تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۳
جالب است ۰
تازه ترین گزارش بانک مرکزی از افزایش بیش از 12 میلیون تومانی متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران در یک سال اخیر و رسیدن به بیش از 43 میلیون و 724 هزار تومان حکایت دارد. از سوی دیگر نرخ رشد سالانه اجاره بها در مهر، 40.9 درصد بوده که نسبت به رقم مشابه در شهریور تغییری نکرده است. با توجه به این که تورم اجاره بها، در دو ماه مرداد و شهریور روندی نزولی داشته و در عین حال، کالاهای موثر بر تورم ماهانه مهر کشور بوده، این سوال به وجود می آید که آیا مسیر نزولی اجاره بها متوقف شده است؟
تورم اجاره بها همچنان بالای 40 درصد
به گزارش مردم فردا،تازه ترین گزارش بانک مرکزی از وضعیت «بازار مسکن تهران» نشان می دهد که در مهر امسال، متوسط قیمت هر مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی، 43 میلیون و 724 هزار تومان بوده که این رقم نسبت به شهریور، 1.2 درصد و نسبت به مهر سال گذشته 38.2 درصد افزایش دارد. مهر سال گذشته، متوسط قیمت مسکن در تهران متری 31 میلیون و 631 هزار تومان بود و به این ترتیب ملاحظه می شود که در این یک سال متوسط قیمت مسکن در تهران بیش از 12 میلیون تومان افزایش یافته است.
این گزارش در بخشی دیگر حاکی از آن است که معاملات آپارتمان های مسکونی در تهران در مهر تا 5 هزار و 416 فقره کاهش یافته که از افت 10.2 درصدی نسبت به شهریور و نیز افت یک درصدی نسبت به مهر سال گذشته خبر می دهد. به عبارت دیگر می توان گفت که حال و هوای بازار مسکن تهران در مهر امسال از نظر میزان معاملات با سال گذشته تفاوت چندانی نداشته است.
تورم بالاتر مسکن در مناطق ارزان تر تهران
طبق این داده ها همچنین بیشترین متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در مناطق  22گانه تهران در شرایطی در مهر به بیش از 88 میلیون و 300 هزار تومان رسیده که این رقم در مهر سال گذشته 69 میلیون و 700 هزار تومان بوده است. همچنین کمترین متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در مهر پارسال 15 میلیون و 100 هزار تومان بوده که در مهر امسال تا 21 میلیون و 300 هزار تومان افزایش را نشان می دهد. از این رو، محاسبه نرخ رشد برای بیشترین، کمترین و متوسط قیمت مسکن در تهران و بین دو بازه زمانی مهر  پارسال و امسال، حاکی از تورم 40.7 درصدی برای مسکن های ارزان و در مقابل تورم کمتر یعنی 26.8 درصدی برای مسکن های گران تر است.
 تورم اجاره بها صعودی شد
گزارش بانک مرکزی در بخش دیگر خود، به تحولات اجاره بهای مسکن تهران و کل مناطق شهری اشاره کرده است. بر این اساس، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران در مهر امسال نسبت به مهر سال گذشته، 40.9 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که در شهریور نیز میزان این شاخص به همین مقدار بود. در مناطق شهری کشور نیز گزارش مذکور از رشد 46.8 درصدی اجاره بها حکایت دارد که این رقم بین مهر و شهریور ثابت مانده است. ثابت ماندن نرخ رشد اجاره بها در دو ماه اخیر در شرایطی رخ می دهد که در دو ماه قبل از آن یعنی مرداد و شهریور، روندی نزولی را طی کرده بود. با توجه به این که در آمارهای تورمی مرکز آمار در مهر، این کالا با سهم 30 درصدی از سبد هزینه خانوار، تورم ماهانه بالای 6 درصد داشته است، این فرضیه به وجود می آید که آیا تورم اجاره بها دوباره خیال افزایش دارد؟
https://mardomefarda.ir/vdcb5gb8.rhbaspiuur.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین