تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۰
جالب است ۰
با وجود بحران اقتصادی دوران پساکرونا و کاهش ارزش واحد پولی انگلیس، لندن بودجه نظامی خود را دو برابر می‌کند.
انگلیس بودجه نظامی خود را دو برابر کرد
به گزارش مردم فردا،بن والاس در مصاحبه با روزنامه تلگراف که روز گذشته منتشر شد از افزایش دو برابری هزینه‌های نظامی انگلیس خبر داد و علت توجیهی این کار را حمله روسیه به اوکراین عنوان کرد. در حالی وزیر دفاع انگلیس از افزایش چشمگیر هزینه‌های نظامی این کشور در سال‌های آینده خبر می‌دهد که انگلیس با بحران اقتصادی ناشی از دوران کووید-۱۹ و آثار تحریم‌های انگلیس علیه روسیه مواجه است.

 والاس در این مصاحبه گفت: دولت انگلیس دستکم ۵۲ میلیارد پوند (برابر با ۵۶.۵ میلیارد دلار) برای تقویت توان نظامی خود تخصیص می‌دهد و می‌خواهد هزینه‌های خود را در این زمینه افزایش دهد. این برنامه‌ها با شعار انتخاباتی لیز تراس نخست وزیر جدید انگلیس همسو است که در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود بودجه دفاعی کشور را افزایش دهد. به گفته بن والاس، بودجه دفاعی سالانه انگلیس تا سال ۲۰۳۰ به رقم ۱۰۰ میلیارد پوند خواهد رسید.

او از ریشی سوناک، وزیر دارایی سابق (رقیب انتخاباتی لیز تراس) و سیاست‌های وزارت خزانه داری نیز انتقاد کرد و گفت از دهه ۱۹۹۰ تاکنون همواره کوشیده اند هزینه‌های دفاعی کشور را کاهش دهند و حتی «شمار نیرو‌های مسلح را تعیین کنند.»

بن والاس افزود: «وزارت دفاع انگلیس ۳۰ تا ۴۰ سال است به کاهش بودجه دفاعی کشور عادت کرده است، اما حالا باید به فرهنگی کاملا متفاوت عادت کنند.»

وزیر دفاع انگلیس ابراز اطمینان خاطر کرد که کوواسی کووارتنگ، وزیر دارایی کنونی انگلیس و جانشین ریشی سوناک، درک بهتری از نیاز‌های نیرو‌های مسلح و وزارت دفاع دارد.

بن والاس پس از پیروزی لیز تراس بر ریشی سوناک در رقابت برای تصدی مسئولیت نخست وزیری در اوایل ماه سپتامبر، توانست سمت خود را در وزارت دفاع حفظ کند. بن والاس در مصاحبه دیروزش درباره لیز تراس نیز تاکید کرد نخست وزیر جدید تمایل دارد هزینه بیشتری برای بخش نظامی اختصاص دهد و این مسئله یکی از عوامل اصلی برای تصمیم والاس در حمایت از لیز تراس درمقابل ریشی سوناک بوده است.

والاس گفت: «یکی از علل حمایت بنده از لیز تراس این بود که ما برای مواجهه با چه مخاطراتی آماده هستیم و با توجه به تهاجم روسیه، نمی‌خواهم هیچ ریسک دیگری را متحمل شویم.»

خود لیز تراس نیز در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، خطاب به شرکت کنندگان در این مجمع بار دیگر بر شعار انتخاباتی خود تاکید کرد که تا سال ۲۰۳۰ می‌خواهد ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی انگلیس را برای حوزه دفاعی (نظامی) تخصیص دهد.

به استناد گزارشی که بلومبرگ منتشر کرده است نخست وزیر جدید انگلیس برنامه‌های بوریس جانسون، نخست وزیر سابق، را برای کاهش ۹۵۰۰ نفری شمار نیرو‌های نظامی کشور متوقف کرده است.

دفتر نخست وزیر انگلیس نیز در توجیه علل افزایش هزینه‌های نظامی این کشور اعلام کرده است «لازم است ما در مقابل اقدامات قهری قدرت‌های استبدادی از قبیل روسیه و چین، با قاطعیت بایستیم.» قرار است بودجه نظامی دقیق انگلیس تا اواخر سال جاری اعلام شود.

این تصمیمات دولت جدید انگلیس در حالی اتخاذ و اعلام می‌شود که بدهی‌های دولت به بالاترین سطح از تاریخ این کشور رسیده است. این آمار را سازمان ملی آمار انگلیس اعلام کرده است. میزان تورم، قیمت مواد غذایی و قیمت حامل‌های انرژی نیز افزایش قابل توجه داشته است. این درحالیست که ارزش واحد پولی انگلیس (پوند) و میزان اعتماد مصرف کنندگان انگلیسی به پایین‌ترین رقم در طول چند دهه اخیر تنزل پیدا کرده است.
https://mardomefarda.ir/vdchm6nz.23niidftt2.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین