تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۷
جالب است ۰
این روزها یکی از اقشاری که به‌سختی زندگی می‌گذرانند، کارگرانی هستند که تمامی مشکلات از قبیل نبود بیمه، نداشتن خانه و سرپناه، بیکاری، عدم پرداخت حقوق معقول و ثابت، نبود حمایت، کاهش قدرت خرید و … را یک‌جا تجربه می‌کنند و با بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید پس از چند سال تعطیلی به دلیل شیوع کرونا باید درد و رنجی مضاعف را برای تامین لوازم مدرسه فرزندان خود متحمل شوند.
تورم ۶۰ تا ۷۰ درصدی در اقلام مختلف لوازم‌تحریر
به گزارش مردم فردا،همه‌ساله در آستانه مهر ماه تقاضا برای خرید لوازم‌ تحریر افزایش می‌یابد و مردم در صدد تدارکات آغاز مدرسه‌ای خاطره‌انگیز برای فرزندان هستند اما امسال وضعیت‌  اقتصادی  بسیاری از خانواده‌ها  مناسب خرید لوازم مدرسه برای فرزندانشان مهیا نیست، تا جایی که برخی از افراد یا شغل خود را از دست داده یا با کسادی در بازار، کارشان تا آستانه تعطیلی رفته و در این اوضاع و احوال برای بازگشایی مدارس و ادامه تحصیل فرزندان خود نیاز به لوازم تحریر دارند که با قیمت‌های نجومی به سختی می‌توانند پاسخگوی این نیاز باشند. 

گرانی در بازار لوازم تحریر موج می‌زند
بررسی میدانی خبرنگار ایلنا در بازار لوازم التحریر نشان می‌دهد که قیمت کالاهای مورد نیاز مدارس و انواع نوشت‌افزار بیش از دو برابر افزایش یافته و این‌طور که فروشندگان نرخ می‌دهند، برای لوازم‌التحریر نرخ واحدی وجود ندارد و بازار به شدت از نظر قیمتی خارج از کنترل ناظران است. 
برای نمونه  جعبه مداد رنگی در یک برند و تولید داخل کشور از ۴۸ هزار تومان شروع و تا ۸۰ هزار تومان در بازار قیمت دارد و فروشنده هم برای این تفاوت قیمت‌ها نیز خریدهای جدید و قدیم را عنوان می‌کند. 
بررسی‌ها از سطح بازار بیان‌گر آن است که به طور متوسط شاهد تورم ۶۰ الی ۷۰ درصدی در اقلام مختلف نوشت افزار هستیم که البته در این بین، «دفتر» بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داده است. 
در سنوات گذشته با هدف کنترل بازار در اواخر شهریور ماه، شاهد برپایی نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی، نوشت افزار، کیف و غیره بودیم که امسال این امر مورد غفلت متولیان امر قرار گرفته است. 
بسیاری از خانواده‌ها بر این باور هستند که حمایت دولت از آموزش باید به صورت مستمر ادامه داشته و زمینه تحصیل ارزان برای اقشار مختلف جامعه فراهم شود و خرید لوازم التحریر، فرم و سرویس مدارس و ثبت نام دانش آموزان که دغدغه‌های خانواده‌ها است با حمایت دولت کاهش یابد. 
یک شهروند یزدی با انتقاد از گرانی افسار گسیخته در بازار نوشت‌افزار و ضعف نظارت بر قیمت‌های متفاوت در یک برند به ایلنا گفت: به طور متوسط برای خرید یک بسته کامل لوازم التحریر ۸۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنم که این مبلغ برای خانواده‌های دارای چند دانش آموز بسیار سخت است. 
مسعود رادمنش با بیان اینکه باید سایر هزینه‌ها را هم به آن اضافه کرد افزود: یک دانش آموز محصل دارم و هم اکنون در پرداخت هزینه‌های تحصیل آن با سختی مواجه هستم. 
وی با بیان اینکه با حقوق کارگری که قسمت عمده آن صرف اجاره مسکن می‌شود تلاش می‌کنم که تا حداقل‌ها را برای فرزندم تهیه کنم ادامه داد: متاسفانه خرید یک دفتر ساده هم برای خانواده‌ها سخت شده و در این بین برخی از چشم و هم چشمی‌ها نیز شرایط را برای والدین سخت‌تر می‌کند. 

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت دفتر با گرانی کاغذ
رئیس اتحادیه نوشت‌افزار یزد با بیان اینکه بازار خلوت‌تر شده و فروشنده‌ها نیز نسبت به سال‌های قبل رضایت کمتری دارند به ایلنا گفت: گرانی‌ها تاثیر خودش را گذاشته و مردم توان خرید ندارند. 
محمدحسین مرتضوی با بیان اینکه تا چند سال گذشته بازار لوازم التحریر یزد در قبضه کالای خارجی بود و امروز کالاهای با کیفیت ایرانی در بازار هستند اظهار داشت: قیمت کالاهای تولید داخل و کیفیت آن‌ها در مقایسه با کالای خارجی که چینی و بی‌کیفیت بود بسیار بهتر است و کالاهای خارجی از سبد خرید خانواده‌های متوسط رو به پایین حذف شده است. 

وی با اشاره به اینکه کیفیت بسیاری از اجناس ایرانی مانند خودکار، پاک کن، تراش، چسب و… حداقل با نمونه‌های خارجی برابری می‌کند اما قیمت این کالاها برای خریداران بالاست ادامه داد: در این بین دفتر افزایش قیمت بیشتری داشته و قیمت این کالا امسال حدود ۸۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. 
مرتضوی با اشاره به اینکه تاثیر گرانی‌ها به وضوح مشخص است و آنگونه که انتظار می رفت از بازار استقبال نشده تصریح کرد: برخی کارفرمایان برای تهیه بن نوشت افزار اقدام کردند و در اختیار پرسنل خود و کارگران قرار داده اند اما به گذشت بیش از ۱۰ روز تعداد انگشت شماری برای تهیه نوشت افزار از طریق بن هایی که توزیع شده اقدام کرده اند.
وی افزود: کاملا مشخص است که یک کارگر با دریافتی که دارد و باید اجاره بهای منزل خود را پرداخت کند و توانی ندارد که بخواهد بیش از نیمی از دستمزد را برای تهیه نوشت افزار و مخارج جانبی تحصیل فرزند خود بپردازد. 
رئیس اتحادیه نوشت‌افزار یزد اضافه کرد: در چند سال گذشته اواخر شهریور و اوایل مهرماه مغازه‌های لوازم تحریر بسیار شلوغ می‌شد اما امسال بازار به شدت تحت تأثیر قدرت خرید مردم قرار گرفته و خلوت است و در مواردی فروش تا ۸۰ درصد کاهش داشته است. 

نظارت ۲۲ تیم بازرسی بر بازار نوشت‌افزار
معاون امور بازرگانی سازمان صمت استان یزد از بازرسی و نظارت ۲۲ تیم بر فروشگاه‌های لوازم التحریر در استان خبر داد. 
علی افشارپور اظهار داشت: با نزدیک شدن به بازگشایی مدارس، ۲۲ تیم بازرسی بر روی فعالیت فروشگاه‌های پوشاک، لوازم التحریر، کیف و کفش نظارت می‌کنند. 
وی با اشاره به اجرای طرح ویژه بازرسی لوازم التحریرافزود: این طرح در آستانه بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور تا ۵ مهر ماه در استان یزد اجرا می‌شود. 

معاون اموربازرگانی سازمان صمت استان یزد ادامه داد: بازرسان بر فروشگاه‌های پوشاک، کیف، کفش و لوازم و تحریر متمرکز هستند و کنترل بر فروش اجناس را به طور لحظه‌ای رصد می‌کنند. 
افشار پو با بیان اینکه بازرسی‌ها از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۱ شب انجام می‌شود، گفت: بازرسی‌ها به صورت تخصصی و صنفی صورت می‌گیرد که به صورت نامحسوس بر عملکرد مغازه‌ها نظارت دارند. 
وی خاطرنشان ساخت: بازرسی‌ها بیشتر بر نوشت‌افزار ایرانی، گرانفروشی، داشتن پروانه کسب مغازه‌ها و رعایت دستورالعمل‌های صنفی است. 
معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد با اشاره به اینکه فرهنگ یزد، نوشت‌افزار ایرانی اسلامی را می‌پسندد، گفت: بازرسان با فروشندگان لوازم التحریر قاچاق، قاطعانه برخورد می‌کنند. 
گرچه بازرسی واحدهای صنفی در ایام بازگشایی مدارس با تشدید نظارت‌ها هم اکنون در حال انجام است و تا پایان مهرماه ماه ادامه خواهد داشت اما قطعا این اقدامات جوابگوی دغدغه خانواده ها و کارگرانی که در خرید لوازم نوشت افزار در تنگنا هستند نخواهد بود و شایسته است مسئولان امر با پرهیز از شعارزدگی، اقدام موثری در این زمینه داشته باشند.
https://mardomefarda.ir/vdcg339q.ak9xx4prra.html
منبع : ایلنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین