تاریخ انتشار :جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۰۰
جالب است ۰
جام جهانی در حالی از یکشنبه شب آغاز می‌شود که آمار و ارقام جالبی درباره مسابقات و ستاره‌های حاضر در آن وجود دارد.
ستاره ایران بالاتر از مسی، رونالدو و چند غول دیگر!
به گزارش مردم فردا،بعد از نهایی شدن لیست تمامی تیم های حاضر در جام جهانی، هیجان جام جهانی به اوج خود رسیده است. حالا که تنها چند روز به شروع این بازی ها و دیدار افتتاحیه بین قطر میزبان و اکوادور مانده، بهتر است که از این فرصت استفاده کنیم و به بررسی لیست تیم های حاضر در جام بیست و دوم بپردازیم و ببینیم که چه آمار و ارقام جالبی در میان آنها پیدا می شود. مثلا کدام تیم، پیرترین تیم جام لقب می گیرد؟ کدام باشگاه بیشترین نماینده را در جام جهانی دارد؟ و کدام بازیکن بهترین نرخ گلزنی را دربازی های ملی به ثبت رسانده است؟
*حضور پرتعداد باواریایی‌ها درجام بیست و دوم
همانطور که در تصویر زیر می بینید، بزرگان سنتی فوتبال اروپا، منچستر یونایتد، یوونتوس، بایرن مونیخ، پاری سن ژرمن و رئال مادرید بیش از 10 بازیکن دارند که در این جام جهانی حاضر هستند. 

نکته جالب توجه، حضور السد قطر با 15 نماینده در رده چهارم این لیست است که 13 نفر از آنها عضو تیم ملی قطر هستند.
در صدر لیست فوق، بایرن مونیخ قرار دارد که بیشترین نماینده را در بین باشگاه های جهان در جام جهانی 2022 قطر دارد. 17 بازیکن بایرن در لیست مسافرین قطر قرار دارند که این 17 بازیکن برای 8 کشور مختلف به میدان خواهند رفت. باتوجه به حضور پرتعداد بازیکنان بایرن در جام جهانی و همچنین خستگی ناشی از حضور در این جام، یولیان ناگلزمان، سرمربی بایرن مونیخ، احتمالا با چالش بسیار سختی در ژانویه مواجه خواهد شد.
*صدرنشینی مطلق لیگ جزیره با 134 نماینده در جام جهانی 
همانطور که انتظار می رفت، بهترین لیگ فوتبال جهان، بیشترین نماینده را نیز در جام جهانی با 134 بازیکن دارد، درحالی که اصلی‌ترین تعقیب‌کننده‌های آن، لالیگا و بوندسلیگا به ترتیب با 83 و 76 نماینده هستند. همچنین، حضور لیگ ستارگان قطر و لیگ حرفه‌ای عربستان در بین ده لیگ برتر جهان از نظر تعداد نماینده در جام جهانی، با 33 بازیکن جالب توجه است.

بازیکنان شاغل در لیگ جزیره، 16 درصد از کل 831 بازیکن حاضر در جام جهانی را تشکیل می دهند، لیگ جزیره تنها لیگی از جام است که سهمی بالای 10 درصد از کل بازیکنان حاضر در این جام را دارد.
*رونالدو: به دنبال ادامه تاریخ سازی- بیشترین بازی ملی و بیشترین حضور در جام جهانی
بسیاری از بازیکنان حاضر در این جام جهانی، اولین بار است که در این تورنومنت بزرگ به میدان می روند. برای بعضی از آنها این سومین جام جهانی و برای برخی، چهارمین و برای رونالدو، مسی، آندرس گواردادو و گیرمو اوچوا (هر دو از مکزیک) این پنجمین جام جهانی است که تجربه می کنند. تا پیش از این جام، فقط آنتونیو کارباخال، لوتار ماتیوس، جی جی بوفون رافائل مارکز بودند که موفق شده‌اند در 5 جام جهانی حاضر شوند و تاکنون هیچ بازیکنی نتوانسته است در 6 جام جهانی حضور یابد.
مسی باتجربه‌ترین بازیکن آرژانتین و بهترین گلزن این تیم است و دقیقا همین شرایط برای رونالدو در تیم ملی پرتغال صدق می کند. رونالدو درحالی پا به قطر می گذارد که تعداد بازی های ملی بیشتری نسبت به سایر 830 بازیکن حاضر در جام جهانی انجام داده است.
در سوی دیگر این رتبه‌بندی، 23 بازیکن در حالی مسافر جام جهانی هستند که تا به حال برای تیم ملی بزرگسالان کشورشان بازی نکرده اند. در میان این لیست 23 نفره، اسامی بازیکنان آینده داری مثل یوسف موکوکو (آلمان)، بلال الخنوس (مراکش)، ژاوی سیمونز (هلند)، سایمون انگاپاندوتنبو (کامرون)، ابراهیم دانلد (غنا) و آنتونیو سیلوا (پرتغال) به چشم می خورد.
*یوزهای ایرانی: پیرترین تیم جام 
برخورداری از بازیکنان باتجربه و جوان، ایده‌آل‌ترین حالت ممکن برای لیست تیم ها جهت حضور قدرتمند در جام جهانی است. از سال 1950 تا به حال، میانگین سن بازیکنان تیم های قهرمان جام جهانی نزدیک به 26 سال بوده است. 
در بین 32 تیم حاضر در این جام، ایران و بلژیک با میانه 29 سال پیرترین تیم های جام جهانی هستند. چرا از "میانه" به جای "میانگین" استفاده شده است؟ برای اینکه از تاثیرات داده های پرت جلوگیری شود و با این روش وضعیت سنی لیست تیم ملی کشورها با حضور یک بازیکن مثلا 38 ساله تحت تاثیر قرار نمی گیرد.

حال بیاییم لیست تیم ملی کشورمان را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم، 15 بازیکن از 25 بازیکنی که در لیست کیروش قرار دارند، حداقل 29 ساله هستند. این میانگین سنی بالا خیلی هم نمی تواند برای ایران بد باشد برای اینکه اکثر بازیکنان تیم ملی تجربه بالایی در بازی های ملی دارند و تنها 3 بازیکن هستند که کمتر از 10 بازی ملی در کارنامه خود دارند.

اما نسل طلایی بلژیک، 11 بازیکن از 26 بازیکنان، بیش از 50 بازی ملی دارند که از این میان، 6 بازیکن هم در بیش از 100 بازی ملی به میدان رفته اند، که از این حیث باتجربه‌ترین تیم جام جهانی هستند.

پیرترین بازیکن جام نیز، آلفردو تالاورا دروازه‌بان تیم ملی مکزیک است.
*غنا: جوان‌ترین تیم جام
غنا که باحضور در رتبه 61 رنکینگ فیفا ضعیف‌ترین تیم جام از لحاظ رنکینگ است با میانگین سنی 23.5 به‌عنوان جوانترین تیم جام پا به این رقابت ها می گذارد. 
اتو آدو، سرمربی غنا، امیدوار است که این میانگین سنی پایین به پویایی تیمش کمک کند و نه اینکه تیمش را اسیر اشتباهات فردی نماید، اما روند اخیر غنا چنین چیزی را نشان نمی دهد. 

اوایل امسال غنایی ها در جام ملت های آفریقا عملکرد ناامیدکننده‌ای داشتند و برای اولین بار از سال 2006 موفق نشدند حتی از مرحله گروهی این رقابت‌ها صعود کنند. نیمی از لیست غنا کمتر از 5 بازی ملی در کارنامه خود دارند و باتجربه ترین بازیکنان این کشور، برادران ایو (آندره و ژردن) هستند.

در رده دوم، ایالات متحده قرار دارد که با میانگین سنی 24 سال، دومین تیم جوان جام است اما اکثر بازیکنان آمریکا در عرصه بازی های ملی، برخلاف تیم ملی غنا، تجربه بالایی دارند. بهترین نسل تاریخ فوتبال آمریکا، با ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه به این رقابت‌ها می آیند. آمریکا با برخورداری از 5 بازیکن زیر 22 سال، جوانترین خط حمله جام جهانی را در اختیار دارد.

18 بازیکن جام جهانی در رده سنی زیر 19 سال قرار دارند که از معروف‌ترین آنها می توان به گاوی و پدری (اسپانیا)، جمال موسیالا (آلمان)، جود بلینگام (انگلیس) و گارانگ کوول (استرالیا) اشاره کرد.
*قطر: باتجربه‌ترین تیم جام ایران و بلژیک که از لحاظ سنی جزو باتجربه‌ترین تیم های جام به حساب می آیند، از نظر تعداد بازی های ملی نیز در میان سه تیم برتر جام قرار دارند. اما، عنوان باتجربه ترین تیم جام از حیث بازی‌های ملی به کشور میزبان می رسد. قطر با میانگین 53 بازی ملی به ازای هر بازیکن، با اختلاف باتجربه ترین تیم جام جهانی از لحاظ بازی های ملی است.

درحالی که تیم ملی بلژیک بیشترین تعداد بازیکنان بالای 100 بازی ملی را داراست، 13 بازیکن از 26 بازیکن تیم ملی قطر بیش از 50 بار برای تیم ملی کشورشان به میدان رفته‌اند که از این حیث قطر رکورددار است.
درست است که قطر در خط هافبک بازیکنانی دارد که یا سابقه بازی ملی ندارند یا تنها یک بار برای تیم ملی کشورشان به میدان رفته‌اند، اما تجربه بالای سایر بازیکنان این تیم از لحاظ بازی های ملی، یکی از نقاط قوت اصلی این تیم در بازی‌های جام جهانی خواهد، به‌خصوص زمانی که قرار است در بازه زمانی ده روزه در سه بازی مرحله گروهی به میدان بروند.

*فرانسه: باتجربه در حمله، کم تجربه در هافبک؛ اگرچه در برخی از خطوط مثل خط حمله با ترکیبی از بازیکنان باتجربه در این جام حاضر شده است اما دربرخی از خطوط هم مثل خط هافبک با کمبود بازیکن باتجربه روبرو است؛ این مسئله می تواند برای آنها دردسرساز شود. به‌خصوص اینکه پل پوگبا و انگولو کانته، دو ستاره این تیم در خط هافبک، مصدوم هستند و از میان بازیکنان خط هافبک فرانسه فقط آدرین رابیو است که بیش از 20 بازی ملی در کارنامه خود دارد.
اما در میان کم‌تجربه‌های فرانسه، بازیکنان بااستعدادی مثل ژول کنده، اورلین شوامنی و ادواردو کاماوینگا قرار دارند که بدون شک از پدیده های این جام خواهند بود.
اینکه فرانسه با لیستی از بازیکنان باتجربه و جوان به مراحل بالایی جام جهانی می رسد و اینکه تا کجا پیشروی می‌کند و آیا می تواند از عنوان قهرمانی خود دفاع کند، همه و همه سوالاتی است که باید صبر کنیم تا زمان به آنها پاسخ دهد.

*سردار آزمون : پنجمین گلزن برتر جام
رونالدو با 117 گل ملی به‌عنوان برترین گلزن تاریخ بازی‌های ملی پا به جام جهانی می گذارد. در لیست برترین گلزنان ملی در این جام، پس از رونالدو، لیونل مسی (90)، رابرت لواندوفسکی (76)، نیمار (75)، روملو لوکاکو و لوئیس سوائرز (هردو با 68 گل) قرار دارند. 
اما اگر نسبت تعداد گل های ملی به بازی های ملی را در نظر بگیریم، این آمار جالب‌تر می شود. هری کین به‌عنوان صدرنشین، با ثبت 51 گل در 75 بازی ملی و میانگین 0.68 بالاتر از روملو لوکاکو با میانگین 0.67 قرار دارد. همچنین از این حیث سردار بالاتر از رونالدو، مسی، نیمار و چند ستاره دیگر است.
نکته جالب برای ما ایرانی‌ها، سردار آزمون، حضور مهاجم خوب تیم ملی کشورمان است که با 41 گل در 65 بازی ملی و ثبت میانگین 0.63 در رده پنجم جدول برترین گلزنان جام از حیث بازی ملی قرار دارد.
همچنین حضور الکساندر میترویچ (صربستان) و جاناتان دیوید (کانادا) که به ترتیب با ثبت میانگین‌های 0.66 و 0.65 در رده سوم و چهارم قرار دارند از دیگر نکات جالب این لیست است.
 

 
https://mardomefarda.ir/vdcd9o0f.yt0on6a22y.html
منبع : ورزش3
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما