر " در شمال شرق سوریه هموار کرد. این در حالی است که کرد‌های سوریه و پ ک ک هر گونه دخالت در این حمله (تروریستی) را انکار می‌کنند. واشنگتن روز سه شنبه ۲۹ نوامبر ضمن به رسمیت شناختن مشروعیت خواسته‌های امنیتی آنکارا، از ترکیه خواست خویشتنداری کند.

ژنرال آمریکایی Pat Ryder در گفتگو با مطبوعات اعلام کرد، ادامه درگیری‌ها به خصوص حمله زمینی (ترکیه)، به طور جدی به دستاورد‌هایی که در زمینه مبارزه با داعش، به سختی بدست آمده اند لطمه می‌زند و منطقه را بی‌ثبات می‌کند.

مظلوم عبدی، فرمانده کل نیرو‌های سوریه دموکراتیک، ضمن ابراز تاسف از موضع ضعیف واشنگتن، به نوبه خود هشدار داد چنانچه ترکیه به تهدیدات خود عمل کند، مجبور خواهیم شد دامنه این جنگ را گسترش دهیم تا تمام منطقه مرزی را در بر گیرد. در عین حال نیرو‌های سوریه دموکراتیک (که تحت تسلط کرد‌ها هستند) از روسیه به عنوان متحد ترکیه خواستند آنکارا را تحت فشار قرار دهد.

در فاصله زمانی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹، ترکیه سه عملیات بزرگ را در شمال سوریه علیه شبه نظامیان و سازمان‌های کرد انجام داد. رئیس جمهور ترکیه که از سال ۲۰۰۲ در قدرت است و نامزد انتخابات مجدد در ژوئن ۲۰۲۳ است، این جمله را تکرار می‌کند که قصد دارد یک "منطقه امنیتی" به عرض ۳۰ کیلومتر در امتداد مرز جنوبی خود ایجاد کند.

به گفته فابریس بالانش، مدرس جغرافیا در دانشگاه لومیر لیون ۲، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری سوریه قصد دارد با تعالی ملی گرایی ترکیه، انتخاب مجدد خود را در ژوئن ۲۰۲۳ تضمین کند. اما عملیات زمینی (به سوریه) می‌تواند ظهور نسل جدیدی از تروریست‌های داعش در سوریه را موجب شود.
https://mardomefarda.ir/vdcepv8z.jh8epi9bbj.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین