تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۰
جالب است ۰
طبق ارزیابی دیپلمات ارشد روسیه در وین، پیمان امنیتی و جنجال برانگیز «آکوس» بین کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا درصدر دستورکار نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد.
اولیانوف: پیمان امنیتی آکوس مهمترین دستورکار نشست شورای حکام است
به گزارش مردم فردا،میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز دوشنبه در توئیتی نوشت که بررسی ابعاد پیمان آکوس در سه دستور کار نشست آژانس قرار دارد که « دو مورد از آنها مستقیماً به این پروژه سه جانبه اشاره دارد ».

وی این مساله را یک رکوردشکنی در تاریخ آژانس بین المللی انرژی اتمی دانست.

آمریکا، انگلیس و استرالیا در سپتامبر ۲۰۲۱ قرارداد «آکوس» را امضا کردند تا به کانبرا برای دستیابی به زیردریایی‌های هسته‌ای کمک کنند.

استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان «آکوس» کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد که طبق این قرارداد قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند.

کشورهای مختلف از جمله چین و روسیه به امضای پیمان امنیتی «آکوس» واکنش منفی نشان داده و آنرا تهدیدی علیه امنیت خود و ناشی از ذهنیت دوران جنگ سرد اعلام کردند.

وزیر خارجه روسیه پیشتر گفته بود: کاملا روشن است که پیمان امنیتی «آکوس» بین کشورهای آمریکا، انگلیس و استرالیا در راستای پیمان ناتو و برای تقویت آن امضا شده است. «سرگئی لاوروف» بعد از دیدار با «وانگ‌یی» همتای چینی خود در حاشیه نشست وزرای خارجه عضو «آسه‌آن» در کامبوج به خبرنگاران گفت: تمایل آشکاری برای استفاده از پیمان «آکوس» جهت پیشبرد منافع ناتو در منطقه هند و اقیانوسیه وجود دارد و این موضوع را اعضای ناتو پنهان نمی‌کنند.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعتی پیش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز شد و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.
https://mardomefarda.ir/vdcb5fb8.rhb5apiuur.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین