تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۴
جالب است ۰
نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل متحد از سخنرانی در مجمع عمومی این سازمان خودداری کرد و گفت که افغانستان و میانمار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی نخواهند کرد.
نماینده افغانستان در مجمع عمومی سخنرانی نمی‌کند
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری طلوع، نصیر احمد فایق، نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل متحد در توییتر خود نوشت: «براساس توافق‌هایی که صورت گرفت، افغانستان و میانمار همچون سال گذشته در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی نخواهند کرد. اما با این حال، از من انتظار می‌رود تا در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل شرکت و در تاریخ ۲۷ سپتامبر در جلسه شورای امنیت ملی این سازمان درخصوص وضعیت افغانستان سخنرانی کنم.»

طارق فرهادی، تحلیلگر سیاسی گفت: «آقای فایق دائما مجبور بوده تا به خاطر مسائل دیپلماتیک، سخنرانی‌هایی ایراد کند. اکنون موقعیت افغانستان در سازمان ملل در خطر است و آقای فایق احتمالا آخرین شخصی است که این مقام را نگه می‌دارد.»

محمد اشرف حیدری، سفیر افغانستان در سریلانکا در پی انصراف نصیر احمد فایق از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «این نماینده دائم افغانستان در سازمان ملل متحد با عدم شرکتش در مجمع عمومی سازمان ملل رنج و درد شهروندان افغان را نادیده گرفته است.»

وی در توییترش نوشت: «ما به شدت ناراحت هستیم. این نتیجه مستقیم خویشاوندگماری و انتصاب‌های مخرب است. این مرد ظرفیت و شجاعت برای بی‌اعتنایی به فشار دیگران را ندارد تا از درد و رنج افغان‌ها به جهان بگوید. او در مجمع عمومی سال گذشته هم شکست خورد.»

یک کارشناس روابط بین‌الملل هم گفت: «تصمیم فایق مبنی بر سخنرانی نکردن در مجمع عمومی سازمان ملل به طور اساسی یک توهین تلقی می‌شود.»

اما این در حالیست که طالبان گفت که افغانستان هیچ نماینده‌ای در سازمان ملل ندارد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی دولت طالبان عنوان داشت: «امارت اسلامی به عنوان نماینده درست مردم افغانستان باید کرسی خود را در سازمان ملل متحد داشته باشد و از این طریق با کشورهای جهان و جامعه جهانی در ارتباط باشد.»

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در شهر دوحه قبلا در نامه‌ای به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل انتخاب شد اما روند انتصاب او توسط مقامات سازمان ملل به تعویق افتاد.

در این میان، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که افغانستان "در حال گذار از هرج‌ومرج به نظم" است. وی افزود: «افغانستان اکنون در حال گذار از هرج‌ومرج به نظم است. راه درست ایجاد یک چارچوب سیاسی فراگیر و اتخاذ سیاست‌های معتدل است. هدف باید از سرگیری رشد اقتصادی، بهبود زندگی‌های مردم و مبارزه با تروریسم باشد.»
https://mardomefarda.ir/vdcjxoev.uqe8izsffu.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین