تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۳
جالب است ۰
امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید شرایط به گونه‌ای است که تا ماه‌های آینده احتمال توافق وجود ندارد با این حال هیچ یک از طرفین حاضر نیستند مرگ توافق و مذاکرات را اعلام کنند.
ابوالفتح: احتمال امضای توافق تا ماه‌های آینده وجود ندارد
به گزارش مردم فردا،مذاکرات وین فعلا متوقف است و مشخص نیست چه آینده‌ای باید برای آن متصور بود. برخی امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل بین الملل درباره همین شرایط با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است. او می‌گوید: در مرحله‌ای هستیم که ایران آخرین نقطه نظرات خود را برای اتحادیه اروپا ارسال کرده و اکنون در اختیار آمریکایی‌ها و در حال بررسی است و فعلا جوابی نداده‌اند اما اظهارنظر‌هایی که مطرح می‌شود به این معنا است که آمریکا نظرات ایران را نپذیرفته و این یعنی توافق در مدت زمان نزدیک اتفاق نخواهد افتاد. برخی مقامات از جمله مقامات اسرائیلی نیز عنوان کردند که تا زمستان که انتخابات آمریکا است، توافقی صورت نخواهد گرفت. من نیز خوشبین نیستم که تا چندماه آینده توافق حاصل شود.

او با بیان اینکه مذاکرات از یک سو استمرار دارد و از سوی دیگر توافق قریب الوقوع نیست، گفت: هیچ یک از طرفین هم حاضر نیستند که مرگ توافق و مذاکرات را اعلام کنند. روند مذاکرات کماکان طولانی خواهد بود. از سوی دیگر روسیه هم به کشورهای تحریم‌شده پیوسته است بنابراین هرچقدر که کشور‌های تحریم شده از سوی غرب بیشتر شوند و این کشورها، کشور‌های بزرگ و قدرتمندی باشند فرصت بیشتری را برای کشور‌های تحریمی دیگر فراهم می‌کنند. بالاخره کشور‌های تحریم شده تلاش می‌کنند با برقراری ارتباط با سایر کشور‌های تحریم شده، هم میزان آسیب‌پذیری خودشان را کاهش دهند و هم ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد کنند و بتوانند تاب اوری را در برابر غرب افزایش دهند.

ابوالفتح با بیان اینکه ایران دو خواسته اصلی و مهم از آمریکا دارد، گفت: ایران می‌خواهد بعد از توافق و امضای احیای برجام، از عواید اقتصادی برجام برخوردار شود. یعنی ایران قرار است که یکسری از تعهدات را انجام دهد و فعالیت‌های هسته‌ای خود را به لحاظ کمی و کیفی تغییر و کاهش دهد و در ازای آن تحریم‌ها برداشته شود و ایران بتواند معاملات اقتصادی و تجاری خود را با نظام بین‌الملل به راحتی انجام دهد، از همین رو تاکید دارد که آمریکا باید واقع‌بین باشد و در صورت واقع‌بین بودن می‌توان به توافق دست پیدا کرد زیا ایران خواهان تضمین است.

او می‌گوید: نکته دوم این است که ایران خواهان این است که هر توافقی که حاصل می‌شود پایدار باشد و این توافق صرفا برای دولت بایدن نباشد و این اطمیمنان برای سرمایه‌گذاران خارجی وجود داشته باشد که بتوانند برای چند سال با خیال آسوده در ایران سرمایه‌گذاری کنند. آمریکا نیز در این دو مورد نتوانسته دغدغه ایران را مرتفع کند و نیز بعید می‌دانم این دو مورد به نتیجه برسد.
https://mardomefarda.ir/vdcenx8z.jh8wei9bbj.html
منبع : رویداد24
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما