تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۰
جالب است ۰
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید که هنوز برای احیای توافق هسته‌ای با ایران خیلی دیر نشده است.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: برای احیای توافق هسته‌ای با ایران خیلی دیر نشده است
به گزارش مردم فردا،این سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پس از آن مطرح شده که رسانه‌ها روز سه‌شنبه به نقل از «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه این کشور گزارش دادند که او تهران را متهم کرده که آنچه برای احیای توافق لازم است را انجام نمی‌دهد.

با این حال پرایس مدعی شده که واشنگتن طرح‌هایی را برای شرایطی که به زعم او، ایران نخواهد یا نتواند به پایبندی متقابل بازگردد، دارد.

آمریکا در حالی همواره سعی می‌کند توپ را در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در زمین ایران بیندازد که تاکنون از برآورده ساختن سه خواسته اصلی ایران مبنی بر پایان ادعاهای سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه تهران، رفع کامل تحریم‌ها و ارائه تضمین در خصوص عدم خروج مجدد از برجام خودداری کرده است.

در همین حال سه‌کشور اروپایی موسوم به تروئیکا نیز که عضو برجام هستند همچنان بر مواضع غیرسازنده خود در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها اصرار دارند.

این سه کشور اروپایی اخیرا در بیانیه‌ای مدعی شدند: «هنگامی که در حال نزدیکتر شدن به یک توافق بودیم، ایران مسائل جداگانه‌ای را دوباره باز کرد که به تعهدات الزام‌آور قانونی تحت معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (NPT) و توافق پادمانی انجام شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مربوط است. این درخواست اخیر تردیدهایی جدی در قصد و تعهد ایران برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز درباره برجام ایجاد کرده است. موضع ایران با تعهدات الزام‌آور قانونی در تناقض بوده و چشم‌انداز احیای برجام را تضعیف می‌کند».

در پاسخ به این بیانیه، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: این اقدام موضعی نادرست و نسنجیده در یک زمان نادرست بود و ناشی از محاسبات نادرست طرف اروپایی بود. جمهوری اسلامی ایران در روند مذاکرات جاری همه تلاش خودش را به خرج داد که مبتکرانه و سازنده عمل کرده و مسیر را به سمت انجام توافق باز کند.

وی افزود: جای تاسف دارد که صادرکنندگان سه گانه این بیانیه به جای پاسخ مثبت به اقدامات سازنده ایران در مسیر دستیابی به توافق و به جای تشکر و قدردانی از نقش سازنده ایران در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، متاسفانه تحت تأثیر و فشارپذیری از سوی رژیمی قرار گرفتند که عضو هیچکدام از نظام‌های جامع پادمانی آژانس نیست و متاسفانه در مسیر یک رویکرد غیرسازنده قرار گرفتند.
https://mardomefarda.ir/vdcc41qs.2bqio8laa2.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما