تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۳
جالب است ۰
اهالی بازارسرمایه این‌روزها به دو دسته متفاوت تقسیم می‌شوند. عده‌ای که امیدی به رونق بورس ندارند؛ این گروه که خالی از امید و انگیزه نسبت به آینده معاملات هستند، بازار را عاری از سناریوی برنده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌بینند، اما در مقابل این دسته از فعالان اقتصادی، گروهی قرار دارند که به‌رغم خستگی زیاد از فراز و فرودهای فرسایشی دل به رونقی اندک حتی در دور دست‌ها خوش کرده‌اند، با این‌حال نه گروه نخست توانایی آن را دارند که گروه دوم را قانع کنند و نه گروه دوم می‌توانند سهامداران پر از شک و‌تردید را به جمع خود بیاورند.
کار سخت بورس و سهامداران
به گزارش مردم فردا،در روزهایی که دو بازار دلار و سکه رخ جدیدی از رکوردشکنی‌ها را به نمایش گذاشتند، سهامداران بازارسرمایه همچنان اندرخم یک کوچه‌اند. گویی انگار قرارنیست جای روزهای رخوت‌انگیز بازارسهام را معاملات پر فروغ پرکنند. از آغاز آذرماه که بازارسهام مجددا وارد فاز نوسانی شد برخی از فعالان این بازار دائما با رصد بازارهای رقیب نسبت به وضعیت بورس ابراز نگرانی می‌کنند. برخی از سهامداران نیز طی روزهای اخیر در فضای‌مجازی اعلام کردند که از بورس خارج شده و پول خود را وارد بازار طلا کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد این بازارسنتی یک‌باردیگر موفق شده تا جذابیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پر زرق و برق خود را به رخ سرمایه‌گذاران بکشد؛ از این‌رو فاصله بازدهی خود را تا حدود زیادی با رقبایش زیاد کرده‌است.
قدرمسلم این شرایط به مذاق بورس‌بازان خوش نیامده‌است. در روزهای گذشته یکی از موضوعات مهمی که همه سهامداران و اهل فن بر سرآن توافق داشتند، فاصله قیمت دلارنیمایی با قیمت آن در بازارآزاد است که توجهات زیای را به خود جلب کرده‌است. به همین منظور برخی از سهامداران با گلایه از توقف روند صعودی بورس در هفته اخیر نوشتند: «دلار نیمایی گروگان سیاست‌های کنترلی است.» به اعتقاد این دسته از سرمایه‌گذاران «وقتی دلار در بازارآزاد به محدوده ۳۶‌هزار تومان رسیده، چرا باید دلار نیمایی در مدار ۲۷‌هزارتومان نوسان کند؟ این روند جز رانت و بخشش از جیب سهامدار معنای دیگری ندارد.»
برخی دیگر نیز با اشاره به استعفای بی‌نتیجه و درعین‌حال عجیب و غریب رئیس سازمان بورس در هفته گذشته به این نکته اشاره کردند که «به محض اینکه بورس جان می‌گیرد برخی حواشی نمی‌گذارد این روند ادامه داشته باشد.» این حرف‌ها از سوی سهامداران در حالی مطرح شد که برخی از کارشناسان بازارسهام نیز استعفای مجید عشقی در روز عرضه پژو۲۰۷ در بورس‌کالا را اتفاقی مبهم عنوان کردند و گفتند: «مشخص نیست چرا در روزی که خودرویی‌ها می‌توانستند بازار را با رشد بیشتری سبزپوش کنند، عشقی استعفا داد، جایگزینش مشخص شد، اما در نهایت مجددا صندلی ریاست به خود عشقی رسید.» این مواضع از سوی اهالی بازارسهام نشان می‌دهد بی‌اعتمادی در این بازار حرف اول وآخر را می‌زند؛ این در حالی است که برخی دیگر از سهامداران همچنان معتقدند برای بازگشت بورس به مدار تعادلی همچنان باید صبر کرد. برخی از تحلیل‌ها نیز حاکی از آن است که بورس وارد ریل صعودی خواهد شد، با این حال سرمایه‌گذاران از مسیر فرسایشی که شاخص‌کل بورس طی می‌کند، خسته شده‌اند و امیدواری چندانی به بازگشت این مسیر در کوتاه‌مدت ندارند.
https://mardomefarda.ir/vdcewv8z.jh8e7i9bbj.html
منبع : دنیای اقتصاد
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین