تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
جالب است ۰
در اینجا 5 شایع ترین علامت و نشانه کمبود ویتامین C آورده شده است.
5 علامت شایع کمبود ویتامین C
به گزارش مردم فردا،1-التیام کند زخم
از آن‌جایی که کمبود ویتامین ث روند تشکیل کلاژن را کند می‌کند، زخم ها دیرتر درمان می شوند. به تاخیر افتادن التیام زخم ،  یکی از علایم پیشرفته کمبود ویتامین ث است و معمولا تا زمانی که فرد چندین ماه دچار کمبود نباشد، ظاهر نمی شود.
2-درد و التهاب مفاصل
از آن‌جایی که مفاصل، حاوی بافت پیوندی سرشار از کلاژن هستند، تحت تاثیر کمبود ویتامین ث قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد دچار کمبود ویتامین ث از درد مفاصل رنج می برند. در اغلب موارد، درد آن‌قدر شدید است که باعث لنگیدن یا اختلال در راه رفتن می شود. همچنین ممکن است افراد مبتلا به کمبود ویتامین ث دچار خون ریزی درون مفصلی شوند که التهاب و درد بیشتر را به دنبال دارد.
3- خون ریزی لثه و پوسیدگی دندان
قرمزی، التهاب و خون ریزی لثه از دیگر علایم شایع کمبود ویتامین ث است.
بافت لثه بدون ویتامین ث کافی، ضعیف و ملتهب می شود و رگ ها به راحتی خون ریزی می کنند. در مراحل پیشرفته کمبود ویتامین ث، لثه ها بنفش و فاسد به نظر می رسند.
4- سیستم ایمنی ضعیف
کمبود ویتامین ث، با تضعیف سیستم ایمنی و افزایش خطر عفونت با بیماری های جدی مانند ذات‌الریه، در ارتباط است. درواقع، بسیاری از افراد دچار اسکوربوت (نوعی بیماری که بر اثر کمبود ویتامین ث رخ می دهد) درنهایت به‌دلیل عملکرد ضعیف سیستم ایمنی جان خود را از دست می دهند.
5-خستگی مفرط و روحیه پایین
خستگی و روحیه پایین دو نمونه از اولین علایم کمبود ویتامین ث هستند. این علایم حتی قبل از بروز کمبود کامل ظاهر می‌شود. با این که خستگی و کج خلقی یکی از اولین علایمی است که ظاهر می شود، معمولا بعد از چند روز مصرف کافی یا ظرف ۲۴ ساعت مصرف مکمل قوی برطرف می شود.
https://mardomefarda.ir/vdcdjk0f.yt0s56a22y.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما