تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۴۴
جالب است ۰
امنیت و میزان رعایت حریم خصوص بعضی از محبوب‌ترین اپلیکیشن های پیام رسان توسط بنیاد مرزهای الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفته است.
بررسی امنیت محبوب‌‌ترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسان جهان
به گزارش مردم فردا،بنیاد مرزهای الکترونیکی یا EFL امنیت و حریم خصوصی برخی از محبوب‌ترین اپلیکیشن های پیام رسان را با مؤلفه‌های مختلف بررسی می‌کند. مطابق با بررسی‌های صورت گرفته، اپلیکیشن‌های ChatSecure، پیجین، سیگنال،‌ سایلنت،‌ سیرکل، تلگرام و تکست سکیور موفق به دریافت نمره کامل از بررسی‌های اولیه شده‌اند. از طرفی دیگر امتیاز مناسبی به برنامه‌های اسکایپ و واتساپ در برخی از زمینه‌ها تعلق نگرفته است.

با وجود نظارت گسترده اینترنتی،‌ کاربران فضای مجازی برای برقراری ارتباط با یکدیگر از طریق رایانه یا تلفن همراه نیاز به رسانه‌ای امن و در دسترس دارند. بسیاری از شرکت‌های فناوری، اپلیکیشن یا پیام رسان امن خود را به منظور این کار ارائه کرده‌اند، اما آیا این ابزارها از امنیت کافی برخوردار هستند؟

تعداد بسیار کمی از اپلیکیشن های پیام رسان کاربرپسند هستند
بنیاد EFL در نخستین مرحله از کمپین ارزیابی خود،‌ تعدادی از این اپلیکیشن‌ها را بر مبنای متفاوتی ارزیابی کرده و در ادامه اپلیکیشن‌های دارای امتیاز امنیتی بالاتر را تحت بررسی دقیق‌تر قرار خواهد داد. از میان اپلیکیشن های پیام رسان کنونی، تنها تعداد کمی از آن‌ها موفق به برآورده کردن نیازها می‌شوند و از بین آن‌ها نیز تعداد کمتری کاربرپسند هستند. در واقع موضوع امنیت از یک طرف و کاربرپسند بودن برنامه باعث شده تا تعداد محدودی از پلتفرم‌ها مورد توجه قرار گیرند.

با توجه به این که هم‌اکنون تعداد زیادی از اپلیکیشن های پیام رسان به رمز‌گذاری سرتاسری مجهز شده‌اند،‌ انتظار می‌رود در مقایسه با گذشته امنیت بیشتری داشته باشند،‌ اما ظاهرا این‌چنین نیست. با این وجود این گزارش ذکر می‌کند که حتی این نتایج نیز نمی‌تواند تضمین کننده امنیت اپلیکیشن‌ها باشد. بلکه این ارزیابی‌ها مشخص می‌سازند که این پروژه‌ها در مسیر درستی قرار دارند.

این در صورتی است که FBI نیز به رده بندی امنیت و قابلیت دسترسی به چت‌های رمز‌گذاری شده تلگرام،‌ واتساپ و iMessage پرداخته است. مطابق با این رده‌بندی، دسترسی به چت‌های رمزگذاری شده تلگرام سخت و دسترسی به چت‌های واتساپ آسان است.

اپلیکیشن های پیام رسان واتساپ،‌ وایبر، اسکایپ و فیس بوک مسنجر در مقایسه با سایر برنامه‌های موجود در این فهرست امنیت کمتری دارند. این در صورتی است که بالاترین امتیاز به اپلیکیشن‌هایی مانند سیگنال و تلگرام تعلق گرفته است.

مجلات معتبر Roling Stone و Property of the People اسنادی از FBI دریافت کرده‌اند که اپلیکیشن‌های پرطرفدار را از این زاویه رده‌بندی کرده است. البته لازم به ذکر است که اسناد محرمانه نیستند،‌ اما در مورد داده‌های آن‌ها حساسیت وجود دارد.

بدون تردید، تقریبا تمام اپلیکیشن های پیام رسان در تلاش برای ایجاد فضایی امن‌تر به منظور فعالیت کاربران خود هستند. اما مطابق با بررسی‌های صورت گرفته، امنیت سیگنال و تلگرام در مقایسه با سایر برنامه‌ها بالاتر است، اما شرایط واتساپ و iMessage اپل متفاوت است. با وجود این که مدیرعامل اپل برای دفعات مکرر از حفظ حریم خصوص کاربران و تمرکز بر امنیت آن‌ها صحبت کرده، اما این برنامه عملکرد ناامید کننده‌ای در ارزیابی‌ها داشته است.
https://mardomefarda.ir/vdci.pazct1apubc2t.html
منبع : گجت نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما