تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
جالب است ۰
این پژوهش اخیرا انجام شده تائید می‌کند که اشتیاق بیش از حد به اسمارت‌فون یا کامپیوتر شخصی می‌تواند مشکلاتی را برای کاربران به‌دنبال داشته باشد. در واقع دانشمندان به سایر خطرات بالقوه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی مدرن پی برده‌اند.
نور آبی‌رنگ نمایشگر گوشی می‌تواند موجب پیری زودرس کاربران شود
به گزارش مردم فردا،نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که قرارگیری در معرض نور آبی‌رنگ ساطع شده توسط نمایشگر کامپیوترهای شخصی و اسمارت‌فون‌ها می‌تواند روند پیری افراد را تسریع نماید. صحت این نظریه تاکنون با انجام آزمایشات روی مگس میوه به اثبات رسیده است. مطالعات نشان می‌دهند که نور آبی‌رنگ نمایشگر دستگاه‌های الکترونیکی، سطوح مواد شیمیایی درون سلول‌ها را تغییر داده و موجب تخریب سریع‌تر آنها می‌شود.

میزان ترکیبات شیمیایی مسئول اجرای متابولیسم در سلول‌ها برای مگس‌هایی که زیر نور آبی‌رنگ نگهداری شدند؛ به‌مراتب بیش‌تر بود. در عین‌حال سطح سایر ترکیباتی که مسئولیت انتقال سیگنال‌های عصبی میان نورون‌ها را بر عهده دارند نیز کاهش پیدا کرد. به عبارت دیگر قرارگیری مگس‌ها در معرض نور آبی شدید موجب پیری زودرس سلول‌های بدن آنها می‌شود. البته هنوز مشخص نیست که آیا این نظریه در خصوص انسان‌ها نیز صادق خواهد بود یا خیر. بنابراین اظهارنظر دقیق‌تر در این زمینه منوط به اجرای آزمایشات گسترده‌تر روی گونه‌های مختلف پستانداران خواهد بود.

دانشمندان در آزمایشات خود از لامپ‌های 165 واتی استفاده کردند؛ در حالی‌که میزان مصرف انرژی توسط نمایشگر اسمارت‌فون‌ها یا کامپیوترهای شخصی چندین برابر کمتر است. این نتایج در حالی به‌دست آمده که گزارشات پیشین به خواص مفید نور آبی برای بدن اشاره داشتند.

 
https://mardomefarda.ir/vdcc04qs.2bqso8laa2.html
منبع : آی تی رسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما