تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۰
جالب است ۰
همزمان با تهدید خریداران ارز به قطع یارانه و آغاز عرضه اوراق سکه از امروز، بررسی ها نشان می دهد که بخشی از افزایش نرخ ارز ناشی از افزایش ارزش جهانی دلار است.
دو اقدام جدید همزمان با صعود دلار به نیمه کانال 36 هزار تومان
به گزارش مردم فردا،بازار ارز دیروز مسیر صعودی را در پیش گرفت و نرخ ارز به حدود 36 هزار و 600 تومان افزایش یافت. هر چند نرخ دلار توافقی به مراتب کمتر و حدود 34 هزار و 200 تومان بود. این تفاوت نرخ دلار توافقی و دلار بازار آزاد در روزهای اخیر موجب شده تا فعالیت دلالان برای خرید ارز توافقی به صورت مستقیم یا با اجاره کارت ملی دیگران افزایش یابد و شاهد تشکیل دوباره صف های خرید ارز  در مقابل صرافی ها باشیم. در این حال، اطلاعیه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه خبرساز شد که نشان می داد اطلاعات خریداران ارز به سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال می شود. موضوعی که ممکن است موجب تغییر دهک بندی افراد و حتی حذف از فهرست یارانه بگیران شود. دیروز همچنین وجه کمتر توجه شده ای از رشد دلار با انتشار ترجمه مقاله ای از نشریه آمریکایی فورچون رسانه ای شد که در آن به تغییرات تا 18 درصدی نرخ دلار جهانی در یک سال اخیر و افت ارزش دیگر ارزها اشاره شده است. به نظر می رسد این نیز به عنوان یک عامل رشد نرخ ارز در ایران می تواند به شمار آید. با همه این اوصاف وزیر اقتصاد پیش بینی کرده با به ثمر رسیدن برنامه های جدی بانک مرکزی در بازار ارز، آثار مثبت این اقدامات به زودی در بازار آشکار خواهد شد. به گزارش خراسان، نرخ ارز پس از یک توقف یک روزه در حوالی 36 هزارتومان، دیروز رویه صعودی خود را از سرگرفت تا در بعدازظهر به حدود 36 هزار و 700 تومان برسد. در این حال خبری که در حوزه بازار ارز در رسانه ها بازتاب داشت، هشداری بود که بازار متشکل و قوه قضاییه درباره «اجاره کارت ملی» به مردم دادند. پدیده ای که گویا این روزها رواج دارد. به گزارش ایسنا، سالانه هر نفر یک بار در ایران می‌تواند تا سقف ۲۰۰۰ دلار از صرافی‌های کشور با کارت ملی و به نرخ توافقی خرید کند. این موضوع موجب شده تا افراد دلار را از صرافی‌ها به نرخ حدود ۳۴ هزار و 200 تومان بخرند و در بازار آزاد که نرخ دلار حدود ۳۶ هزار تومان است، بفروشند و بیش از سه میلیون تومان سود کنند. در این میان، برخی دلالان بازار ارز کارت ملی افراد را به نرخ های گوناگون اجاره می کنند که کمترین این رقم ۷۰۰ هزار تومان است.
احتمال تغییر دهک یارانه‌بگیران با خرید سهمیه ۲۰۰۰ دلاری
با این شرایط، علاوه بر هشدار بازار متشکل ارزی کشور در دو روز قبل، معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه نیز در پیامکی درباره این مسئله هشدار داد و اعلام کرد: «با توجه به مشاهده موردی از سوءاستفاده دلالان از کارت ملی افراد برای خرید ارز با هدف سودجویی و تبعات این اقدام غیرقانونی برای دارنده کارت، دقت داشته باشید که خرید ارز صرفاً برای مصارف شخصی صورت گیرد. بدیهی است اطلاعات هویتی خریداران برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها و سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد شد و تبعات رعایت نکردن ضوابط مقرر در قانون مبارزه با پول‌شویی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برعهده دارنده کارت ملی خواهد بود.» خبرگزاری تسنیم در این باره با استعلام از سازمان هدفمندی یارانه ها نوشت: اطلاعات خرید دلار از این نظر که یک فعالیت اقتصادی محسوب می‌شود به‌عنوان یکی از معیارهای دهک‌بندی در نظر گرفته خواهد شد، بنابراین ممکن است افرادی که کارت ملی خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند، به‌واسطه این فعالیت در دهک بالاتری قرار بگیرند. ضمن این که تبعات این موضوع می تواند علاوه بر یارانه به حوزه مالیات و جرایم مبارزه با پول‌شویی نیز کشیده شود.
خوش‌بینی وزیر به سامان‌دهی بازار ارز
در این حال، دیروز وزیر اقتصاد در گفت وگو با ایسنا درباره سامان‌دهی بازار ارز اظهار خوش‌بینی کرد.  وی درباره وضعیت قیمت دلار گفت:  بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی مدیریت بازار ارز برای سامان‌دهی این بازار برنامه‌های جدی دارد. وی تاکید کرد: ظرف روزهای آینده شاهد به ثمر نشستن نتیجه زحمات همکاران در حوزه مدیریت بازار ارز خواهیم بود.
 
جزئیات عرضه اولیه اوراق سکه بانک مرکزی از امروز
بانک مرکزی از عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی در روز سه‌شنبه‌ 17 آبان در بورس کالای ایران خبر داد. ‌به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات است و همه اشخاص حقیقی می توانند حداکثر معادل 100 سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و همچنین در صندوق های سرمایه گذاری طلا بدون محدودیت، برای خرید این اوراق اقدام کنند. براساس این گزارش، سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، شش ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید است و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت های پایانی تمامی گواهی های سپرده سکه بانک ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود. معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می شود و دارندگان اوراق در صورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.

  
رشد شاخص دلار جهانی؛ 
وجه نادیده گرفته شده ای از رشد نرخ ارز
در روزهای اخیر، گمانه های متعددی در خصوص رشد نرخ ارز مطرح شده، نظیر رشد نقدینگی، افزایش ریسک های سیاسی، ناامنی های داخلی، وجود تلاش های مخرب در بازار برای نرخ سازی و... که عمده آن ها ریشه مسئله را در رشد انتظارات تورمی بیان می کنند. با این حال، دیروز گزارشی از یک نشریه آمریکایی منتشر شد که به نظر می رسد باید سهمی برای یک مولفه جدید در رشد نرخ ارز در نظر گرفت. به گزارش تسنیم، مجله آمریکایی فورچون نوشت: اقدام دولت آمریکا در افزایش نرخ بهره باعث افزایش قیمت دلار در بازار جهانی شده و بالا رفتن ارزش دلار تقریباً خرید هر چیزی را برای مردم دیگر کشورها سخت کرده است. این مقاله با اشاره به افت ارزش پول کشورها در نتیجه افزایش ارزش دلار آمریکا نوشته است: قیمت دلار در سال جاری میلادی 18 درصد  افزایش یافته است و در ماه میلادی گذشته به بالاترین رقم در 20 سال گذشته رسید. این رشد قیمت دلایل عجیب و غریبی ندارد. فدرال رزرو آمریکا برای مقابله با تورم در این کشور طی امسال پنج بار نرخ بهره کوتاه‌مدت خود را افزایش و از احتمال افزایش‌های بیشتر خبر داده است. این کار باعث افزایش بیشتر نرخ طیف گسترده‌ای از اوراق دولتی و شرکتی در آمریکا شده است. سرمایه‌گذاران جذب این اوراق شده‌اند و در نتیجه ارزش دلار بالا رفته است. 
https://mardomefarda.ir/vdci3raz.t1a5p2bcct.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین