تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۴
جالب است ۰
وزیر امور خارجه سوئد در راستای شفاف‌سازی اظهارات اخیر وزیر دفاع این کشور تاکید کرد، سوئد به ناتو اجازه نخواهد داد تسلیحات اتمی در خاک این کشور مستقر کند.
توضیح سوئد درباره موضعش نسبت به استقرار تسلیحات اتمی ناتو
به گزارش مردم فردا،به نقل از پایگاه خبری راشا تودی، "توبیاس بیلستروم"، وزیر امور خارجه سوئد گفت: منع استقرار تسلیحات اتمی در خاک سوئد همچنان موضع بلندمدت حزب "میانه‌رو" است. ما هرگز قصد تغییر شرایط درخواست‌های ارائه شده توسط دولت قبلی را نداشته‌ایم.

میانه‌روها به رهبری اولف کریسترشون، نخست وزیر سوئد در سپتامبر سال جاری میلادی روی کار آمدند آن هم پس از سال‌ها که این کشور توسط سوسیال دموکرات‌ها اداره شده بود.

مایکل بیدن، فرمانده عالی نیروهای مسلح سوئد هفته گذشته به خبرنگاران گفته بود که سوئد تا پیش از نهایی شدن الحاقش به ناتو نباید شروطی را درباره استفاده این بلوک نظامی از خاکش تعیین کند. وی همزمان با اینکه متعهد شد تا بودجه نظامی را افزایش دهد و تعداد سربازان وظیفه در ارتش سوئد را دو برابر کند، از رد کردن احتمال میزبانی سوئد از تسلیحات اتمی ناتو امتناع کرد.

این اظهارات مایکل بیدن اعتراض سوسیال دموکرات‌ها را برانگیخت و آنها خواستار توضیحی در مورد اینکه چرا دولت جدید توافق احزاب برای عدم میزبانی از تسلیحات اتمی را کنار گذاشته، شدند.

اگرچه بیلستروم اذعان کرد که سوئد درخواست خود را برای عضویت ناتو بدون هیچ پیش‌شرطی ارائه کرده و موافق است که ابتدا باید عضویت کشورش در این بلوک نظامی تایید شود و سپس اعلام کند که ائتلاف ناتو چه کارهایی می تواتند در خاک سوئد انجام دهد و چه کارهایی نمی‌تواند، اما تمامی این جنجال‌ها را رد و تاکید کرد که سوئد در منع استقرار تسلیحات اتمی ناتو از نروژ و دانمارک، دیگر اعضای این ائتلاف پیروی خواهد کرد.

در همین حال، سائولی نینیسته، رئیس جمهور سوئد نیز پس از آنکه سانا مارین، نخست وزیر این کشور ماه گذشته اعلام کرده بود که با این احتمال مخالفتی ندارد، به تازگی توضیحاتی مشابه اظهارات بیلستروم ارائه کرد و تاکید داشت که فنلاند هیچ قصدی برای میزبانی از تسلیحات اتمی ناتو ندارد.

به جز مجارستان و ترکیه، ۲۸ عضو دیگر این ائتلاف ۳۰ کشوری درخواست‌های عضویت سوئد و فنلاند به ناتو را تایید کرده‌اند. بوداپست مدعی است که پارلمانش عضویت هر دو کشور تا قبل از پایان سال جاری میلادی تایید خواهد کرد، در حالی که آنکارا اوایل ماه جاری میلادی یک ضرب‌الاجل صادر کرد دال بر اینکه استکهلم باید اجازه استرداد مظنونین "تروریستی" کُرد را بدهد.
https://mardomefarda.ir/vdcfjmdy.w6djjagiiw.html
منبع : ایسنا
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین