تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۵
جالب است ۰
مجمع عمومی سازمان ملل از روسیه خواست تا غرامت جنگی به اوکراین بپردازد.
مجمع عمومی سازمان ملل خواستار پرداخت غرامت جنگی توسط روسیه شد
به گزارش مردم فردا،به نقل از آناتولی، مجمع عمومی سازمان ملل روز دوشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از روسیه می‌خواهد به خاطر جنگ در اوکراین، غرامت بپردازد.

قطعنامه تصویب شده مجمع عمومی که متشکل از ۱۹۳ عضو است، همچنین از روسیه می‌خواهد که برای هرگونه نقض قوانین بین‌المللی در اوکراین یا علیه اوکراین پاسخگو باشد.

براساس گزارش‌ها، ۹۴ کشور از جمله ترکیه به این قطعنامه رأی مثبت دادند، همچنین ۱۴ کشور رأی مخالف و ۷۴ کشور رأی ممتنع دادند.

روسیه، چین، ایران و سوریه از جمله کشورهایی بودند که با این قطعنامه مخالفت کردند.

این قطعنامه همچنین خواستار ایجاد یک «مکانیسم بین‌المللی» برای جبران خسارت و ضرر و زیان ناشی از آنچه «اقدامات غیرقانونی بین‌المللی روسیه علیه اوکراین» خوانده شده، است.

قطعنامه مجممع عمومی سازمان ملل توصیه می‌کند که مرکزی برای ثبت بین‌المللی خسارت ایجاد شود تا به شکل مستند، شواهد و اطلاعات ادعایی در مورد خسارت، تلفات یا صدمات وارده به همه اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط در جنگ اوکراین و همچنین هماهنگی شواهد را انجام دهد.

قطعنامه‌های مجمع عمومی از نظر قانونی الزام آور نیستند، اما دارای وزن سیاسی هستند.

مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان نهادی جهانی تا به امروز چهار قطعنامه در محکومیت جنگ روسیه در اوکراین تصویب کرده است.

سرگی کیسلیسا، سفیر اوکراین در سازمان ملل در جریان شرکت در نشست مجمع عمومی گفت: هفتاد و هفت سال پیش اتحاد جماهیر شوروی خواستار دریافت غرامت ناشی از جنگ شد و آن را حق اخلاقی کشوری خواند که متحمل جنگ و اشغال شده است. امروز روسیه که ادعا می‌کند جانشین استبداد قرن بیستم است، هر کاری که می‌تواند انجام می‌دهد و برای اجتناب از پرداخت بهای جنگ و اشغالگری، از پاسخگویی به خاطر جنایاتی که مرتکب می‌شود، فرار می‌کند. روسیه شکست خواهد خورد.»

این دیپلمات اوکراینی روسیه را به ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین از جمله قتل، تجاوز جنسی، شکنجه، اخراج اجباری و غارت متهم کرد و گفت که زمان آن فرا رسیده است که روسیه را پاسخگو کنیم.

همچنین واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در نشست مجمع عمومی این سازمان گفت: «حامیان این قطعنامه باید بدانند که پذیرش چنین قطعنامه‌ای عواقبی را در پی خواهد داشت که ممکن است علیه خودشان برگردد.»

«اولوف اسکوگ»، فرستاده اتحادیه اروپا در سازمان ملل نیز گفت که ویرانی در اوکراین در نتیجه هدف قرار دادن عمدی زیرساخت‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و خانه‌ها بسیار زیاد است. اسکوگ از کشورهای عضو خواست که روسیه را به خاطر اعمال نادرست و تخریب‌های بی رویه اش پاسخگو کنند.

صدور این قطعنامه در شرایطی صورت گرفته که همزمان «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با مقامات هلند در شهر «لاهه» در خصوص تحولات جدید اوکراین گفت: «نباید اشتباه کنیم و روسیه را دست کم بگیریم. آنها هنوز بخش‌های زیادی از اوکراین را تحت کنترل دارند. آنچه ما باید انجام دهیم این است که اوکراین را تقویت کنیم. نیروهای مسلح روسیه دارای قابلیت‌های قابل توجه و همچنین شمار زیاد نیرو هستند.»

دبیرکل ناتو در این باره گفت: «ماه‌های آینده دشوار خواهد بود. هدف پوتین این است که اوکراین را در زمستان سرد و تاریک رها کند. بنابر این ما باید مسیر خود را ادامه دهیم. این به اوکراین بستگی دارد که تصمیم بگیرد چه شرایطی برای مذاکرات قابل قبول است. ما باید از کی یف حمایت کنیم. اوکراینی‌ها اکنون بالاترین هزینه را از نظر تلفات جانی و خسارات وارده می‌پردازند.»

ینس استولتنبرگ در ادامه افزود: «آنچه در اطراف میز اتفاق می‌افتد اساساً با وضعیت میدان جنگ مرتبط است. آنچه ما باید انجام دهیم این است که از اوکراین حمایت و آنها را تقویت کنیم تا در مرحله بعد مذاکراتی انجام شود که اوکراین به عنوان کشور مستقل در اروپا پیروز شود.»

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز در سفری غیرمنتظره به شهر خرسون مدعی شد که اوکراین آماده صلح در سراسر این کشور است. ارتش روسیه اوایل ماه مارس کنترل شهر خرسون واقع در جنوب اوکراین را به دست گرفت. با این حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه هفته گذشته دستور عقب نشینی نیروهای این کشور از شهر مذکور را صادر کرد.

اظهارات زلنسکی درباره صلح با روسیه در خرسون، در حالی مطرح شد که نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از منابع آگاه مدعی شده است که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جریان دیدار اخیر با زلنسکی، به وی پیشنهاد کرده تا در مورد مذاکره با روسیه «واقع بینانه» فکر کرده و مذاکره را در اولویت قرار دهد.
https://mardomefarda.ir/vdcawyn6.49nyu15kk4.html
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین