تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۵:۰۰
جالب است ۰
بسیاری از ما در سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی به سرطان فکر نمی کنیم اما تحقیقات اخیر نشان داده است که افرادی که پس از سال ۱۹۹۰ متولد شده اند، بیش از هر نسل دیگر در سنین قبل از ۵۰ سالگی به سرطان مبتلا می شوند.
چگونه خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهیم؟
به گزارش مردم فردا،در حالی که مواردی غیر قابل تغییر در مورد سرطان مانند ژن های خاصی که به ارث برده ایم وجود دارند، اما تا نیمی از سرطان ها قابل پیشگیری هستند.
این موضوع بدان معناست که انتخاب‌ های سبک زندگی که در اوایل زندگی انجام می‌ دهیم می‌ تواند تأثیر زیادی بر خطر ابتلا به سرطان در آینده داشته باشد. در ادامه چند مورد از مهم‌ ترین تغییرات در سبک زندگی که می‌ توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان انجام دهید، آورده شده است.

سیگار نکشید
سیگار نه تنها عامل اصلی سرطان ریه در هر سال است، بلکه با ۱۴ نوع سرطان دیگر از جمله سرطان دهان و گلو نیز مرتبط است. در حالی که این روزها جوانان کمتر سیگار می کشند، تحقیقات نشان می دهد که از هر ۱۰ نفری که به طور منظم سیگار می کشند، ۹ نفر قبل از ۲۵سالگی شروع به سیگار می کنند. 

رابطه جنسی ایمن 
ویروس پاپیلومای انسانی یا اصطلاحا HPV که باعث زگیل تناسلی می شود، شایع ترین عفونت مقاربتی در جهان است. این عارضه همچنین می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم، آلت تناسلی، دهان و گلو شود.
سرطان های مرتبط با HPV به ویژه در جوانان شایع است و تنها در انگلستان، سرطان دهانه رحم بیشتر در زنان ۳۰ تا ۳۴ ساله تشخیص داده می شود. همچنین تصور می‌ شود که افزایش نرخ HPV ممکن است افزایش اخیر سرطان ‌های دهان در مردان جوان را توضیح دهد. واکسینه شدن در برابر این ویروس و انجام رابطه جنسی ایمن از شما در برابر عفونت ناشی از ویروس محافظت می کند. 

وزن متعادل داشته باشید
اضافه وزن یا چاقی با افزایش خطر ابتلا به ۱۳ سرطان مختلف از جمله روده، پستان، رحم و پانکراس مرتبط است. چربی اضافی منجر به التهاب در بدن شده که باعث رشد تومورها و کمک به تقسیم سلول های سرطانی می شود. سلول های چربی همچنین هورمون استروژن تولید می کنند که می تواند رشد تومورها را در سینه و رحم تحریک کند.
به همین دلیل، افزایش خطر ابتلا به سرطان در زنان بارزتر است. سرطان های مرتبط با اضافه وزن یا چاقی به ویژه در بزرگسالان جوان شایع تر می شوند. همچنین خوردن بیش از حد گوشت قرمز و فرآوری شده با افزایش احتمال ابتلا به سرطان روده مرتبط است. به گزارش سیناپرس، از طرف دیگر، تعداد فزاینده ای از شواهد نشان می دهد که داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی فیبر و انواع میوه ها و سبزیجات در واقع خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان را کاهش می دهد.

از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید
سرطان پوست یکی از شایع ترین سرطان هایی است که در سنین زیر ۴۰ سال تشخیص داده می شود. علت اصلی سرطان پوست، اشعه ماوراء بنفش است که یا از آفتاب یا تخت ‌های برنزه و سولاریوم به پوست منتقل می شود. از آنجایی که اثرات اشعه ماوراء بنفش تجمعی است، مناطقی از پوست مانند صورت که اغلب در معرض نور خورشید قرار دارند، بیشترین احتمال ابتلا به سرطان پوست را دارند.
علاوه بر این اثرات تجمعی، آفتاب سوختگی بد در دوران جوانی می تواند به طور خاص خطر ابتلا به خطرناک ترین شکل سرطان پوست را افزایش دهد. شما می توانید با استفاده از محافظت در برابر آفتاب از خود در برابر سرطان پوست محافظت کنید.

بهترین راه ها برای کاهش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان نیز به طور کلی با سلامت و روش زندگی بهتر مرتبط است. راه‌ های دیگری که می ‌توانید سلامت و تناسب اندام خود را در عین محافظت در برابر سرطان بهبود بخشید، شامل فعالیت بدنی و اجتناب از قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا است.
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی The Conversation منتشر شده است.
https://mardomefarda.ir/vdceve8z.jh8xoi9bbj.html
منبع : سیناپرس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما