تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۴۵
جالب است ۰
«امان‌الله قرایی‌مقدم» جامعه‌شناس در بررسی عوامل روی آوردن جوانان به جرایم مختلف به «اعتماد» می‌گوید: «نوع جرایم، خشونت و حتی خودکشی یا ارتکاب به قتل در میان دختران و پسران متفاوت است و به شیوه‌های مختلف صورت می‌گیرد اما دختران و پسران جوانی که مرتکب جرم‌های مختلفی می‌شوند ریشه آن را می‌توان در خانواده‌های‌شان جست‌وجو کرد.
یک جامعه شناس: سن خلافکاران به ۱۲ سال رسیده است
به گزارش مردم فردا،دختران و پسرانی که در کودکی در خانواده‌های بی‌سرپرست، بد سرپرست یا تک‌سرپرست بزرگ می‌شوند به دلیل اینکه به آنها آن‌طور که باید و شاید رسیدگی نمی‌شود در دوران نوجوانی و جوانی به راحتی به جرم‌های گوناگون روی می‌آورند اما ریشه رخ دادن تمام جرایم فقر و عدم تامین معیشت است. البته به این موضوع نیز باید اشاره کرد که نوع محله‌ای که دختران و پسران جوان در آن زندگی می‌کنند از اهمیت خاصی برخوردار است و می‌تواند زمینه‌ای برای روی آوردن آنان به انواع جرایم باشد. دوستان و اطرافیان جوانان نیز بسیار مهم هستند چون جوانان به نوعی تحت‌تاثیر دوستان و هم‌سن‌های خود قرار می‌گیرند. به عبارتی وضعیت جامعه به گونه‌ای است که نیروهایی که جوانان را به تخلف، دزدی و جرایم دیگر سوق می‌دهند بر نیروهای بازدارنده که پلیس، زندان و… است، برتری دارند. وقتی دختران و پسران جوان ما در خانواده‌های فقیر یا در محله‌هایی که جرایم در آنها زیاد اتفاق می‌افتد، بزرگ می‌شوند ناخودآگاه به سمت جرم‌های مختلف گرایش پیدا می‌کنند.» 
او در ادامه توضیح می‌دهد: «از طرفی وقتی جوانان در جامعه با بیکاری مواجه می‌شوند و در تامین معیشت خودشان و خانواده‌های‌شان دچار مشکلاتی هستند، مجبور می‌شوند به کارهای خلاف روی بیاورند. خود مسوولان بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که ۴ میلیون جوان در جامعه بیکار هستند. نتیجه بیکاری در جامعه، توزیع ناعادلانه ثروت و درآمد، وجود رانت، رشوه و… باعث می‌شود دختران و پسران جوان ما به سمت خلاف قدم بردارند. متاسفانه در کشور ما به دلیل ناکارآمدی‌ها روز به روز این مشکلات هم بیشتر می‌شوند. وقتی مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه وجود داشته باشد سن مجرمان نیز پایین می‌آید و نوجوانان هم مرتکب جرایم می‌شوند.
معمولا افراد در سن جوانی و نوجوانی مرتکب جرم می‌شوند. افراد در سنین نوجوانی و جوانی نیرو و قدرت دارند و همچنین به خاطر هیجان‌هایی که درون آنها توسط دوستان و اطرافیان‌شان رخ می‌دهد به راحتی می‌توانند تحت‌تاثیر نیروهای منفی قرار بگیرند و دست به کارهای خلاف بزنند. نوجوانان و جوانان خواسته‌ها و امیالی دارند و وقتی به دلیل مشکلات مالی در خانواده‌های‌شان نمی‌توانند به آن خواسته و امیال دست پیدا کنند و در جامعه هم شغل مناسبی برای آنها وجود ندارد و با بیکاری مواجه می‌شوند چاره‌ای جز روی آوردن به کار خلاف برای آنها باقی نمی‌ماند.
اصولا هر چقدر فقر و شکاف طبقاتی در جامعه بیشتر شود سن خلافکاران نیز پایین‌تر می‌آید. در حال حاضر سن خلافکاران به ۱۲ و ۱۵ سال رسیده است. به عنوان مثال همان پسری که اکنون در مرحله اعدام است و در بزرگراه‌ها با اعمال خشونت‌آمیز از ماشین‌ها سرقت می‌کرد، دلیلش چه بود! فقر است که باعث شده این جوان به سمت این تخلف روی بیاورد چون با تامین معیشت روبرو است.
جوانان مثل این پسر وقتی خودشان و خانواده‌های‌شان وضعیت مالی خوبی ندارند و بیکار هستند و شغل مناسبی در جامعه به آنها نمی‌دهند و در حاشیه شهر هم زندگی می‌کنند خب چه کاری می‌توانند انجام دهد جز خلاف… باید دید برای جوانان چه دختر و چه پسر چه کاری در جامعه تولید کردند! وقتی کار و شغلی نباشد جوانان ناچار می‌شوند به خلاف‌های گوناگون دست بزنند. دختران هم همین وضعیت را دارند اما نوع خلاف‌شان متفاوت است. دختران وقتی در خانواده‌ای فقیر زندگی می‌کنند و در جامعه برای آنان شغل مناسبی نیست برای کسب درآمد مجبور به تن‌فروشی می‌شوند یا برعکس برخی از خانواده‌ها برای تامین معیشت و کسب درآمد دخترهای خود را در اختیار مردان می‌گذارند. تمام این مشکلات و معضلات ریشه در فقر دارد.»
https://mardomefarda.ir/vdcbafb8.rhbf8piuur.html
منبع : اعتماد
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین